Kaasujalka

Koeajo Toyota Auris – HR -osaston Marjatalle

Julkaissut:

|

16.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Auris – HR -osaston Marjatalle
Keulasta uusi Auris näyttää ulospäin aiempaa hiukan pitkulaisemmalta ja kiilamaisemmalta.

Keulasta uusi Auris näyttää ulospäin aiempaa hiukan pitkulaisemmalta ja kiilamaisemmalta.

Niin se maailma muuttuu. Nyt Toyotan hittimallia Auristakin saa pienellä bensaturbomoottorilla, vaikka japanilaiset pitkään vannoivatkin vapaasti hengittävien nimeen.

Koeajo Toyota Auris. Nyt Toyota kuitenkin saimme koeajoon siis uuden Auriksen 1,2-litran turboahdetulla bensamoottorilla varustettuna.

Ottaen huomioon 1,2 litran iskutilavuuden, voi sitkeyttä pitää hyvänä. Paras vääntöalue on uiden vastaavien pikkuturbojen tapaan varsin laaja, 1 500 – 4 000 rpm.

Tietysti ohituksissa ja kiihdytyksissä on kuusipykäläistä laatikkoa hämmennettävä melko ahkerasti, viitosellakaan Auris ei liikahda yhdeksästäkympistä kovin ripeästi, saatikka sitten kuutonen silmässä.

Olin juuri ennen Aurista koeajanut isoveli Avensiksen 1,6-litraisella, BMW:n kanssa yhteistyössä kehitetyllä dieselmoottorilla. Täytyy kyllä sanoa, että uskoisin saman dieselin sopivan Aurikseen tätä pientä turboa paremmin.

Ohjaamoon on uusilla materiaaleilla luotu premiumin tuntua. Neljästä varustetasosta Suomessa hitti on Active, johon tulevat muun muassa peruutuskamera, mediakeskus kosketusnäytöllä ja vakionopeudensäädin.

Ohjaamoon on uusilla materiaaleilla luotu premiumin tuntua. Neljästä varustetasosta Suomessa hitti on Active, johon tulevat muun muassa peruutuskamera, mediakeskus kosketusnäytöllä ja vakionopeudensäädin.

HR-osaston Marjatalle

Mutta jos taas vertailukohdaksi otetaan Auriksen oma 1,3 litrainen vapaasti hengittävä bensakone, niin onhan tämä  nyt sentään ihan eri maailmasta. Turbo tekee Auriksen käynnistä selkeäsi aiempaa äänettömämmän.

Uudistuksessa keulaa on muotoiltu terävämmäksi, mutta sivuprofiili ja peräpää ovat entiset.

Aurikseen kotoutuu helposti. Henkilöstöhallinnon Marjatan on varmaan aika helppo tottua siihen, kun penkin ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti: säätövaraa kuitenkin löytyy niin pituus- kuin pystysuunnassakin.

Ja kyllä siitä tällainen viisikymppinen nykyään enää lievästi ylipainoinen ukkokin hyvän ajoasennon löytää.

Matkustamo on edelleen vähän harmaa, vaikka materiaaleja onkin paranneltu. Kojelaudan keskiosassa näkymää hallitsee Toyota Touch-mediakeskus.

Uuden turbomoottoria siis kompataan 6-pykäläisellä manuaalilaatikolla. Ja sehän toimii toyotomaisen täsmällisesti ja mukavasti. Ajaminen on helppoa, oltiinpa sitten maantiellä tai kaupungissa. Ulos näkee hyvän ja tämän kokoluokan autoksi Auris on kohtuullisen mukava kumppani vähän pidemmällekin matkalle.

Olen omistanut elämässäni kolme Toyotaa, aikoinaan kaksi Corollaa ja nyt sitten vuosimallin 2005 Avensiksen. Ne kaikki olen ostanut noin 30 000 kilometriä ajettuina ja losotellut sen jälkeen pitkän rupeaman lisää.

Takapään muodot ovat entiset.

Takapään muodot ovat entiset.

Aika näyttää luotettavuuden

Toyotaan istuessa tulee helposti tuttu tunne. Ja jos taas ollaan rehellisiä, niin se heijastuu ikävä kyllä tällaiselle autoista ehkä keskivertoa enemmän pitävälle ja niistä kiinnostuneelle pikkuisen tylsyytenäkin.

Mutta eihän Aurista osteta intohimosyistä. Jos nyt joku keksisi tehdä vapaille markkinoille kioskeissa irtonumeroina myytävän Auris-lehden, se olisi maailman huonoin bisnes. Se suurin osa suomalaisista, joka kalustaa kotinsa Hobby Hall –kamalla, ei tilaa hienoja sisustuslehtiä: siksi, kun sisustus ei ole heille intohimo, vaan käytännönjuttu.

Auris on kuitenkin kiistatta hyvä auto, kuten Toyota on ollut aina. Ohjaustuntuma on suuremmissa nopeuksissa aiempaa parempi.

Kaikkiaan turbo-Auris on ihan mukiinmenevä tuttavuus. Kun peruspalikat ovat kohdallaan, se varmasti pitää paikkansa koko kansan autona. Aika sitten näyttää, välttääkö Toyota turbon kanssa ongelmat. Toyotan vapaasti hengittäväthän ovat olleet oikein luotettavuuden perikuva.

Toyota Auris 1.2 T Active
Moottori: 1197 cm3, turbo
Käyttövoima: bensiini
Teho: 116 hv
Vääntö: 185 Nm
Huippunopeus: 200 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 10,1 s
Yhdistetty kulutus: 4,7 l/100 km
Co2: 112 g/km
Teho: 116 hv
Tavaratilan koko: 360 l
Kokonaishinta: 24 212 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *