Kaasujalka

Koeajo BMW M235 – Ajamisen iloa

Julkaissut:

|

30.11.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW M235 – Ajamisen iloa

BMW M235

BMW M235i on hyvä muistutus siitä, miten yksinkertaisilla asioilla autosta saa aivan valloittavan hienon ja hauskan ajaa.

BMW M235M235i on ollut saatavana kuta kuinkin jo heti 2-sarjan lanseerauksesta lähtien, joten ihan täysin uusi malli ei ole kyseessä. Nyt meillä oli mahdollisuus saada koeajoon tämä erikoisversio. Auto on saatavana joko manuaalivaihteisena tai tällä koeajetulla 8-vaihteisella automaatilla varustettuna. M235i on saatavana joko taka tai nelivetoisena.Meidän koeajoauto oli takatuuppari.Automaattivaihteisto tuo lisähintaa reilun tonnin ja nelivedosta saa pulittaa lisäksi noin 4500 euroa. Neliveto tulee aina automaattivaihteiston kanssa.

BMW M235Kaikilla mausteilla

Koeajettuun autoon oli ladattu kaikki M Performance -lisävarusteet mitä saatavana on. Niistä merkittävimmät ovat alusta 2842€, tasauspyörästön lukko 4050€, rengaspaketti 4190€ ja pakoputkenpäät ja äänenvaimennin 1735€. Näillä varusteilla varustettuna tämä henkii samaa fiilistä kuin 1M. BMW M235Tosin automattivaihteisuus tekee tästä vähän “miedomman”. Lisävarusteinen etuspolerin alahuuli tuo autoon kilpa-automaista henkeä, mutta on todella epäkäytännöllinen. Mökkiteille tällä on aivan turha havitella lähteä ja katukivetysten kanssa pitää olla todella tarkkana. Talvella se ei pysyisi hetkeäkään ehjänä. Toisaalta harva hyvän näköinen asia onkaan kovin käytännöllinen.

Koeajettua autoa ei oltu onneksi pilattu hiostavilla nahkajakkaroilla vaan nämä kangaspäällysteiset sopivat auton henkeen paljon paremmin. Eikä kuljettajan paikassa ole enää juurikaan toivomisen varaa vaan on liki pitäen täydellinen. BMW M235Ajoasento on juuri sellainen kuin olla pitää.

Pitoa riittää

Auto on todella tasapainoinen ajettava ja erittäin hyvä lukon ansiosta tällä voi kiihdyttää rajusti liki pitäen missä vaan. Vetopitoa on todella paljon. Selväähän on se, että sateisella kelillä perä tahtoo sivulle, mutta on hyvin hallittavissa eikä tee mitään yllättäviä liikkeitä. Kiitos kuuluu erittäin hyvän lukon. Alusta on viritetty onnistuneesti, sillä se ei ole yhtään liian kova arkiajoon ja lisäksi sitä pystyy säätämään muutamaan eri tasoon.
BMW M235Ohjaus on todella tarkka ja tunnokas. Tässä on sitä ajamisen riemua ja hauskuutta, joka puuttuu paljon painavimmista ja isommista M-sarjan autoista. Suorilla ne takuulla ovat kyllä nopeampia.

Tässä on myös Launch Control, joka mahdollistaa nopeimman mahdollisen startin ja sitä tehtäessä kannattaa muistaa ettei ota luistonestojärjestelmää aivan kokonaan pois käytöstä. Sillä muuten auto jää paikalleen sutimaan ja jättää asfalttiin kaksi pitkää mustaa viivaa. Eikä lähtö ole mikään nopea.

Koeajon kulutus nousi merkittävästi yli tehtaan lupaaman lukeman ja se johtuu vain ja ainoastaan ajotyylistä. Nimittäin lyhyen kiihdytyksen jälkeen nopea kaasupolkimen nosto saa aikaa mielettömän upean paukkeen pakoputkista. Tätä tuli ehkä toistettua aika useasti koeajon aikana.

BMW M235i
Hinta 67 495,16€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 76123€
Iskutilavuus 2979cm3
Teho 326hv / 5800-6000 kierr/min
Vääntö 450 Nm/ 1300-4500 kierr/min
Paino 1545kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 4,8 sekuntia
Huippunopeus 250 km/h
Kulutus valm.ilm 7,6 sekuntia
Koeajon kulutus 11,5 litraa

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Kuljettajan paikka

Miinukset

Jälkimaku
M235in todella hauska ja nopea auto arkeen.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *