Kaasujalka

Koeajo Renault Kadjar – Haastaa sisarensa Qashqain

Julkaissut:

|

20.11.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Kadjar – Haastaa sisarensa Qashqain
Kadjaria voi kehua hyvän ja vakuuttavan näköiseksi crossoveriksi kilpailtuun C-segmenttiin. Sillä on virtaviivainen muotoilu, vahva etusäleikkö ja maahantuojan esitteen mukaan ”atleettiset hartiat”.

Kadjaria voi kehua hyvän ja vakuuttavan näköiseksi crossoveriksi kilpailtuun C-segmenttiin. Sillä on virtaviivainen muotoilu, vahva etusäleikkö ja maahantuojan esitteen mukaan ”atleettiset hartiat”.

Vaikka Renault Kadjar –crossoverin rakenteissa on yli puolet yhteistä serkkumallinsa Nissan Qashqain kanssa, autot erottaa ulkoisesti heti toisistaan. Makuasiat tietysti ovat makuasioita, Kadjar kiistatta on kuitenkin persoonallisempi.

Koeajossa Renault Kadjar. On tietysti kokonaan eri juttu, onko persoonallisuus hyvästä vai pahasta. Pullea Lada 115 epäilemättä oli persoonallinen, mutta hyvännäköiseksi sitä ei kehunut kukaan. Mutta siitä nyt ei pääse mihinkään, että Renault Kadjarissa persoonallisuus merkitsee myös tyyliä.

Erään toisen merkin maahantuojan edustaja kerran suuttui, kun ilkesin verrata ulkonäöltään hänen markkinoimaansa merkkiä toiseen autoon. Mutta tosiasiahan on, että autojen ulkonäköhän ja imagohan ne tänä päivänä pitkälti ratkaisevat: ne kun muuten muistuttavat yhä enemmän toisiaan.

Nykyisen Nissan Qashqain suosiota en yhtään ihmettele. Kiilamaiset muodot kun tänä päivänä puhuttelevat. Ja Qashqain muotokieli epäilemättä puhuttelee suurta yleisöä. Pulleamman Kadjarin valinta vaatii himpun verran rohkeampaa mieltä kuin millä perustunnollinen ja keskituloinen veronmaksaja on varustettu. Lokasuojat on muotoiltu korostetun kaareviksi.

Renault R-Link 2 –multimediajärjestelmä 7-tuumaista kosketusnäyttöä on helppo ja mukava käyttää. Graafinen käyttöliittymä on samankaltainen kuin tietokone tableteissa: kuvakkeita siirrellään napsauttamalla ja liu’uttamalla, lukeminen onnistuu vierittämällä ja zoomaamalla.

Renault R-Link 2 –multimediajärjestelmä 7-tuumaista kosketusnäyttöä on helppo ja mukava käyttää. Graafinen käyttöliittymä on samankaltainen kuin tietokone tableteissa: kuvakkeita siirrellään napsauttamalla ja liu’uttamalla, lukeminen onnistuu vierittämällä ja zoomaamalla.

Kuin isompikin auto

Autojen brändien hohdokkuuden vaihtelu on metka juttu. Muistan itse, kun eräässä työpaikassa 1990-luvulla firma liisaamisen sijasta osti työsuhdeautonsa. Ja silloin tietysti valikoimakin oli rajatumpi erilaisten alennusten ja muiden paljoushyötyjen takia. Autoetua nauttivilla oli silloin kolme vaihtoehtoa: Volkswagen, Volvo ja Renault.

Renault oli kovassa huudossa. Kun sitten syystä tai toisesta firma halusi vaihtaa Renaultin Fordiin, riitti useampikin sellainen, joka ehdottomasti olisi halunnut pitää ”Rellusta” kiinni. Eräs keskitason päällikkökin olisi ehdottomasti halunnut persoonallisen Renault Lagunan, eikä ”tylsää” Volkswagen Passatia. Tänä päivänä ehkä tätä vääntöä ei käytäisi.

Nelivetoisen diesel-Kadjarin meno on vakaata ja täsmällistä. Siinä tulee isomman auton fiilis. Konepelti on sillä tavalla muotoiltu, että piti kotimme kahden auton katokseen ajaessa oikein erikseen nousta katsomaan, riittääkö tilaa sen verran, ettei taustapeili raapaise rouvan auton kylkeä. Kyllä sitä riitti.

Sähköisesti tehostettu ohjauskin saa tuntemaan Kadjarin jopa kokoluokkaansa suuremmaksi ja tukevammaksi autoksi. Tilaa riittää niin edessä kuin takanakin, takapenkkiläiset saavat jalkateränsäkin etupenkkien alle. Kuusilovinen manuaalilaatikko toimii täsmällisesti.

Melutonta menoa

Tilava ja panoraamalasikaton ansiosta valoisa matkustamo tarjoaa miellyttävät puitteet ajamiseen. Istuimet tukevat vartaloa ja leveä keskikonsoli vain lisää vaikutelmaa isommastakin valtatiemaasturista. Koristetikkaukset ja pehmeäpintainen kojetaulu luovat ripauksen ylellisyyttä.

Tilava ja panoraamalasikaton ansiosta valoisa matkustamo tarjoaa miellyttävät puitteet ajamiseen. Istuimet tukevat vartaloa ja leveä keskikonsoli vain lisää vaikutelmaa isommastakin valtatiemaasturista. Koristetikkaukset ja pehmeäpintainen kojetaulu luovat ripauksen ylellisyyttä.

Korvaan pisti laadukkuus. 130-hevosvoimainen diesel oli vääntävä ja niin suhinat kuin renkaiden rohinatkin pysyivät tehokkaasti auton ulkopuolella.

Peräpäästä suoraviivaisesti ja pystyksi muotoiltu Renault Kadjar muistuttaa kilpailijoista ehkä eniten Kia Sportagea.

Edestä yhdennäköisyys Renaultin pienempään crossoveriin Capturiin on selkeä, liikenteessä en aina näitä kahta toisistaan edes erota.

Olen lukenut jostakin, että Kadjar-nimeä on väännetty useammasta ranskankielisestä sanoista, joista ainakin yksi on mönkijä ja muut tarkoittavat mm. ilmaantumista ja yllätyksellistä esiintuloa sekä ketteryyttä. Itse kuvaisin Kadjaria positiivisesti yllättäväksi mönkijäksi, johtuen maasturiluonteesta. Luulisi tällä Rellun markkinaosuuden kasvavan.

Renault Kadjar Energy dCi130 4WD Zen
Moottori 1 598 cm3, turbodiesel
Teho 96 kW (130 hv) / 4 000
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Vääntö 320 Nm / 1 750
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 192 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 450 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 600 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 536 kg
Tavaratila 472 l
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 34 197 € (malliston hinnat alk. 23 390 €).

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *