Kaasujalka

Koeajossa MB CLS Shooting Brake – Katseenkääntäjä

Julkaissut:

|

15.6.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa MB CLS Shooting Brake – Katseenkääntäjä

CLS Shooting Brake on ulkoiselta olemukseltaan edelleen yksi maukkaimmista autoista ja pienet “faceliftaukset” vaan loivat lisää särmää

Uudistunut CLS Shooting Brake sai pientä kohennusta maskiin ja takavaloihin. Hyvin pienillä muutoksilla saatu merkittävästi lisää särmää. Tosin tavallinen kadunmies ei eroa edeltäjästä varmaan edes huomaisi. Merkittävin uutuus on ehkä kuitenkin tämä 9-vaihteinen automaattivaihteisto. Mallistoon on tullut myös muutamia uusia moottorivaihtoehtojakin.

9 pykälää muihinkin

Uuden 9G-Tronic-vaihteisto sopii sekä taka- että nelivetoisiin automalleihin sekä lisäksi hybridi- ja plug-in-hybridijärjestelmien yhteyteen. Merkki tulee lähivuosina käyttämään uutuusvaihteistoaan lähes kaikkien mallisarjojensa automaattivaihteisten versioiden yhteydessä.

Huolimatta kahdesta lisävaihteesta ja jopa 1000 newtonmetrin vääntökapasiteetista 9G-Tronic-vaihteisto mahtuu yhtä pieneen tilaan kuin edeltäjänsä ja on sitä jopa kevyempi. Vaihteiston kaksiosainen rakenne on säilytetty. Momentinmuuntimen kuori on valmistettu alumiinista, itse vaihteiston kuori puolestaan magnesiumista ja öljypohja kevyestä lujitemuovista.

Suunnittelijoiden toinen tavoite oli toteuttaa yhdeksän vaihdetta mahdollisimman vähillä planeettapyörästöillä ja levykytkimillä. 9G-Tronicvaihteistossa planeettapyörästöjä on vain neljä ja kytkimiä kuusi kappaletta. Ajamista valvoo kolme nopeusanturia, joiden tuottaman tiedon perusteella vaihteiston ohjausjärjestelmä säätää vaihteensiirrot oikea-aikaisiksi. Jarrutuksen ja kiihdytyksen aikana on siten mahdollista myös ”jättää väliin” yksi tai useampia vaihteita, jos ajo-olosuhteet sen sallivat.

Mercedes-Benzin uusi automaattivaihteisto on varustettu kahdella öljypumpulla. Merkittävästi aikaisempaa pienikokoisempi, mekaaninen ja ketjukäyttöinen ykköspumppu sijaitsee lähellä vaihteiston pääakselia. Pumpun toimintaa tukee erillinen sähköohjattu lisäpumppu. Tämän rakenneratkaisun ansiosta voitelu- ja jäähdytysöljyn virtausta voidaan säädellä reaaliajassa tarpeen mukaan, ja vaihteisto on voitu varustaa start/stop-järjestelmällä.

Vakiovarusteena autoissa on Led High Performance –ajovalot, ja valinnaisvarusteena on tarjolla uusi Multibeam Led – ajovalojärjestelmä. Se tarjoaa parhaan mahdollisen valotehon kaikissa ajotilanteissa, mutta varjostustoiminnon ansiosta ei myöskään häikäise vastaantulevaa liikennettä. Kummassakin kaukovalossa on 24 led-polttimoa, joita voidaan himmentää ja kirkastaa ajotilanteen ja muiden ajoneuvojen mukaisesti. Kuljettajan ei tarvitse vaihtaa käsin lyhyiden ja pitkien ajovalojen välillä. Lyhyet ajovalot kääntyvät 12 astetta valaisemaan tien  mutkakohtia ja liikenneympyrään saavuttaessa auton kääntymissuuntaa. Järjestelmän perustana on tuulilasiin sijoitettu kamera ja keskusyksikkö, joka laskee ja valitsee ideaalin valokuvion rakenteen 100 kertaa sekunnissa. Uuden sukupolven CLSmalleihin on tarjolla viisi moottorivaihtoehtoa, joista neljä on varustettu uudella 9G-Tronic-vaihteistolla: dieselmoottoriset CLS 220 Bluetec, CLS 250 Bluetec ja CLS350 Bluetec sekä V8-moottorinen, bensiinikäyttöinen CLS 500 –malli. Näiden moottorien 4Matic-versioihin sekä CLS 400 –malliin tarjolla on Mercedesin 7G-Tronic-vaihteisto. Hintahaitari on 76 312-237 592 euroa

MB CLS Shooting Brake 250 BlueTec A
Hinta: 79 970,26€
Iskutilavuus : 2143cm3
Teho: 204hv / 3800 kierr/min
Vääntö: 500 Nm / 1600-1800 kierr/min
Tavaratila: 590 litraa
Vetokyky max: 2000kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,7 s
Huippunopeus : 235km/h
Koeajon kulutus : 6,8 l
Yhd.ku l. (valm.ilm): 5,0 l

Plussat
Ylellisyys
Mukavuus
Muotoilu

Miinukset
Matala tavaratila

Jälkimaku
Vaikuttavan hieno auto, jonka muotoilu ja tyyli herättää paatuneenkin autoihmisen tunteet.

TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *