Koeajossa Mitsubishi Pajero – Viimeinen mohikaani
Uudistunut Mitsubishi Pajero on markkinoiden viimeisimpiä työkonemaisia maastureita.
Uudistuneen Mitsubishi Pajeron tunnistaa kaukaa jo heti kaikki, vaikka ulkonäköä on modernisoitu. Auto on saanut uuden etusäleikön sekä puskurin alaosaan sijoitetut LED-päiväajovalot. Takana puolestaan auton vararenkaan kotelo sulautuu nyt paremmin koriin. Tämä on saatu aikaiseksi pyöräkotelon läpi kulkevalla värikoristeella. Moni kyllä kysyikin, että miksi olen ottanut koeajoon vanhan Pajeron. Eli aika pieniä nämä muutokset ovat.
Pajero on nyt aiempaa hiljaisempi parantuneen äänieristyksen ansiosta ja sen kyllä huomaa. Matkustusmukavuutta lisää jo Invite-varustetasoon vakiona kuuluva takailmastointi erillisellä lämpötilan säädöllä. Invite-varusteluun sisältyvät nyt myös Xenon-lähivalot vakiona. Pienenä, mutta tärkeänä yksityiskohtana Pajero on saanut uuden avaimen.
Tuttu tekniikka
Keulalla ruksuttaa jo ennestään tuttu 3.2-litrainen turbodiesel, joka ei kyllä saa Pajeroa mihinkään hurjaan nousukiitoon. Tätä verkkaanpuoleista kulkupuolta edesauttaa vanhahtava vain 5-vaihteinen automaatti. Komea liki 2400 kilon paino vaikuttaa myös tuohon kulkupuoleen.
Sivulle kääntyvä tavaratilan ovi on niin julmetun suuri että vaatii tilaa mikäli haluaa aukaista kokonaan. Tavaratilassa on kyllä tilaa vaikka kuinka paljon.
Kuljettajan ajoasento on pysty, mutta suhteellisen hyvien säätövarojen ansiosta kaiken kokoiset kuskit saavat ihan miellyttävän ajoasennon. Kojetaulua on vähän myös modernisoitu, mutta hyvin vanhahtava leima silti on. Sitä kuvastaa hyvin ajotietokoneen grafiikka muistuttaa Commodore 64:sta
Tällä ajaessa tulee oikein halu lähteä metsään möyrimään. Jos sinun katumaasturissa on keskokonsolissa pyörä josta voi tekstin mukaan lukita nelivedon niin sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Tässä on aito neliveto alennusvaihteiston kanssa. Ennemmin kuskilta loppuu kantti kuin tämän auton maasto-ominaisuudet. Äärimmäisissä olosuhteissa on mahdollista myös lukita takatasauspyörästö. Jos esimerkiksi pito häviää toisesta takapyörästä, varmistaa takatasauspyörästön lukko toisen takapyörän pyörimisen. Kahluusyvyyskin on kunnioitettavat 70 senttiä. Tuota tietoa ei löydykään kovin monen katumaasturin myyntiesitteestä.
4,5 hevosperävaunua
Mitsubishi mainostaa nettisivuillaan Pajeron vetokykyä varsin hauskasti. Hinauskyky= 2,8 huvivenettä tai 4,5 hevosperävaunua. Eli perässä saa kiskoa 3500 kiloa painavaa möhkälettä. Enemmänkin varmasti tulisi, mutta siinä jo laki tulee vastaan.
Mitsubishi Pajero 3.2 D-ID Instyle Navi
Hinta 69990€
Iskutilavuus 3200cm3
Teho 200hv/3800 kierr/min
Vääntö 441Nm / 2000 kierr/min
Vetokyky 3500kg
Nousukulma 35 astetta
Kohtauskulma 34,5 astetta
Ylityskulma 22,2 astetta
Jättökulma 24,5 astetta
Maavara 220 edessä, 260mm takana
Kahluusyvyys 700mm
Paino 2380kg
Huippunopeus 180km km/h
Kiihtyvyys 0-100km 11,1 sekuntia
Koeajon kulutus 11,5 litraa
Kulutus (valm.im) 8,5 litraa
PLUSSAT
Maasto-ominaisuudet
Tilat
MIINUKSET
Äänekäs moottori
Suorituskyky
JÄLKIMAKU
Ulkoisesti auto on saanut modernimman ilmeen ja näyttää itseasiassa hyvältä ja arvokkaammalta kuin on. Iso koko herättää kunnioitusta liikenteessä.
Mika Salomaa
Vastaa