Kaasujalka

Koeajossa BMW 218i Active Tourer – Mukavuusalueen ulkopuolelle

Julkaissut:

|

28.1.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa BMW 218i Active Tourer – Mukavuusalueen ulkopuolelle

2-sarjan Active Tourer tarjoaa ensimmäistä kertaa BMW:ssä etuvedon, tila-auton ja 3-sylinterisen moottorin.

Koeajossa BMW 218i Active Tourer. Monet BMW:n fanit olivat nousta takajaloilleen kuullessaan, että merkki aikoo tehdä etuvetoisen mallin ja samalla myös tila-auton. Samojen ihmisten mielestä se on jopa jonkin sortin häväistys, että takavedosta luovutaan yhden mallin kohdalla. Ehkä heidän suurimpana pelkona on jollain aika välillä jo olemassa olevien mallien muuttuminen edestä raapiviksi. Toisaalta Mercedes-Benz teki saman jo 90-luvun lopulla A-sarjan myötä, eikä muut tutut jo aiemmin takavetoiset mallit ole saaneet etuvetoista versiota. Olkaa siis ihan huoleti. Kyllä tämä ihan Bemarista käy.

Active Tourer oli mukana Vuoden Auto Suomessa äänestyksessä ja saavutti kisassa 6. sijan.

Tarjolla on aluksi kaksi bensakonetta ja yksi diesel. Nelivetoinen versiokin on saapumassa Suomeen vielä tämän talven aikana. Hinnat alkavat 33 466 eurosta ja kalleimman 220d TwinPower Turbo A xDriven hinta onkin jo 45 337 euroa.

Yksikään tämän kokoluokan kompakti tila-auto ei ole mikään kaunotar, eikä sitä ole tämä Active Tourerkaan. Auton mittasuhteet tekevät tästä väkisinkin kaikkea muuta kuin sporttisen ja linjakkaan. Ei tämä nyt sentään mikään rumiluskaan ole.

Uutta moottoreissakin

Moottoripaletissakin on uutta, sillä ensimmäistä kertaa merkin historiassa keulalla hyrrää 3-sylinterinen turboahdettu moottori. Minissä sama moottori on esitelty jo hetki sitten. Moottori on todella miellyttävä luonteeltaan ja jaksaa vääntää nöyrästi alakierroksilta alkaen. Käyntiääni on mukavan matala, eikä sen äänet kantaudu kabiiniin juuri lainkaan. Muutenkin melutaso pysyy todella alhaisena. Viimeistely on onnistunut ja tämä jotenkin tuntuu jopa laadukkaammalta kuin esimerkiksi 3-sarjalainen.

Ajettavuus kunnossa

Active Tourer kantaa raskaankin kuorman erittäin hyvin. Ajoimme koeajolenkin lastattuna reilulla 400 kilolla mieslihasta. Saadaksemme täyden selvyyden alustan toiminnasta veimme auton uusimaalaiselle mutkikkaalle asfalttitielle sekä kimuranteille hiekkateille. Alusta toimi kiitettävästi raskaasta kuormasta huolimatta ja tunto tiehen säilyi koko ajan, vaikka vauhtia nostimmekin reippaanlaiseksi. Auto tuntui koko ajan olevan hanskassa.

Kuljettajan paikka on kuin mistä tahansa BMW:stä. Kaikki palaset ovat oikeilla paikoillaan ja kuljettaja löytää helposti eritäin mieluisan ajoasennon. Harvoina miinuksina mainittakoon paksu a-pilari peittää pahasti ja estää näkyvyyden vasemmalle, etenkin käännyttäessä.

Takajalkatilat ovat todella väljät ja neljä aikuista miestä mahtuu sisällä oikein hyvin.

BMW 218i Active Tourer Sport Line
Hinta alk.: 33 466,28€
Koeajoau ton hinta varusteineen: 47589,53€
Iskutilavuus : 1499cm3
Teho: 136hv / 4500-6000r/min
Vääntö: 220Nm/1250r/min
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9,2 s
Huippunopeus : 205 km/h
Kulutus (valm .ilm .): 5,2 l
Koeajon kulu tus : 7,8 l

PLUSSAT
Kiva moottori
Viimeistely
Kantaa kuorman

MIINUKSET
Paksu a-pilari
Hinta (varauksin)

Jälkimaku
Hinta pitää huolen, että tästä ei tule mitään hittituotetta ainakaan Suomessa. Tämän omistajat tulevatkin varmasti merkin sisältä sekä niistä, jotka ovat siirtyneet muihin merkkeihin korkeamman istumapaikan perässä

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *