Subaru WRX – Salonkikelpoinen
Subaru poisti nopeimmasta sarjatuotantomallistaan Impreza sanan, mutta se ei huonontanut autoa lainkaan.
Subaru Impreza STI:t ovat kulttiauton maineessa ympäri maailmaa. Tämä säksättävä turboahdettu boxer-moottorinen menopeli on niittänyt mainetta rallimaailmassa, mutta muuttuneiden rallisääntöjen vuoksi tilanne on tänä päivänä toinen. Enää ei Subarut roiski soraa erikoiskokeilla hurraavien fanien keskuudessa. Siellä jylläävät nyt ihan muut merkit.
Koska nyky-Subaruilla ei ole ralliautojen kanssa mitään tekemistä tuo Imprezasanakin jäi mallimerkinnästä pois. Samassa hötäkässä autosta tuli paljon mukavampi ja miellyttävämpi ajaa arkiajoa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä seikkaa, että tämän ohjuksen sielu on ralliautosta. Eikä sitä saa pois. Sen voi kyllä vaimentaa, mutta onneksi se hehkuu siellä taustalla.
Tähän voisi todeta; Kaikki, jotka ovat kokeneet rallikärpäsen puraisun tietävät, että se ei lähde pois koskaan. Sen voi myös hetkellisesti vaimentaa, mutta se polte ei koskaan lähde pois.
Lisähinnasta ilman siipeä
Tästä on saatavana myös edullisempi “perusmalli”, jossa on jättimäinen spoileri. Me saimme koeajoon tämän GT-version, jossa on mukavuusvarusteita enemmän, mutta spoikkaa ei ole.
Olen ajanut kaikki Suomeen tuodut Imprezan STI mallit vuodesta 2001 alkaen, joten olen ollut etuoikeutetussa asemassa saadessani nähdä tämänkin elävän legendan kehitystä. Muutoksia on vuosien varrella tapahtunut ja tällä uutukaisella kosiskellaan ihan erityyppisiä asiakkaita kuin aiemmin. Kuskin paikalla on ilo istua. Ajoasennon sää täydelliseksi ja istuimet tarjoavat hyvän tuen.
Täydellinen ajettavuus
Alusta on viritetty todella onnistuneeksi kokonaisuudeksi. Missään vaiheessa se ei tunnu liian kovalta kivireeltä. Jäykkä se on, mutta ei liian kova. Moottoritienopeuksissakin auto on yllättävän hiljainen. Pystyy jopa juttelemaan kanssamatkustajien kanssa tai puhumaan puhelimessa.
Sitten se ajamisen helppous. Tämä on yksi nautinnollisimmista autoista ajaa mutkaisia asfalttiteitä millä olen koskaan ajanut.
Alusta nielee tien epätasaisuudet (jota maamme pikiteillä löytyy) todella upeasti. Auto ei kallistele lainkaan ja mutkan kääntyessä yhä tiukemmin sen kun vaan käännät jyrkemmin sisään ja auto tottelee kuljettajaa. Fantastista. On naurettavan helppoa pitää yllä vauhtia pintakaasulla, johon moni GTi-luokan auto ei yllä edes täyskaasulla. Alustan toimivuus on jotain aivan uskomatonta. Auto tuntuu yllättävän ketterältä ja kevyeltä. Mutkateille ottaisin ehkä tämän mielummin kuin BMW M4:n tai Audi RS4 ja se on paljon sanottu se.
Ainoa miinus tulee vaihdelaatikon toiminnasta, joka on edelleen Subarumaisen takelteleva. Siihen pitää oikein keskittyä ja ajan mittaan siihenkin tottuu. Toinen pitkä miinus tulee suuresta kulutuksesta, joka nousi koeajomme aikana lähes 11 litraan. Menovettä kului yhtä paljon kuin liki tuplasti tehokkaammilla Audi RS7:lla ja MB E63 AMG:llä.
Subaru WRX STI
Hinta: 69 978€
Moottori: 4-sylinterinen,
2457 cm3 turboahdettu vastaiskumoottori
Teho: 300 hv (221 kW) / 6000 rpm
Vääntö: 407 Nm / 4000 rpm
Kiiht yvyys 0-100 km/h: 5,2 s
Huippunopeus: 255 km/h
Koeajon kulutus: 10,9 litraa
Kulutus (yhd): 10,4 l / 100 km
CO² pääst öt: 242g
PLUSSAT
Suorituskyky
Ajettavuus
Mukavuus
MIINUKSET
Vaihteisto (varauksin)
JÄLKIMAKU
Uusi WRX STi on todella miellyttävä, nopea ja hauska auto. Jollain tavalla kilpailee samoista ostajista kuin esimerkiksi BMW 335 xDrive tai Audi S4
Teksti ja kuvat
Mika Salomaa
Vastaa