Kaasujalka

Hyväntuulinen Soul on myös hauska ajettava

Julkaissut:

|

19.9.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hyväntuulinen Soul on myös hauska ajettava

Kia Soul ei liikenteessä jätä ketään kylmäksi.

Myönnän, että lähtiessäni koeajamaan uutta Kia Soulia ennakkoluulot olivat melkoiset. Mutta hyväntuulinen ja korkea ”laatikko” osoittautui kivaksi ajettavaksi jopa pidemmällä matkalla.

”Vanhan liiton” miehen silmään uudistunut Kia Soul näyttää ensin urbaanin nuorison kummajaiselta. Odotukset olivat vähän sellaiset, että epäilemättä persoonallinen ja korkea ”tötterö” herättää hyvää tuulta maanteillä ja taajamissa, mutta kyyti mitä luultavammin olisi varsinkin moottoritienopeuksissa äänekästä ja sivutuuliherkkää.

Mutta Soul 1.6-litraisella GRD-bensamoottorilla kyyti olikin napakkaa ja odottamaani äänettömämpää jopa moottoritiellä.

Sisältä järkevän tavallinen

Sisällä tyyli on konservatiivisempaa kuin ulkoa katsoen ja se on vain hyvä juttu: Soulia on helppo oppia käsittelemään, mittarit ovat selkeät ja napit sekä hanikat tarpeeksi isoja kömpelökouraisemmallekin.

Helposti jopa unohtaa, että nyt ajetaan huomiota herättävällä erikoisella pikkuautolla. Soul on rakennettu Golf-kokoluokkaan suunnitellun Cee’din pohjalle, vaikka joku saattaa sitä luulla joksikin Kia Vengan tai Picanton Crossover-versioksi.

Mutta todellisuudessa tämän toisen sukupolven Soulin kilpailijoita ovat mm. Mini Countryman, Opel Mokka ja Peugeot 2008. Muodoiltaan lähimpänä se on ehkä Skoda Yetia.

Soul on kasvanut ensimmäisen polven versioon 2 senttiä, leveyttäkin on 1,5 senttiä enemmän. Toisaalta se on sentin matalampi kuin edeltäjänsä. Tavaratila on 14 litraa edeltäjää suurempi. Mutta edelleen siinä kuljettaa tavaraa melko rajallisesti, jos takapenkin selkänojat on pidettävä pystyssä. Mutta kun takapenkit kaataa, olisi tämä oiva ja hauska kuljetusauto esimerkiksi pienelle firmalle.

 Jenkeissä iso hitti

Koeajossa oli kaikkein hinnakkain versio jyhkeine 18 –tuumaisine renkaineen. Yllättäen meno ei kuitenkaan ollut niin karkeaa kuin olin odottanut: meno oli koko viikon sopivasti kimmoisaa ja mukavaa. Tuulensuhinat ja rengasäänet eivät auton korkeudesta huolimatta ainakaan kesäisillä teillä nousseet riesaksi.

Kaikkiaan Soul oli niin mukava tuttavuus, että siitä oli jopa hieman haikea luopua koeajoviikon jälkeen. Se on käytössä riittävän tavallisen ja järkevän oloinen Ulkonäöltään se jakaa mielipiteet voimakkaasti: jotkut pitävät sitä edelleen outona ”tötterönä”, toiset taas ovat ihastuneet ikihyviksi.

Suomessa valitettavasti liian erottumisen myötä hyvänkin auton menekki usein kaatuu. Jenkeissähän Soulista on tullut oikea hitti.

Luultavasti räikeän punaisen sijasta valitsisin kuitenkin väriksi vaikkapa mustan.

Yksi on joka tapauksessa varmaa: tällaisella autolla ei aja ihminen, jota luonnehditaan M-kirjaimella alkavalla sanalla.

Koeajettu Kia Soul 1,6 Supreme
• Moottori: 1.6-litrainen –bensamoottori
• Teho: 132 hv
• Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
• Varustetaso: Supreme, mm. ajovalojen pesimet, 18″ kevytmetallivanteet, erikoisväri katossa ja sivupeileissä, korkeakiilto-musta puskuri edessä ja takana, sähkötoimisesti koria vasten kääntyvät ulkopeilit, pysäköintitutkat edessä ja takana, tunnelmavalaistus etuovissa, Supervision-mittaristo 4,3″ TFT-LCD-monitoiminäytöllä.
• Koeajoauton hinta: alk. 24 990,36 €
• Kia Soul-malliston hinnat alk. 20 990 €.

Teksti  ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *