”Tämä Peugeot 508 GT on elämäni auto”

Jouni Lappalainen teki syksyllä 2024 elämänsä autokaupat. Peugeot 508 GT Hybrid vuosimallia 2020, ajettu vain 60000 km, kiveniskemätön tuontiauto Saksasta. Vastaavaa ajonautintoa ja varustelua alle puolella hinnalla verrattuna uuden auton hintaan, ei vastaavista Suomi-autoista helposti löydy.
Lappalaisen metallinhohtoinen Peugeot 508 GT Hybrid on kiistatta kaunis auto. Vantaanportin Ikean parkkipaikalla elokuun auringossa hohtavaa ”Pesosta” ei hevin uskoisi viisi vuotta vanhaksi. Takaluukku aukeaa kattoon asti jalkaa puskuria kohti heilauttamalla, varustelu on kattava.
–Saksalaisella täsmällisyydellä täytetty huoltokirja kertoo auton ostaneen Von Martinin valinneen “All Incl.-varustelun”, mutta jostain syystä oli tilannut auton ilman hierovia nahkaistuimia. Ehkäpä Von piti enemmän puolinahoista, samalta alkaa tuntua jo minustakin. Turkulainen autoliike hoiti kaupat esimerkillisesti. Ilometrejä onkin kertynyt autoon alle vuodessa jo yli 20000, Lappalainen kuittaa.
Lappalaisen Peugeotin 1,6-litraisen 180 hv bensamoottorin parina on 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Käytännössä yhdistelmä tuottaa 225 hv ja 360 Nm vääntöä. Voima etupyörille välittyy 8-portaisen automaattilaatikon kautta.
Kun Moottori-lehti koeajoi samanlaisen Peugeot 508 GT Hybridin kesällä 2020, hinta lisävarusteineen kohosi varusteineen 52 730 euroon.Lappalaisen auto nykyisessä varustuksessaan ja muine varusteineen olisi maksanut Saksassakin vähintään saman verran.
Ei enää pompota
Kun Lappalainen meni ostamaan Peugeotiaan Bilar 99 -liikkeestä Kupittaalta, hänellä oli Peugeotille kaksi vaatimusta: Koska sporttinen auto oli mustakattoinen ja matala muutenkin, siinä piti olla avaruutta tuova lasikattoluukku ja adaptiivinen nopeussäädin.
Moottori-lehti kutsui vakiojousilla varustettua Peugeot 508 GT:tä Hybridihyppykepiksi. Koeajossa ajohidasteissa taka-akselisto pompautti auton perää rajusti.
–Säädettävän iskunvaimennuksen ansiosta omassa autossani ei onneksi tätä ongelmaa ole, Lappalainen tehoaa.
Lue myös: 812 000 kilometrin Toyota Avensis – Kaasujalka
AV-median varustus on kattava.
-Parkkipaikalla voin katsoa Youtubesta vaikkapa Kaasujalka-TV:tä auton suuremmasta keskinäytöstä kätevästi SIM-kortilla varustetun Android 13 AI-boxin kautta koskematta puhelimeen”, kaikki Android-Appsit on ladattavissa, Lappalainen sanoo.
”Pösö-mies” jo 27 vuotta
Vaikka Lappalaisella oli ollut isoja Peugeot-malleja jo vuodesta 1998 lähtien, hän oli alun perin lähdössä ostamaan Lempäälästä uutta Tesla Model 3:sta.
–Olin jo tilannut Teslan, mutta kauppa peruuntuikin pari päivää ennen luovutusta. Sen jälkeen ostohousut suuntautuivat uuteen Volvo S60:een, mutta moni autokaverini totesi autovaihtokuumeeseeni, ”Jone, sä oot Pösö-mies” niin, sitten päädyinkin jälleen Peugeotiin.
Täysin sähköisen electric-ajotilan turvin autolla voi ajaa polttomoottorin puuttumatta peliin.
–Auton tarjoama 48 kilometrin sähköinen toimintamatka ja sen tuoma bensiinin kustannussäästö ei kuitenkaan ole kovin kummoinen etu. Tämä ei ole sähköauto, vaan hybridi mukavilla ominaisuuksilla, Lappalainen toteaa.
Lappalaisen päähuomion kiinnittyykin Peugeotin hiljaiseen kyytiin ja ajamisen nautittavuuteen sekä 8-lovisen automaattilaatikon sulavaan toimintaan. Puhumattakaan auton kiistatta hyvännäköisestä muotokielestä.
Odotukset ylittyivät
Peugeot 508 GT Hybrid on Lappalaiselle kahden aikuisen ihmisen auto. Perhesedaniksi auto on ahdas, vaikka ulkoisesti näyttää sedanilta, rakenne on käytännöllisempi fastback isolla takaluukulla
–Tämä sopii juuri minun ja vaimon tarpeisiin. Edellinen autoni oli Peugeot 407, hienosti muriseva kolmelitrainen V6-bensasyöppö päätyi jatkamaan taivaltaan Kuopioon, hienosti Peugeot-harrastajalle, Lappalainen kertoo.
Lappalainen luultavasti pitää nykyistä Peugeotiaan seuraavat yli 10 vuotta eläkekärrynä, jos ei auto ala liiaksi temppuilemaan.
-Hybridiautojen vioistahan on YouTubessa paljon juttua. Tämä on ehdottomasti paras auto, mitä minulla on ollut. Tosin heikkoselkäisen auto tämä ei ole, vaan ketterän äijän. Voi olla, että vuosien vieriessä minunkin voi olla pakko vaihtaa tämä sulavalinjainen 508 korkeampaan crossover-katumaasturiin. Olemassa on sanonta, että “hienoon autoon laskeudutaan” toivotaan sen jatkuvan kauan.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Timo Kiiski ja Jouni Lappalainen






Vastaa