Kaasujalka

Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa

Julkaissut:

|

25.11.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa

Pitkästä aikaa sain alleen auton, jossa ei ole mitään hybridi- tai sähköhärpäkkeitä mukana. Škoda Kodiaq RS :ssä mennään vanhan koulukunnan tyyliin.

Nokalla 2-litrainen bensaturbo, se sama moottori, joka löytyy myös Octavia RS:stä. Ja tehoa piisaa sen verran, että sataseen pääsee 6,3 sekunnissa – ei mikään Tesla-raketti, mutta kyllä tällä liikenteen mukana pysyy enemmän kuin hyvin.

Ulkopuolelta tämä punainen yksilö on näyttävä kuin mikä. Mustat koristelistat ja lokasuojien ”seikkailumuovit” tekevät ilmeestä sopivan räyhäkän, ei jää huomaamatta parkkipaikalla.

Katso koeajovideo TÄSTÄ

Vaihteistona on 7-portainen DSG, joka toimii pääosin mallikkaasti, mutta joskus liikkeellelähdöt ja ohitukset tuntuvat vähän mietteliäiltä. Varsinkin kun Start-Stop -järjestelmä sammuttaa koneen valoissa, ja hetki menee ennen kuin kaikki taas heräilee. Kun vaihteen tökkää Sport-asentoon, uneliaisuus vähenee ja meno terävöityy. Audi RS3:n vaihteistoon verrattuna tämä on kuitenkin merkittävästi rauhallisempi tapaus.

Viimeisteltyä tyyliä

Sisusta on sitä tuttua Škodan viimeisen päälle laadukasta tyyliä. Tyylikäs, selkeä ja materiaalit kohdallaan. Tilat taas ovat aivan älyttömät, takapenkille mahtuu pitkäjalkaisempikin ilman polvet suussa -efektiä, ja kontti nielaisee käsittämättömät 910 litraa. Siis 910! Käytännössä yksi parhaista tavaratiloista markkinoilla.

Lue myös: Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde – Kaasujalka

Kojelaudan käyttölogiikka on myös onnistunut: lämpötilat säädetään edelleen perinteisistä pyöritettävistä napeista, ratissa on selkeät rullat ja painikkeet. Kiitos siitä, ettei kaikkea ole piilotettu kosketusnäytön syövereihin.

Ajotiloja on valittavissa joka lähtöön: Eco, Comfort, Sport, Offroad, Snow ja vielä Individual. Sportilla auto murisee kaiuttimien avustuksella vähän lisä-ääniä, mutta täytyy myöntää, että ne ovat aika keinotekoisen kuuloisia. Itse ajelin suurimman osan viikosta Comfortilla, koska aidot äänet voittavat aina tekoälypörinät.

Alustasta löytyy myös säädettävä DCC-jousitus, mutta totuuden nimissä tämä on silti enemmän mukavuuteen kuin urheilullisuuteen tehty auto. Octavia RS:ssä sporttisuus on luontevampi, mutta Kodiaq on parhaimmillaan iso ja mukava perheauto.

Ja sitten se hinta. Suomessa tämä RS maksaa noin 71 000 euroa, eli käytännössä kallein Škoda, jolla olen koskaan ajanut. Summasta lähes 20 000 euroa on autoveroa, sillä Saksassa vastaava paketti maksaa reilut 50 000 €. Ja koska sähköapua ei ole, kulutuskin on aika reipasta: oma koeajoni päätyi 9,3 litraan sadalla.

Itse voisin hyvin ajaa Kodiaqilla, mutta jättäisin RS:n myymälän koristeeksi.

Plussat
Tyylikkyys
Väljät tilat
Ajettavuus

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
Škoda Kodiaq RS on hieno, tilava ja tyylikäs auto. Suorituskyky riittää arkeen, mutta ei tämä mikään urheiluauto ole, vaikka RS-tarroja löytyykin joka kulmasta. Jos ylimääräiset 20 000 € polttelevat taskussa, niin tästä saa komean version. Mutta jos järjellä miettii, perus-Kodiaq 2.0 bensaturbolla on aivan loistava vaihtoehto ja sillä säästää sievoisen summan.

Škoda Kodiaq RS
Koeajoauton hinta: 71 680,36€
Iskutilavuus: 1984cm3
Teho: 195 kW (265hv)
Vääntö: 400 Nm
Huippunopeus: 231 km/h
0-100 km/h: 6.3 sek
Omamassa: 1860 kg
Vetokyky:750/2300 kg
Tavaratila: 910l

Katso koeajovideo tästä

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Elroq RS – Sähköä ja järkeä samassa paketissa
Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *