Kaasujalka

”En se minä ollut, vaan se oli autoni”

Julkaissut:

|

28.10.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”En se minä ollut, vaan se oli autoni”

Lapsilla on tapana venkoilla irti ikävyyksistä syyttämällä toisia: ”En se minä ollut, vaan se oli tuo”. Norjalaismies yritti samaa ja syytti ylinopeudesta Teslansa autopilottia. Puolustuksella oli kuitenkin oikeudessa heikko todistusvoima ja ”ehtoollista” pätkähti.

 

Kun olen elämässäni aika paljon rikosjuttujakin tehnyt, olen oppinut vähän rikosmaailman slangiakin. ”Ehtoollisella” tarkoitetaan ehdollista vankeutta. Eli ”ehtoollisella” tuomittu ei oikeasti joudu kiven sisään.

Norjassa Tesla-miehelle tuomittiin ”ehtoollista” ylinopeudesta, vaikka mies syytti törttöilystään Teslansa autopilottia. Mies jäi maaliskuussa kiinni ajaessaan tunnelissa viidenkympin alueella 90 kilometriä tunnissa.

Tieosuudella oli tavallisesti yhdeksänkympin rajoitus, mutta maaliskuussa rajoitusta oli muutettu. Tunnelin oikea kaista oli suljettuna ja liikenne ohjattiin vasemmalle kaistalla, jossa nopeusrajoitus oli ensin 70 km/h, mutta putosi sitten 50 kilometriin tunnissa.

Mies puolustautui väittämällä, että oli asettanut Teslansa Autopilot -toiminnon noudattamaan nopeusrajoituksia. Hän puolustautui myös väittämällä, ettei huomannut nopeusrajoituksen muutoksia.

Oikeus hylkäsi selitykset ja Tesla-mies tuomittiin 18 päiväksi ehdolliseen vankeuteen ja noin 1400 euroa vastaaviin 16 500 Norjan kruunun sakkoihin. Sokerina pohjalla ukko menetti myös ajokorttinsa yhdeksäksi kuukaudeksi.

Autopilotin syyttäminen kuulostaa vähän huvittavilta, mutta toisaalta tuomiokin tuntui vähän rapsakalta. Tesla-miehen kannattaisi tulla ajelemaan ylinopeuksia Suomeen.  Kyllä meilläkin raskas kaasujalka tuo useimmiten liikennevirhemaksun ja ylinopeuden ollessa suuri ja etenkin vähintään 30 km/h voi kaahailijalle rapsahtaa tuloihin perustuva päiväsakko tai ajokielto.

Mutta uskoakseni aika harvoin sentään ylinopeudesta tuomitaan ”ehtoollista”.  Aika epätodennäköistä, että 40 km/h:n ylinopeus tunnelissa siihen johtaisi. Siihen vaaditaan jo Suomessa tuntuvan ylinopeuden lisäksi vaikkapa törkeää rattijuopumusta.

Vaikka tuomittu ei joutuisi oikeasti kiven sisään, niin ”ehtoollinenkin” rötöshistoriassa kuulostaa vaikkapa töitä hakiessa pahemmalta kuin päiväsakot.

Autopilotti on laite tai järjestelmä, joka huolehtii automaattisesti vesikulkuneuvon tai ilma-aluksen ohjaamisesta. Ensimmäiset kokeilut autopilotilla tehtiin jo 1910-luvulla, ja nykyisin autopilotti on lähes kaikissa liikenneluokan lentokoneissa.

”Kun toiminto on käytössä, ajoneuvosi voi kuljettaa sinut lähes minne tahansa valvonnassasi, eikä sinun tarvitse juurikaan puuttua ajoon. Täysin itsestään ajava (tarkkailua vaativa) -ominaisuus on tällä hetkellä saatavilla Yhdysvalloissa, Kanadassa, Kiinassa, Meksikossa ja Puerto Ricossa ja tulee saataville muille alueille tulevien päivitysten yhteydessä”, Teslan kotisivuilla kerrotaan.

Autopilot-mukavuustoiminnot järkevissä rajoissa edistävät merkittävästi liikenneturvallisuutta: auttavat muun muassa pitämään auton kaistallaan ja ylläpitämään etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon.

Koska olen vanhan kansan mies, enkä tule myöhemminkään omistamaan Teslaa, suhtaudun moniin autoteknologian innovaatioihin melkoisella varauksella. En esimerkiksi keksi, mitä oikeaa hyötyä on luottokorttiavaimista, jotka mahdollistavat sähköauton liikkeelle lähdön vain kaasupedaalia painamalla: ilman edes start & stop -napin painamista.

Olen selvinnyt 44 vuotta ilman oikeita kolareita. Väitän sen johtuvan siitä, että ajan autoa itse ja tarkkailen omin silmin jokseenkin herkeämättä muuta liikennettä. Iäkkäässä Mersussani ei autopilotteja ole. Tähän asti on riittänyt, että tienvarsilla nopeusrajoituskylttejä seuratessani olen säätänyt vanhan Mersuni vakionopeudensäätimen sallitun nopeusrajoituksen mukaan.

Koska olen luonteeltani melko mukavuudenhaluinen, keskittymiseni itse ohjautuvassa autopilottiautossa voisi hyvinkin herpaantua.  Ja kokemus on osoittanut, että ei nykyautojen valvontateknologiakaan ei ole erehtymätön. Uusissa autoissa on älykäs nopeusavustin näyttää voimassa olevan nopeusrajoituksen auton mittaristossa ja varoittaa kuljettajaa nopeusrajoituksen ylittämisestä varoitusvalolla ja äänimerkillä.

Ajaessani Tuusulasta Hyvinkäälle läpi Hämeentien tolppakameraviidakon älykäs nopeusavustin on  yllättävän usein näyttänyt mittaristossa usein ihan muuta kuin nopeusrajoituskyltit tien reunassa.  Mitenkähän selitykseni uskottaisiin, jos puolustautuisin väittämällä, että ”enhän minä törttöillyt, vaan auton nopeusavustin”? No, syytettyhän saa ihan lain voimalla valehdella, vaikka todistajalle se onkin rangaistavaa.

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ajokortiton Kirka oli  verraton ratinpyörittäjä
Valtio pelastamaan Teboil-kauppiaat?
2-3 matkustajaa sähköbussissa – ekologista?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *