Koeajo Nissan Ariya Nismo – Lottovoittajan Nissan-maasturi

Luin tutkimuksesta, jonka mukaan lottovoittajien auto-ostosten kärkeen mahtuu Mersun ja Audin rinnalla mahtuu yllättäen Nissankin. Tuo Nissan lienee tänä päivänä näyttävä Nissan Ariya e-4ORCE Nismo -sähkömaasturi, eikä mikään perus-Qashqai.
”Nissan NISMOssa yhdistyy huipputason suorituskyky aerodynaamisen muotoiluun”, Nissanin maahantuoja esittelee kotisivuillaan Nissan Nismo -urheiluauton.
Nismo (lyhenne sanoista Nissan Motorsport) on vuonna 1984 perustettu Nissan Motor Companyn suorituskykyisimpiä automalleja valmistava yritys.
Lue myös: Koeajo Nissan Ariya – Nissan-eliitti rakastui Ariyaan, ja syystä! – Kaasujalka
Nyt tämä Nismo-lyhenne on tuotu myös täyssähköiseen Nissan Ariya -katumaasturiin. Eli Nissan Ariyassa Nismo tarkoittaa Nissan Ariya e-4orce-versioon verrattuna 129 hevosvoimaa suurempia tehoja ja näyttävämpää varustelua ja ulkonäköä.
Dynaaminen jousitus
Nismo-versio eroaa perustason Ariya -sähkömaasturista eritoten räyhäkkäämmän ulkoasunsa puolesta. Edessä on aggressiivisemmat
spoilerit ja spoilerit on istutettu taaksekin. Räyhäkkää ulkonäköä korostavat myös kiiltävää mustaa ja kromia yhdistelevät 20 tuuman Enkeii-merkkiset metalliseosvanteet sekä helmoja kiertävä punainen raita.
Sisustuksessa on urheilullisia yksityiskohtia: punaisia tikkauslankoja, Alcantara-nahkaa ja Nismo-logoja. Japanilaisvaikutteinen ANDON-sisätilavalaistus kruunaa kokonaisuuden.
Tavallisissa e-4orce-malleissa tyyli on hillitympi ja neutraalimpi, ilman Nismo-erikoisuuksia.
Ohjaamo ei juuri eroa muista Ariya-malleista. Itse koin tietoviihdevalikon valikot vähän vaikeaselkoisiksi.
Ariya Nismo tarjoaa 435 hevosvoimaa sähköistä tehoa ja 600 Nm:n väännön. Tehokas sähköinen voimalinja takaa vaikuttavan suorituskyvyn sekä loistavat kaarreajo-ominaisuudet. Urheilullisemmat jouset, vaimentimet sekä jäykempi kallistuksenvakain mahdollistavat dynaamisemman jousituksen.
Toimintasäde vain 417 km
Nismo-Ariya on 129 hevosvoimaa perus-Ariyaa tehokkaampi. Yli 400 hevosvoimaa ja 600 Newtonin vääntö kuljettavat Nismoa vain 0,7 sekuntia nopeammin, mutta se mikä tehoissa voitetaan, se toimintamatkassa hävitään. Nismon toimintamatka täydessä latauksessa on 417 kilometriä: melkein 100 kilometriä vähemmän kuin nelivetoisella karvalakki Ariya e-4orcella.
Nismo vie sähköä selkeästi enemmän kuin hitusen vaatimattomampi versio versio. Ariya Nismon kulutus on 24,5 kWh/100 km, eli 5 kWh enemmän kuin Ariya 87 kWh e-4orce Advancella tai Evolve+:lla.
On Nismossa kuitenkin myös selkeitä etuja edullisempiin Ariya-versioihin verrattuna. Jouset ja iskunvaimentimet ovat sporttisemmat ja tämä taas tekee ajamisesta makeampaa mutkateillä. Tämä ei kuitenkaan vähennä alustan mukavuutta. Nismo-versionakin Ariya on omimmillaan isoilla teillä. Vaikka ajoittain jousituksessa pientä nypytystä tuntuukin, niin ajettavuus on kohdallaan.
Akku latautuu 20 %:sta 80 %iin noin 35 minuutissa. Takana on hyvät tilat, mutta tavaratila on yllättävän pieni, vain 415 litraa. Myös etuistuimissa voisi olla vähän tuhdimmin reisitukea.
Plussat
Tyylikäs ja erottuva ulkonäkö
Mukava ja rauhallinen ajettava
Tilava ja laadukas sisusta
Miinukset
Ei tarjoa erityisiä ajoelämyksiä
Heikko energiatehokkuus
Perusmallia tuntuvasti lyhyempi toimintasäde
Jälkimaku
Halvimman nelivetoisen Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Advancen kokonaishinta on 53 460 € ja toimintamatkaksi maahantuoja ilmoittaa 515 km. Ariya 87 kWh e-4orce Nismon kokonaishinta on 58 960 ja toimintamatka ilmoituksen mukaan 417 km. Vastineeksi 5500 euroa kalliimmalle hinnalle saa Nismossa enemmän sporttisempaa alustaa ja ulkonäköä sekä hevosvoimia, mutta lähes 100 km lyhyemmän toimintamatkan ja suuremman kulutuksen. Kun suorituskykyvn lisäyskin on vaatimaton, itselleni riittäisi hyvin edullisempi, mutta perusajossa yhtä mukava Nissan Ariya e-4orce Advance.
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Nismo
Moottori: sähkömoottori
Tehot: 320 kW/429 hv
Vääntö: 600 Nm
Vetotapa: neliveto
Akun nettokapasiteetti: 87 kWh
CCS: 130 kW
Lataus Type 2:22 kW (3 x 32 A)
Latausteho DC 20–80 % noin 40 min, AC 0-100 % n. 4 h
WLTP-kulutus 24,5 kWh / 100 km
Toimintamatka 417 km
Kiihtyvyys 0–100 km/h 5.1 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4 655 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2 775 mm, maavara 165 mm
Tavaratila 417 l
Koeajoauton hinta: 58 960 €, Aria-mallisto alk. 42 810 € (etuvetoinen 63 kWh)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski






Vastaa