Koeajo Dacia Bigster – Enemmän pienemmällä rahalla

Turvatekniikan ja päästönormien kiristyessä ei Daciakaan enää voi tehdä halpoja autoja. Uusi keskikokoinen katumaasturi Dacia Bigster tarjoaa kuitenkin hienoja ominaisuuksia ja varustelua selkeästi kilpailijoita edullisemmalla hinnalla.
Dacia Bigster on merkin kaikkien aikojen suurin, tilavin ja ylellisin malli: 4,57 metriä pitkä ja 23 cm Dusteria pidempi. Se on myös noin viisi senttimetriä Dusteria korkeampi. Leveydeltään autot sen sijaan ovat jokseenkin samanmittaisia.
Tavaratila on jopa takapenkit normaaliasennossa 614 litraa: yksi luokkansa suurimmista. Takapenkit kaatamalla tila kasvaa jopa 1977-litraiseksi. Käytännöllisyyttä lisää kolmeen osaan jaettu takapenkin selkänoja EasyFold-toiminnolla.
Modernia tunnelmaa sisätiloissa lisäävät lasinen panoraamakatto ja 10,1 tuuman kosketusnäyttö. Pitkän 2.7 metrin akselivälin ansiosta takana on jalkatilaa hyvin ja pysty muotoilu lisää myös pääntilaa.
Nelivedon saa vain manuaalina
Jostain on kuitenkin ollut pakko tinkiä, kun auto perustaltaan tarjoaa niin paljon vastinetta rahalle. Sisämateriaaleissa on paljon kovaa muovia, eikä infotainment-järjestelmäkään ei ole kaikkein nopein.
Halvimman ja etuvetoisen sekä manuaalivaihteisen Bigster-kevythybridin lähtöhinta on 28 399 €, myös täyshybridivaihtoehdon saa alle 34 000 eurolla. Nelivetoiset Bigsterit ovat kuitenkin kaikki kevythybridejä ja niitä saa vain manuaalivaihteisina. Kalleimman mallin lähtöhinta on 34 999 € ja sillä saa nelivetoisen ja 130-hevosvoimaisen Bigster-kevythybridin 6-lovisella manuaalilaatikolla.
Lue myös: Nelivetoinen Dacia Duster – Mökkeilevän perheen järkiauto – Kaasujalka
Koeajoon sain etuvetoisen ja 155-hevosvoimaisen Dacia Bigster Hybrid 155 Extreme -automaatin ja täyshybridin. Sen lähtöhinta on 33 399 €. Kun en tarvitse nelivetoa, sain alleni varmastikin miellyttävimmän Bigsterin: riittävästi tehoa ja taloudellisuutta automaattilaatikon kerta. Toki lisävarusteet nostivat hinnan 36 405 euroon.
Pieni kulutus
Täyshybridi-automaattina Bigster on helppo ajettava, 1.8-litrainenja 155-hevosvoimainen bensamoottori tuo menoon riittävästi puhtiakin.
Kesäaikana kulutus koeajoviikolla painui jopa alle viiden litran, vaikka viikkoon sisältyi moottoritieajoakin paljon. Tosin paljon sähköautoja koeajaneena olen käyttövoimaa säästääkseni jo tottunut ajamaan moottoriteilläkin pääsääntöisesti 100 km/h tuntivauhtia.
Alusta on pehmeähkö ja ylittää tien epätasaisuudet melko mukavasti. Pehmeä jousitus kuitenkin syö jonkun verran suorituskykyä mutkateillä. Sileällä tiellä meno on erittäin äänetöntä, mutta moottoritienopeuksissa tuuli- ja rengasmelu yltävät ajoittain korkeammiksi: riippuen sään tuulisuudesta ja asfaltin pinnasta. Moottorin mölyt sen sijaan pysyvät hyvin kurissa.
Suorituskyky on kokoluokassaan ei ole kärkipäästä, sillä hybridi-Bigster kiihtyyy 0-100 km/h nopeuteen 9,7 sekunnissa. Uskoisin kuitenkin, että Dacia Bigsteriäkään ei kuitenkaan osteta suorituskyky edellä: se on malliston lippulaivanakin ennen muuta käytännön valinta arkeen.
Dacia Bigster Hybrid 155 Journey
Moottori: R4, 1 793 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö (täyshybridi)
Vetotapa: etuveto
Teho: 155 hv
Vääntö: 172 Nm
Vaihteisto: automaatti
WLTP-keskikulutus 4,8 l/100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt 107 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4 570 mm, leveys 1 812 mm, korkeus 1 711 mm, akseliväli 2 702 mm
Tavaratila 614–1 912 l
Koeajoauton hinta: 36 405 €, Bigster-malliston hinnat alk. 28 399 €
Plussat
Tilava
Hyvä perusajettava
Paljon vastinetta rahalle
Taloudellinen
Miinukset
Suorituskyky
Hidas infotaintment-järjestelmä
JÄLKIMAKU
Vaikka Volkswagen Phaetonista ei aikoinaan puuttunut kertakaikkisesti mitään ja auto oli kaikin tavoin yhtä hyvä kuin S-sarjan Mersu ja 7-sarjan Bemari, se oli kuitenkin ”vain” Volkkari. Siksi siitä ei tullut toivottua menestystä. Onko Dacia Bigster samanlaisen haasteen edessä omassa sarjassaan, vaikka onkin ”järkihintainen järkiauto”?

Teksti ja kuvat Timo Kiiski







Vastaa