Kaasujalka

Koeajossa uusi BMW X3 – Tuttu nimi, tuore maku

Julkaissut:

|

28.8.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa uusi BMW X3 – Tuttu nimi, tuore maku

Uusi BMW X3 tottelee mallikoodia G45. Tämä ei ehkä mullista maailmaa, mutta tekee paljon asioita juuri oikein. Ladattavana hybridinä se kulkee yllättävän pitkälle sähköllä, tarjoaa hienostuneen sisustan ja säilyttää ajamisen ilon.

Jos toivoit uutta BMW X3:sta dieseliä tai muuta vaihtoehtoa, unohda se heti, sillä Suomeen tuodaan X3 vain hybrideinä. Tarjolla on bensakäyttöinen kevythybridi tai tämä ladattava hybridiversio, joka kulkee mallimerkinnällä xDrive30e – 299 heppaa yhdistelmätehoa ja sähköistä ajomatkaa noin 80 kilometriä.

Kesäkelissä 80 km sähköllä ei ole temppu eikä mikään. Itse sain parhaimmillaan melkein 90 km, kun ajelin rauhassa taajamissa ja kevyellä kaasulla. Moottoritiellä akku kyllä hupenee nopeammin, mutta arjen ajoihin tämä toimii yllättävän hyvin pelkällä sähköllä.

KATSO KOEAJOVIDEO TÄSTÄ

Viikon aikana mittariin kertyi 700 kilometriä, joista 446 meni sähköllä. Keskikulutus oli  4 l/100 km. Akkujen loputtua pelkällä bensalla, matka-ajossa päästiin noin 7,5 litraan. Ei paha, kun ottaa huomioon, että tämä on lähes kaksi tonnia painava katumaasturi.

Ei siis kannata odottaa Yaris-lukemia, mutta toisaalta tässä on aika paljon enemmän autoa alla.

Kohti pienempiä munuaisia

Iso plussa: isojen munuaisten aika alkaa olla ohi! Ei enää valtavia, silmille pomppaavia grilli-viritelmiä. G45 näyttää klassisemmalta BMW:ltä, eikä karikatyyritaiteilijan painajaiselta. Ainoa ulkonäkömiinus itselle tuli etulokasuojien muodosta, se on vähän kummallinen kantikkaanpyöreä. Ehkä siihen tottuu.

Lue myös: Koeajo BMW X5 45e – Hidasta lataamista – Kaasujalka

Muuten ulkonäkö on siisti, ja etenkin sisusta hivelee silmää: hieno nahkaverhoilu, kangasta kojelaudassa ja oviin asti, tyylikäs viimeistely ja yksityiskohtia, jotka tuntuvat harkituilta. Kankainen Luxury-kojetaulu on lisävarusteinen ja maksaa 546. Se investointi kannattaa tehdä.

BMW:n leveä näyttö, joka istuu nyt paremmin paikalleen kuin monessa muussa baijerilaisen mallissa. Se ei pomppaa tässä esiin kuin “hei kattokaa, mä oon näyttö”, vaan sulautuu kojelautaan mukavammin. Sen käyttölogiikka tuntuu välillä vähän sekavalta, enkä sen kanssa edelleenkään pääse sinuksi.

Mutta plussaa siitä, että auton sisällä on paljon kivoja yksityiskohtia: ovien kahvojen muotoilu, puhaltimien säätimet, langattomat laturit ja useampi USB-portti. Mukitelinettä unohtamatta.

Perushinta on reilu 72 000 euroa ja M Sport -paketilla 75 000 euroa. Koeajoauton varusteilla hinta kipusi lähes 97 000 euroon.

Tilaa tästä Kaasujalan uutiskirje

Tilaa on riittävästi, kontti on vähän vajaa 500 litraa, ja matkustamon koko vastaa hyvin X5:tä. Jopa takana istuminen omalla pitkän miehen ajoasennolla on vaivatonta. Eikä ajettavuus ole kärsinyt: auto kääntyy ketterästi, ja tuntuma tiehen on erinomainen.

X5 vai X3?

Jos mietit, pitäisikö ottaa X5 vai tämä uusi X3, niin kannattaa miettiä, mitä arvostat enemmän: tilaa vai ajettavuutta. X5 tuntuu isolta laivalta, mutta tarjoaa myös kuusisylinterisen moottorin. X3 taas on kevyempi, näppärämpi ja silti erittäin pätevä. Eikä tällä jää jalkoihin – tehoa on tarpeeksi.

Rengasmelu kuuluu varsinkin 21-tuumaisilla vanteilla, mutta uudella sileällä asfaltilla meno on lähes äänetöntä. Ja vaikka ulkonäkö on linjakas, niin pieni tuulilasi ja korkea kojelauta tekevät näkymästä hieman ahtaamman. Toisaalta takaluukun sähkömoottori on niin hiljainen, ettei siitä kuulu ääntäkään – harvinaista herkkua!

Iso plussa: voimalinja on edelleen aina nelivetoinen, ajettiinpa bensalla tai sähköllä. Ei siis mitään Volvon tapaisia vaihtoja voimalinjojen mukaan. Tämä pelaa kuin junan vessa.

Sähköllä voi ajaa jopa 140 km/h, eli teoriassa pärjää moottoritielläkin ilman bensaa. Suomessa rajoitukset toki tulevat ensin vastaan, mutta kaupunkiajossa sähköinen meno on hiljaista ja ripeää.

Ja hei – jos olet ajanut vanhalla X3:lla tai jopa X5:llä, käy ihmeessä koeajamassa. Et pety.

BMW X3 30e xDrive
Koeajoauton hinta 97 371,98 €
Malliston hinta alkaen: 72 000 €
Iskutilavuus: 1998 cm3
Teho: 220 kW(299hv)
Vääntö: 450 Nm
0-100 km/h: 6.2 sek
Huippunopeus: 215 km/h
Sähköinen toimintasäde: 86 km
Tavaratila: 460 l
Vetokyky max: 2000 kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4755, 1920, 1660,2865

Plussat
Ajettavuus
Sähköinen toimintamatka
Käytettävyys

Miinukset
Suomen tuontiohjelma vähän suppea

Jälkimaku
BMW X3 G45 on sähköistyvä katumaasturi järkevällä hybriditekniikalla, upealla sisustuksella ja mainiolla ajotuntumalla. Hinta kirpaisee, mutta niin kirpaisee nykyään melkein kaikki autot. Jos haluat premium-SUVin ilman täyttä sähköriippuvuutta, tämä on erinomainen valinta.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Katso koeajovideo tästä

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa
Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *