Moottorikoneistuksen tarve kasvaa

Kardaaniosaajalle on taas kysyntää
Kun autojen keski-ikä Suomessa jatkaa kasvuaan, kasvaa myös isojen moottoriremonttien ja moottorikoneistusten tarve. Nelivetoisten autojen suosion myötä osaajia tarvitaan edelleen muun muassa kardaaniakseleiden korjaamiseen, sanoo osastopäällikkö Tommi Hyvärinen Joensuun Moottorikoneistamosta.
Moottorikoneistus on Joensuun Moottorikoneistamon erikoisosaamista. Koneistamon kova maine Joensuun alueella perustuu vankkaan koneistusosaamiseen ja -kokemukseen: niitä yritys on tehnyt jo vuodesta 1966 lähtien. Tänään Joensuun moottorikoneistamo kuuluu Tammer-Diesel Oy:hyn, jonka pääpaikka on Tampereella. Joensuun ja Tampereen lisäksi Tammer-Dieselillä on toimipiste myös Jämsässä Keski-Suomessa.
Joensuun moottorikoneistamo on ainoa koneistuspalveluja tarjoava yritys Joensuussa. Moottoriremonttien ja moottorikoneistusten rinnalla Joensuun moottorikoneistamo tarjoaa myös tavallista autohuoltopalvelua.
–Pääpaino on kuitenkin moottoriremonteissa ja moottorikoneistuksissa. Lisäksi mm. sylintereiden poraukset, putkitukset, kampiakselityöt, sylinterinkansien kunnostukset yms. työt onnistuvat, Hyvärinen kertoo.
Joensuun moottorikoneistamon asiakkaat tulevat ympäri Suomen, mutta pääosin Itä-Suomesta.
–Suurimmaksi osaksi koneistamossa korjataan raskasta kalustoa, esimerkiksi kuorma-autoja ja erilaisia työkoneita. Ne kun on alun perinkin tehty kestämään ja ovat siksi myös enemmän korjauskelpoisia kuin esimerkiksi tämän päivän alun alkaenkin pitkälti kertakäyttövehkeiksi suunnitellut henkilöautot, Hyvärinen sanoo.
Mopoista panssarivaunuihin
Joensuun moottorikoneistamo toki kunnostaa myös henkilöautoja, joiden yleisimpiä ongelmia on kasvanut öljynkulutus. Auton epätasainen käynti ja korkeaksi kasvanut öljynkulutus ovat tavallisimpia moottorivaurion oireita, joihin on tärkeää reagoida ajoissa, jos haluaa välttyä suuremmilta moottoriremonteilta ja niiden aiheuttamilta kustannuksilta.
–Aika yleistä henkilöautoissa on myös jakopään hajoamiset, venttiilit siitä johtuen solmussa tai kannen tiivisteet vuotavat. Hyvärinen sanoo.
Joensuun moottorikoneistamon erikoiosaamista omallakin alalla ovat kaksitahtimoottorireiden kampiakselityöt. Näitä tehdään lähinnä moottorikelkkoihin ja moottoripyöriin. Niitä ei enää monessa paikassa tehdä.
–Voisi sanoa, että meidän osaamisemme kattaa jokseenkin kaikki polttomoottorit: mopoista panssarivaunuihin
Joensuun moottorikoneistamo palvelee asiakkaitaan viiden henkilön voimalla.
–Koneistuksiin meillä on ihan omat erikoisosaajansa. Tällä hetkellä töitä on tosi runsaasti ja painetta on työvoiman lisäämiseen. Osaajia vain on todella vaikea löytää, kun tämän päivän nuoret eivät ole niin innokkaita työntämään käsiään rasvaan, poikkeuksiakin on, mutta harvassa, Hyvärinen sanoo.
Kardaaniosaajalle on taas kysyntää
Henkilöautopuolella koneistamon merkittävimpiä haasteita ovat tämän päivän autojen saastelaitteet pakokaasukierrätyksineen.
–Siellä on sellaisia järjestelmiä, jotka aiheuttavat autoihin paljon vikoja. Joskus henkilöautojen moottorit tukkeutuessaan särkevät itse itsensä. Entisen ajan autoissa ei ollut tällaisia ongelmia aiheuttavia saastelaitteita, Hyvärinen sanoo.
Yhtenä tärkeänä osaamisalueena Joensuun moottorikoneistamolla on myös pyörivien osien tasapainotus, puhaltimen siivikot, kardaanit, piennarmurskaimien teräakselit ym.
Jos moottorin korjaaminen koneistuksineen käy ylivoimaiseksi tai on kiire, Joensuun Moottorikoneistamo tarjoaa tilalle myös vaihtomoottoreita. Jos moottoriremontti koneistuksineen kuitenkin on mahdollista, voi asiakas selvitä jopa murto-osalla verrattuna siihen, jos konepellin alle laitettaisiin vaihtomoottori.
–Kun autokanta muuttui muutamia merkkejä lukuun ottamatta takavetoisista etuvetoisiksi, kardaaniakseleidenkin ajateltiin jäävän ikään kuin historiaan. Niin ei kuitenkaan käynyt, kun autoja alettiin valmistamaan yhä enemmän myös nelivetoisina, joissa moottori pyörittää etupyörien lisäksi myös takapyöriä. Aika moni nelivetoisen auton omistaja on ilahtunut kuullessaan, että välttämättä kardaaniakselia ei tarvitse vaihtaa, vaan se voidaan myös korjata meillä vain murto-osalla uuden akselin vaihtamisen kustannuksista, Hyvärinen sanoo.
Lue myös: MBA-Autokorjaamo alkoi tuonti-Mersu –buumista – Kaasujalka
Mistä autoilija sitten tietää, että nyt olisi ehkä korkea aika asioida Joensuun Moottorikoneistamossa?
–Takapuolihan sen kertoo, kun auto alkaa täristää noin 80 kilometrin tuntivauhdissa tai voimansiirrosta kuuluu epämääräisiä ääniä, vika voi löytyä kardaanista. Meillä saadaan tasapainotettua yksi, kaksi ja kolmeosaiset kardaanit.
Teksti Timo Kiiski






Vastaa