Kaasujalka

MBA-Autokorjaamo alkoi tuonti-Mersu –buumista

Julkaissut:

|

12.6.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

MBA-Autokorjaamo alkoi tuonti-Mersu –buumista

Yrittäjä Toomas Palmin mukaan lahtelaisen MBA-autokorjaamon 25 vuotta jatkuneen menestyksen takana on jatkuvalla koulutuksella ylläpidetty ammattitaito ja erikoistuminen Mercedes-Benz -autoihin. – Jos korjaat joka ikistä automerkkiä, putoat pikkuhiljaa kärryiltä, hän sanoo.

MBA-autokorjaamo sai alkunsa 2000-luvun alun käytettyjen ”Saksan Mersujen” tuontibuumista. Tänä päivänä 25-vuotias yritys on vakiinnuttanut asemansa Lahden alueen suurimpana Mercedes-Benz –korjaamona.

 

Saksan tuonti-Mersu –buumin Lahdessa aloitti 2000-luvun alussa Automesta-niminen autoliike. Mersuja tuli silloin Lahteen Saksasta jatkuvalla syötöllä.
–Kun tuontiautobuumi oli vilkkaimmillaan, teimme Automestan tuontiautojen korjaushommat. Siitä lähtien olemme panostaneet Mersun erikoistyökaluihin ja laitteisiin. Jossain vaiheessa, kun niiltä loppui se autotoiminta, päätimme edelleen jatkaa Mersujen huoltamista ja korjaamista. Ihmiset olivat jo ehtineet oppia, että osaamme asiamme, yrittäjä Toomas Palmi muistelee perustamansa yrityksen alkuaikoja.

Korjattavista 30 % Bemareita

Vaikka MBA-Autokorjaamo mainostaa myös BMW-osaamistaan, 70 % korjaamobisneksestä tulee kuitenkin Mercedes-Benzien korjaamisista ja huolloista.
–Mersuilla ajetaan edelleen paljon. Meillä käy tänäkin päivänä huollossa jopa 800 000 kilometriä 8 vuoden aikana ajettuja Mersuja. Mersut tunnetaan hurjia kilometrilukemia kestävinä autoina, mutta kyllä noiden lukemien takana on myös sitä, että omistajat huollattavat autojaan säännöllisesti ja pitävät niistä muutenkin hyvää huolta, Palmi sanoo.

Palmi muistuttaa, että tämän päivän pistoke-hybridi Mersutkin tarvitsevat säännöllistä huoltoa ja öljyjen vaihtamista, vaikka ajosta iso osa tapahtuisikin lataussähkön voimalla: plug-in -hybrideissä kun sähköisen ajovoima-akun parina toimii perinteinen, bensa- tai dieselkäyttöinen polttomoottori.

KL-varaosat seinän takana

Palmin mukaan KL-ServicePartner–-autokorjaamoketjuun kuuluva MBA-Autokorjaamo on sikäli onnellisessa asemassa, että samassa tilassa seinän toisella puolella toimii KL-Varaosien myyntipiste ja varasto.
– Varaosatoimitukset ovat nopeita, koska niitä maahantuova KL Varaosat toimii samassa kiinteistössä. Pääsääntöisesti auto saadaan kuntoon kerralla, kun varaosat löytyvät suoraan seinän takaa hyllystä. Tämän takia emme myöskään tarvitse omaa varastoa. Meidän ei tarvitse erikseen tilata tai hakea varaosia pitkän matkan päästä. Näin hyvä tilanne on harvalla autokorjaamolla, Tästä hyötyy tietysti asiakaskin.  Vain erikoisempiin malleihin ja erikoisempien vikojen korjaamiseen varaosia pitää tilata muualta, Palmi kehuu.

Huoltoja ja korjauksia MBA-Autokorjaamo painaa ajankohdasta riippuen 7-8 työntekijän voimin.
–Hyviä osaajia on todella haastavaa löytää. Ennen tuota osaamista löytyi helpommin, kun autoja rempattiin kotonakin. Tämän päivän nuorille ei tule yhtään oman käden taitoa. Nykypäivän autot ovat niin monimutkaisia, että niille ei pysty tekemään kotona yhtään mitään, vaan ne pitää tuoda korjaamolle.  Ja korjaamolla taas lyödään kouraan ensimmäisenä testeri ja yleismittari, ja vasta tämän jälkeen laitetaan kädet rasvaan.

Palmin syyttävä sormi osoittaa ammattioppilaitosten suuntaan.

–Opetuksen taso on nykyään onnetonta. Kaveri pistetään meille työharjoitteluun, vaikka hän ei välttämättä tiedä edes, kumpaan suuntaan mutteri aukeaa ja menee kiinni. Oppilaitokset pistävät kaverien oppimisen korjaamoiden vastuulle, koulusta valmistuvat nuoret eivät todellakaan ole vielä valmiita. Olemmekin opettaneet osaajia alalla omalla oppisopimuksella, Palmi sanoo.

Vain erikoistuja pärjää

Autojen sähköistymisen myötä niin plug-in –hybridit kuin täyssähköautotkin ovat myös MBA-Autokorjaamolle jo arkea.
–Olemme alkaneet panostaa yhä enemmän myös täyssähköautojen korjauksiin. Tosin täyssähkö-Mersuja meidän ei ole vielä tarvinnut juurikaan tehdä, koska autot ovat niin tuoreita, että niiden ajovoima-akuissa on vielä takuu voimassa. En kuitenkaan pidä enää tänä päivänä käytetynkään täyssähkö-Mersun ostamista riskinä, kun ajovoima-akustoillekin löytyy yhä enemmän korjaamo-osaamista, eikä niiden enää tarvitse automaattisesti mennä vaihtoon.

Palmi uskoo, että MBA-Autokorjaamon menestyksen taustalla on juuri erikoistuminen tiettyyn automerkkiin, samoin panostaminen erikoistyökaluihin ja testereihin.
–Jos alkaisimme korjata kaikkia merkkejä, kehityksen junassa pysyminen olisi ongelmallisempaa. Varsinkin kun kaikki autot ja samalla myös Mersut monimutkaistuvat koko ajan. Meillä on Mersun omat testerit jatkuvilla tehdasyhteyksillä. Pystymme tekemään ihan sama korjaukset ja huollot kuin maahantuojan valtuutettu merkkihuoltokin, hän sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Moottorikoneistuksen tarve kasvaa
Optiwide – Pikkukaupungin autokorjaamo pärjää vain monipuolisuudella
Akaan Autotyö – ”Tekoäly ei voita kädentaitajaa”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *