Kaasujalka

Kohta ajetaan kuin Venäjällä 90-luvulla

Julkaissut:

|

10.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kohta ajetaan kuin Venäjällä 90-luvulla

Kun tiet jatkavat rapautumistaan, kohta autolla ajaminen Suomessa on varmasti samanlaista kuin Pietarin monttuisilla kadulla 1990-luvun alussa.

Aika hurjia hylkäyslukuja näkyy tuoreimmassa katsastustilastossa, joka on julkaistu huhtikuussa 2024. Oikein hirvittää, mitä on tulossa, kun suomalaiset ajavat yhä vanhemmilla autoilla.

Yle uutisoi lokakuussa 2024, että teissä oli viime poikkeuksellisen paljon sortumia ja muita vaurioita. Erityisesti tierungot joutuivat sääolosuhteiden vuoksi lujille. kevättalven kovat routanousut ja kevään sekä kesän rankkasateet aiheuttivat paljon vahinkoa,

Tuskinpa se tänäkään vuonna paremmaksi muuttuu, kun tammikuukin on ollut jatkuvaa vaihtelua ja sateita on riittänyt paljon. Sulaneen lumen alta teillä paljastuu keväisin paljon erilaisia reikiä ja muita vaaranpaikkoja. Reiät tiessä aiheuttavat esimerkiksi rengasvaurioita ajoneuvoille.

Etuakselistot paskana

Juttuja lukiessa alkaa tuntua vähän siltä kuin ajeltaisiin autoilla 1990-luvun alun Venäjän Pietarissa, vain vähän Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen. Tästä on omakohtaisia muistoja, kun heitimme valokuvaajan kanssa siellä keikkaa omalla autolla, kuvaajan uudella Renaultilla. Kadut eivät olleet pikkuisen monttuisia, vaan niissä oli siellä täällä oikeasti isoja kuoppia ja reikiä. Vastaan saattoi tulla sellaisiakin autoja, joissa ei ollut minkäänlaista keulamaskia.

Onneksi silloin vuonna 1992 oli kesäaika ja näkyvyys hyvä, joten valokuvaaja osasi väistellä näitä kuoppia. Kadunvierillä käveli kainalosauvojen varassa ukkoja, joilla proteesin virkaa toimitti polvesta alaspäin jokin vyöllä köytetty puunkarahka.

Huhtikuussa 2024 julkaistu katsastustilasto kertoo vuoden 2023 tilanteen Suomessa. Oletettavasti vuoden 2024 tilanteesta saadaan tietoa keväällä 2024.

Suomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, joista 28,2 % päätyi hylkäykseen.  Minusta se on aika hurja luku. Yleisin syy henkilöauton hylkäykseen tai korjauskehotukseen oli etuakseliston viat.

”Kraaterit asfaltissa rikkovat renkaita ja vanteita”, Iltalehti uutisoi joulukuussa 2024.

Korjausvelan lumipalloefekti

Huonokuntoiset tiet aiheuttavat paitsi autojen rikkoontumista, jatkuvasti myös vaaratilanteita eri puolilla Suomea. Korjausvelan kasvaminen on jo tuttua ”huttua” uutisista, taitaa aika moni autoilija olla jo turtunutkin näihin uutisiin. Kun oman auton akseli paukahtaa, harva edes viitsii mennä lukemaan erilaisia arviolaskelmia valtion korjausvelan kasvusta.

Kun oma perse on lähinnä, mietitään enemmän omaa kuin valtion taloutta.

Kun kaikessa pitää nyt säästää, niin jotenkin toivoisi, että päättäjät ymmärtäisivät tiestön ongelmien lumipalloefektin. Siis sen, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun autoon tulee kallis remontti, pitää sen omistajan tinkiä muusta kulutuksesta. Ja kun taas tingitään muusta kulutuksesta, säästetään kauppamenoissa. Ja kun säästetään kauppamenoissa, valtio saa yhä vähemmän verotuloja kaupan myymistä tuotteista. Ja kun kauppa myy vähemmän tuotteita, kauppiaalla on vähemmän rahaa henkilöstön palkkamenoihin…

Ja kun tavaraa kuljettava rekka ajaa kuoppaan ja akselisto tai jouset menevät paskaksi, tavarantoimitus hankaloituu ja auto menee pajalle ja kuljettajalle ehkä tulee rokulipäivä ja niin edelleen.

Listaahan voisi jatkaa vaikka kuinka. Leedsin yliopiston tutkimuksen mukaan painavat sähköautot rasittavat tieverkkoa 2,32 kertaa enemmän kuin bensiinikäyttöiset autot ja 1,95 kertaa enemmän kuin dieselautot. Ympäristö varmasti voi paremmin, mutta korjausvelan kasvulle ei loppua näy.

 

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Trumpista Helsingin pormestari, jotta ei tulisi ruuhkamaksuja
”Kaikille paremman Helsingin” jäljiltä joutomaalla lojuu palmuja
Autoilijan ”v*tutuksen” aiheet YouTubessa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *