Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Maxus on profiloitunut sähköautojen valmistajana, mutta nyt esimerkiksi Transit on saanut siltä varteenotettavan dieselkäyttöisen kilpailijan.
Kuskin paikalle istahtaessa ja napin painalluksen jälkeen dieselin hyrinää kuunnellessa olo on varsin kotoinen. Olen itse ajanut saksalaisilla pakuilla aika paljonkin ja kiinalainen Maxus Deliver 9 muistuttaa mielestäni aika paljon uudehkoa Fordin vastaavaa hyötyajoneuvoa. Kuusivaihteista manuaalia hämmentää ihan mielellään ja kaksilitraisessa dieselissä on puhtia ja vääntöä aika sopivasti. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa kellotin 8.2 sekuntia ja sillä pärjää jo ihan mukavasti normaalissa ajossa.
Dieseleiden hyviä puolia on aina edustanut pitkä toimintamatka ja niinpä Maxuksenkin toimintamatka oli runsaasti yli 700 kilometriä keskikulutuksen ollessa yhdeksän litraa satasella. Kulutus on siis varsin kohtuullinen myös kilpailijoihin verrattuna ainakin tyhjänä, tällaisella autolla ei tarvitse olla tankilla välttämättä joka päivä. Ajettavuus, suorituskyky ja kulutus ovat vallan balanssissa joten siirrytään seuraavaksi tutkimaan tämän tavarankuljettimen tiloja.
Molemmilla puolilla olevat sivuovet helpottavat kuormaamista ja takaovet kääntyvät kätevästi sivulle mahdollistaen myös trukilla lastaamisen. Verhoomo Sorsan viimeistelemä tavaratila on huolellisesti verhoiltu ja sidontakoukkuja on riittävästi, samoin valaistus on riittävän hyvä. Nostokynnys on matalampi kuin täyssähköisessä mallissa ja kantavuuttakin on enemmän johtuen pienemmästä omamassasta. Keskimittainen henkilö voi liikkua kyyristelemättä tavaratilassa ja sekin on joissain tilanteissa aika tärkeä juttu pakukuskille. Ohjaamosta löytyy säilytystilaa runsaasti pienille tavaroille ja keskimmäisen penkin selkänojasta saa käännettyä alustan vaikkapa kirjoitushommia varten. Myös kaukosäätöinen webasto kuuluu pakettiin ja aamulla on kiva nousta lämpimään kabiiniin.
Kokonaisuutena Maxus Deliver 9 on dieselmoottorilla varustettuna varsin yleispätevä hyötyajoneuvo. Aluksi auto piippailee varoituksia tarkkaavaisuudesta ja pienestäkin ylinopeudesta, mutta ne on helppo ohjelmoida pois keskinäytön kautta aina liikkeelle lähdettäessä. Kaikki pakettiautoa tarvitsevat eivät ole vielä valmiita siirtymään täyssähköiseen liikkumiseen ja juuri siitä syystä Maxus on tuonut tämän dieselmoottorisen vaihtoehdon markkinoille.
Plussat
Pitkä ja huoleton toimintamatka
Hyvä varustelutaso vakiona
Miinukset
Halogeenivalojen teho
Ratti säätyy vain yhteen suuntaan
Maxus Deliver 9 L3H2 2.0 TD
Hinta vakiovarustein: 44 851 €
Päästöt: 237 g/km
Päästöluokka: EURO 6
WLTP-kulutus: 9,0 l/100 km
Teho: 150 hv
Vääntö: 375 nm
Pituus: 5940 mm
Leveys: 2062 mm
Korkeus: 2525 mm
Tavaratilan pituus/korkeus: 3413 mm/1902 mm
Kuormatilan koko: 11,55 kuutiota
Maavara: 171 mm
Kokonaismassa: 3500 kg
Kantavuus ilman kuljettajaa: 1140 kg
Vetomassa: 2800 kg
Teksti ja kuvat Petri Matikainen
Vastaa