Kaasujalka

Kolarialtis sähköauto

Julkaissut:

|

7.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kolarialtis sähköauto

Kävin työasioissa eräällä kolarikorjaamolla Keski-Uudellamaalla. Yllättävän paljon työn alla oli Tesloja. Kysyin, miten kolarikorjaus onnistuu sitten, jos työn alle tulee kiinalainen sähköauto? Yrittäjä vastasi suoraan, ettei oikein tiedä.

 

Avaukseni liittyy Helsingin Sanomien parin vuoden takaiseen juttuun, jonka mukaan sähköautoilla kolaroidaan herkemmin kuin muilla autoilla.

Löysin myös tanskalaisen Politiken-lehden jutun vuodelta 2020, Artikkelin mukaan sähköautoilla kolaroidaan muita autoja herkemmin myös Tanskassa ja Norjassa. Esimerkiksi vakuutusyhtiö Topdanmarkin silloisten tilastojen mukaan sähköautot ovat Tanskassa mukana kolareissa 20 prosenttia enemmän kuin muut autot. Teslalle luku oli peräti 50 prosenttia.

Hesarin jutun mukaan Liikennevakuutuskeskus tarkasteli asiaa vuonna 2019 ja havaitsi, että sähköautoilla oli muihin autoihin verrattuna 1,5-kertainen riski joutua onnettomuuteen.

Tästä huolimatta sähköautojen osuus kaikista tapahtuneista ajoneuvovahingoista oli Pohjola Vakuutuksen mukaan edelleen pieni.

Turvallisuudentunne harhaa

Suomessa oli Verkkouutisten mukaan tämän vuoden helmikuussa 100 000 sähköautoa. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan nykykehityksellä Suomessa on vuonna 2030 hieman alle 800 000 ladattavaa henkilöautoa, joista täyssähköisiä on noin puoli miljoonaa.

Suomalaisten sähköautoilijoiden kolariherkkyyttä en tiedä, kun en ole löytänyt aiheesta kolaritilastoja.

Vähän kuitenkin hätkähdin Teslojen määrää keskiuusmaalaisen kolarikorjaamon pihassa. Olisikohan pihassa ollut seitsemisen autoa, joista ainakin kolme oli Tesloja.

Sähköautojen suurempaan onnettomuusriskiin on yksi tärkeä syy yli muiden: ne kiihtyvät nopeasti ja autojen hiljaisuus sen kun lisää turvallisuuden tunnetta. Sähköauton vauhti voi kuitenkin virran katketessa hidastua yllättäen, kun kytkintä ei ole.

Pääsääntöisesti kolaroitu sähköauto on korjattavissa siinä, missä mikä tahansa polttomoottoriautokin. Valtaosassa kolareista tuho osuu auton oikeanpuoleiseen etuosaan, joten auton kallein osa eli pohjalevyn suojaama ajoakusto säilyy vaurioitta.

Ja Tesloja alkaa Suomen liikenteessä olla jo sen verran paljon, että korjausosia uskoakseni löytyy niin täällä toimivista varaosatukuista kuin jonkun verran autopurkamoista kierrätysosinakin.

Itse mietin tuossa, miten kiinalaisten sähköautojen kolarikorjaus oikein hoituu, kun kysymykseeni aiheesta ei osannut kokenut kolarikorjaajakaan sanoa. Kolarikorjauksissa hyödynnetään paljon toisista kolariautoista otettuja purkuosia.

Kolarikorjaamoyritykset voivat käyttää purkuosia korjatessaan autoja. Myös vakuutusyhtiöt usein suosivat vakuutuspäätöksissään purkuosien hyödyntämistä. Purkuosien käyttö on ympäristöystävällisempää, ja se on usein myös huomattavasti edullisempaa kuin uusien varaosien hankinta.

Brittilehti noteerasi haasteet

Tesloja on jo Suomen liikenteessä melkoinen määrä, mutta miten onnistuu kiinalaisen sähköauton kolarikorjaaminen? Suomessa ilmiöstä ei löydy tietoa, joten etsin sitä ulkomaisilta sivustoilta. Autot itsessään ovat laadukkaita ja ne ovat pärjänneet loistavasti myös törmäystesteissä.

Ongelmia esimerkiksi brittiläisen Autoexpress-lehden mukaan kuitenkin on.

”Yhdistyneessä kuningaskunnassa on havaittu vakavia puutteita uusien kiinalaisten automerkkien teknisessä ja varaosatuessa, minkä vuoksi tietyt sähköautot ovat lähes vakuuttamattomia ja toiset paljon kalliimpia kuin niiden pitäisi olla”, uutisoi englantilainen Auto Express maaliskuussa.

Auto Expressin mukaan ongelmana eivät ole kiinalaiset autot itsessään, vaan ymmärryksen puute siitä, miten Euroopan korjausmarkkinat toimivat,

”Ei tarjota oikeita osia ja tietoja, jotka mahdollistaisivat kustannustehokkaat korjaukset onnettomuuksien jälkeen”, Auto Express kertoi.

Kiinalaiset sähköautot ovat erittäin kilpailukykyisiä hinnaltaan ja ne ovat myös laadukkaita. Törmäystesteissäkin ne ovat saavuttaneet korkeimpia mahdollisia arvosanoja.

Vielä toistaiseksi myydyimpien sähköautojen Top10:ssa ei Suomessa kuitenkaan ole kiinalaisia sähköautoja, eikä vastaan ole tullut tietoa niiden kolariherkkyydestä. Se on kuitenkin selvä, että jossain välissä niitäkin kolaroidaan. Ja silloin tarvitaan enemmän tietoa myös niiden korjausmarkkinoista.

Urmas Hurmalainen
Kuva Kaasujalan arkisto

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *