Kaasujalka

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku

Julkaissut:

|

2.12.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku

Jos ei huvita pysähtyä lataamaan sähköautoa moneen kertaan hiihtolomareissulla ja kyydissä on perheen lisäksi paljon tavaraa, on uusi itselataava ja bensapihi Opel Astra Hybrid -farmari varteenotettava vaihtoehto.

 

Niin se maailma muuttuu. Vielä 2000-luvun alkupuolella farmariauto kuului trenditietoisen perusperheen autokatokseen kuin sakset Riikka Purran käteen.  Farmariauto kun tarjoaa porrasperää monipuolisemmin ja enemmän kuljetustilaa. Tavaran lastaaminen on helppoa, kun nostokorkeus on matalampi kuin katto jatkuu korkeana takapuskuriin saakka.

Onneksi Opel pitää kiinni perinteistä. Astra-farmarilla on yhä tärkeämpi paikkansa, kun isompaa Opel Insigniaa ei enää tehdä. Astra on nyt ainoa ja ilmeisesti viimeinen Opel, jota saa myös farmarina.

Pelkistetty avaruusasema

Automaattivaihteinen Opel Astra Hybrid 136 Sports Tourer 1.2-litraisella bensamoottorilla ja itselataavalla kevythybriditekniikalla maustettuna on niin perusperheen farmari kuin olla voi. Lähtöhinta ilman lisävarusteita on kohtuullisesti 32 392 euroa.

Pistokeladattavan hybridin lisäksi Opel luottaa edelleen autoa ajon aikana itselataavaan kevythybriditekniikkaan 48 voltin sähköjärjestelmällä. Kevythybridijärjestelmä löytyy niin farmarimallista kuin 5-ovisesta viistoperästäkin. Tehoa 1.2-litraisesta turboahdetusta bensamoottorista ija hybridijärjestelmästä irtoaa 136 hevosvoimaa.

Sisältä nyky-Astra on kuin pelkistetty avaruusasema. Kojelaudan näkymää hallitsee kaksi vierekkäistä ja kaarevaa näyttöruutua. 10-tuumainen kosketusnäyttö kallistuu kuljettajaa kohti.

Positiivista on, että ihan kaikkia toimintoja ei hallita hipaisunäytöltä. TFT-näytön alta löytyy edelleen helposti käytettäviä perinteisiä painikkeita. Radion äänenvoimakkuuttakin säädellään sormin.

Tuulilasiin heijastuva nopeusnäyttö helpottaa reittien löytämistä hiukan pienestä ja epätarkasta karttanäytöstä. Kiitosta pitää antaa siitä, että helppokäyttöisiä painikkeita on myös ohjauspyörässä. Kun vielä etupenkkien ergonomia on hyvä, on Astra-hybridin hallinnointi ja muun liikenteen havainnointi kaiken kaikkiaan helppoa.

Hyvin ”topattu”

Lapsiperheelle Astra Sport Tourer on tilaihme, mutta yllättäen pitkälle aikuiselle takapenkillä niin polvi- kuin pääntilakin käy rajalliseksi. Sen sijaan jalkaterät saa helposti etupenkkien alle.

Parhaat pisteet farmari-Astra saa tavaratilasta, joka vetää takapenkkien selkänojat ylhäällä 597 litraa ja selkänojat alas kaadettuina peräti 1634 litraa.

Kulutus ei reaalitodellisuudessa ole niin hyvä kuin valmistajan lupaamat 4,7 l/100 km. Oma kulutukseni koeajoviikon aikana oli 5,4 l/100 km. Pidän lukemaa riittävän hyvänä, kun viikkoon sisältyi paljon myös moottoritieajoa.

Vaikka aina napisen 3-sylinteristen pörinästä, niin hybridi-Astrassa se ei ole häiritsevä tekijä. Riittävän iso auto on hyvin eristetty niin moottorin kuin tienkin ääniltä. Ohjaus on tarkka ja ajaminen vakaata, mutta alusta tuntuu kuopissa hiukan liian kovaksi viritetyltä. Kuusinopeuksinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tekee kitkatonta yhteistyötä moottorin kanssa: 220 Newtonin vääntö jakaantuu ajossa tasaisesti ja huomaamattomasti.

Astra Hybrid-farmari on tehty asialliselle ja paljon harrastavalle lapsiperheelle, joka tarvitsee tavarankuljetuskapasiteettia mökkireissuillekin. Aika kauan pitäisi perusperheen täyssähköisellä Astra-farmarilla ajaa, kunnes vajaan 10 000 euron lisähinta tulisi säästettyä käyttövoimakustannuksissa.

 

Opel Astra ST Hybrid
Moottori: R3, turbo, 1199 cm3 (bensa) + sähkömoottori
Polttoaine: bensa + sähkö (itselataava kevythybridi)
Kokonaisteho: 136 hv
Vetotapa: etuveto
Vääntö: 230 Nm
WLTP-kulutus. 4,8 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 136 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus 210 km/h
Mitat: Pit 4642  mm, lev 1860 mm, kork 1443 mm, akseliv 2732 mm
Tavaratila 597–1634 l
Hinta: testiauton hinta lisävärin kera 33 135 €, (hybridimalliston lähtöhinta 32 252 €

Plussat
Taloudellinen
Tilava ja muunneltava
Hyvä perusajossa

Miinukset
Hiukan kova alusta kuoppateille
Rajalliset tilat pitkälle takapenkkimatkustajalle

JÄLKIMAKU

Astra-farmarin hinta–laatu -suhde tuntuu sitä paremmalta, mitä lähemmäksi mennään perusmallia perushinnalla. Itse olisin kuitenkin valmis maksamaan reilut paritonnia extraa kevythybridi-farmarista, jos pitäisi valita hybridin ja pelkällä bensalla käyvän Astra-farmarin välillä.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *