Kaasujalka

Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde

Julkaissut:

|

25.11.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde

Toisen sukupolven Skoda Kodiaq omaa samat hyvät ominaisuudet kuin aiempikin, mutta nyt tämä uutukainen on höystetty hurjan suurella sähköisellä toimintasäteellä ja ripauksella ylellisyyttä.

Skoda Kodiaq on siitä vielä harvinainen automalli, että voimalinjavalikoima pursuaa vaihtoehtoja yllin kyllin. Joten jokaiselle löytyy varmasti se mielekkäin vaihtoehto. Perinteiselle autoilijalle turvallisin vaihtoehto on varmasti kahden litran dieselillä varustettu versio joko etuvetoisena tai nelivetoisena. Tällä hetkellä malliston ainut nelivetoinen versio diesel.

Kodiq-malliston edullisin voimalinja on 1.5-litraisella moottorilla varustettu kevythybridi, joka on saatavana vain etuvetoisena. Tämän paketin hinta alkaa 45 000 eurosta. Perinteinen polttomoottorinen Kodiaq tarjoaa markkinoiden suurimman tavaratilan, sillä litroja löytyy huimat 910 litraa.

Kodiaqin ulkokuori on nyt tässä toisessa sukupolvessa selkeästi särmikkäämpi ja tyylikkäämpi.

Ladattavien suosio kasvaa

Ladattavat hybridit ovat nostaneet suosiotaan hurjasti kasvaneiden toimintasäteiden ansiosta ja samaan soppaan lusikkansa laittaa myös tämä koeajettu uusi Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV. Malli on aina etuvetoinen ja järjestelmän yhteisteho 204-hevosvoimaa. Sähköistä toimintasädettä luvataan varusteversiosta riippuen 115-124 kilometriä ja arjen normaalissa ajossa oli koeajon aikana huomattavissa, että lähellä luvattua lukemaa on helppo päästä. Pihistämällä jopa pidemmällekin.
Isohkon akkupaketin vuoksi tavaratila on pienempi, mutta siltikin siinä on vetoisuutta enemmän kuin muissa markkinoilla olevissa autoissa, tilavuuden ollessa peräti 745 litraa. Autossa on 11 kW:n sisäinen laturi ja kiireisimpien matkantekoa nopeuttaa 50kW:n pikalatausmahdollisuus. Tämän ansiosta 10-80%:iin lataus hoituu 26 minuutissa. Tällä ladattavalla hybridillä on mahdollista vetää varsin iso asuntovaunuakin, sillä suurin sallittu vetomassa on 1800 kiloa.

Tyylikäs ohjaamo

Edellisessä Kaasujalassa koeajossa oli uudistunut Skoda Suberb ja auton ohjaamon tyylikkyys sekä viimeistely sai monen haukkomaan henkeä. Sama onnistunut linja jatkuu myös tämän Kodiaqin kohdalla. Materiaalivalinnat ovat korkeatasoisia ja tyylikästä alcantaraa löytyy oviverhoiluista lähtien joka paikassa. Lisäksi verhoillut ovitaskut luovat hienon viimeistellyn silauksen. Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä ja pitkän kuljettajankin taakse jää takamatkustajille ministeritason jalkatilat, vaikka muotoilultaan takapenkki sopiikin kahdelle matkustajalle.

Ajettavuus on tuttua ja turvallista Skodaa, joka sopii suomalaiseen sielunmaisemaan kuin se kuuluisa nenä päähään. Autossa ei mikään ärsytä ja kaikki toimii kuin ajatus. Tehty käytännölliseksi ja tilavaksi. Nyt kun Kodiaq on höystettynä isolla hyppysellisellä ylellisyyttä, tätä vaikea jättää autokauppaan.

 

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Style DSG Autom.
Hinta: 54 512,59
Polttomoottori: 110/5500-6000
Sähkömoottorin teho: 85 kW
Järjestelmän yhteisteho: 150 kW (204hv)
Latausaika 11kW: 0-100% 2h 30 min
Latausaika 50kW: 10-80% 26 min
Huippunopeus: 210 / 140 km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.4sek
Toimintamatka sähköllä: 115-124 km
Omamassa: 1913-2084
Vetokyky: 750/1800 kg
Akun kapasiteetti: 25,7 / 19,7 kWh
Mitat: Pit 4 758, lev 1 864, kork 1 678, akseliv 2 791 mm
Tavaratila: 745l

 

Plussat
Toimintamatka sähköllä
Väljät tilat
Ohjaamon tyylikkyys

Miinukset
Ei nelivetoa saatavana

Jälkimaku
Hurjan tilava ja tyylikäs katumaasturi, jolla pääsee arkisessa kurvailussa sähköllä kevyesti 100 kilometriä ja bonuksena 50kW:n pikalataus. Todella vahva vaihtoehto omassa luokassaan.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Katso video

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *