Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Ford Mustang Mach-E Premium AWD:tä arvioidessa “arkisuudesta” puhuminen on tietysti sarkasmia. Kyllä 351-hevosvoimaisellakin Mach-E:llä HUS:n lääkäri hyvin ehtii perille, vaikka suurempi mielenkiinto kohdistuukin Mach-E:n 487-hevosvoimaiseen versioon.
Sarkasmia on tietysti myös tuo puhuminen HUS:n lääkäristä. Voihan olla, että HUS-yhtymä haki kohun saattamana tehokasta Mustang Mach-E:tä työsuhdeautoksi jonkun muunkin hallinnonalan työntekijälleen, vaikkapa jollekin hallintopuolen ”numeroniilolle”.
Haussa oli viisiovinen Ford Mustang Mach-E 98 tai 91 kWh 487hv AWD GT, suositushinnaltaan noin 70 000 €. Kun asiasta heräsi julkinen kohu, Hus-yhtymä veti pois huomiota herättäneen ilmoituksen.
Vanha Mustang kuuluu päivänselvänä asiana ainakin USA:ssa jokaisen superjulkkiksen autokokoelmiin. Suomessa tunnetuin Mustang-julkkis oli jo 1960-luvulla viihdemoguli ja Turhapuro-elokuvien isä Pertti ”Spede” Jossain vaiheessa Mustang on kuulunut myös Teemu Selänteen autokokoelmaan.
Siksi tällaisen ensikertalaisen olo sähkö–Mustangin puikoissa oli varsin ristiriitainen. Nostalgia-Mustang on sporttinen coupe, jossa on pitkä konepelti ja lyhyt perä. Sähkö-Mustang on muodikkaasti katumaasturi. ”Vanhan liiton” automiehen fiilikset sanelee pitkälti myös auton sisustus ja etenkin kojelauta. Kun ilmastoinnin kolmen pyöreän suuttimen paikalla kojelaudassa on julmetun suuri monitoiminäyttö, tunnelmasta putoaa helposti puolet pois.
Runsas varustelu
Kahdeksaan suuntaan sähkösäätyvien etuistuimien sivuttaistuki on hyvä ja takapenkkiläisille jää runsaasti polvitilaa, vaikka kuski säätäisi penkkinsä takimmaiseen asentoon. Digimittaristo ohjauspyörän takana on todelle selkeä.
Mach-E on 351-hevosvoimaisenakin riittävän nopea, tehokas, hyvännäköinen perheauto, jota on upea ajaa.
Useimmat E-Mach-versiot kulkevat täydellä latauksella yli 400 kilometriä, testiautoksi saamani nelivetoisen 91 kWh 351 hv:n toimintasäteeksi ilmoitetaan 550 km.
487-hevosvoimainen GT kiihtyy nollasta sataseen 3,7 sekunnissa, mutta uskoakseni riittävän ripeästi HUS:n lääkäri ehtisi perille myös koeajoon saamallani 351-hevosvoimaisella Premiumilla, joka kiihtyy nollasta sataseen 5.1 sekunnissa.
Koska itse en ole urheiluautomiehiä, arvostan eritoten E-Machin tasaista ajettavuutta ja äänettömyyttä. Tosin varsinkin huonommilla tienpinnoilla alusta tuntui hiukan liian pintakovalta. Ohjauskin kaipaisi hivenen lisää tunnokkuutta.
Tasaista satasta moottoriteitä körötellessäni pääsin runsaan kaupunkiajon kera itse jopa kulutukseen 17 kWh/100 km. Se on näinkin isolle ja tehokkaalle autolle mielestäni hyvä lukema.
Vaikka varusteineen 62 000 € maksava koeajoauto ei lopulta ehkä olisikaan sen kummempi kuin monet saman hinta- ja kokoluokan sähköiset katumaasturit, jo pelkällä Mustangin logossa laukkaavalla ponilla on tärkeä imagoarvo. Mustang herättää voimakkaampia tunteita kuin sinänsä pätevät kiinalaiset kilpailijat, jotka eivät herätä rivitalonaapureissa välttämättä minkäänlaisia tunteita.
Vaikea kuvitella, että Mach-E:stä joskus tulisi Hollywood-tähtien autotallien klassikko, mutta perhekäyttöön se on hienosti soveltuva menopeli.
Ford Mustang Mach-E Premium AWD
Moottori: 2 sähkömoottoria
Lataustyyppi: CCS, Type 2
Vetotapa: neliveto
Akkukapasiteetti: 91 kWh
Teho: 351 hv/258 kW
Vääntö: 580 Nm
Vetotapa: neliveto
Toimintamatka. 550 km (ilmoitettu)
Sähkönkulutus: 17.8 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Latausaika: julkisessa 150 kW:n DC-latauspisteessä 10–80 % parhaimmillaan 33 minuuttia
Huippunopeus 180 km/h
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 5,10 s
Mitat: pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm
Tavaratila 402 – 1420 l
Koeajoauton kokonaishinta (ilman toimituskuluja): 62 840 €, Ford Mustang Mach-E -malliston hinnat alk.
Plussat
Äänetön
Tyylikäs ulkonäkö
Taloudellinen
Miinukset
Hiukan pintakova
Digitaaliset ratkaisut vaativat pientä opettelua
JÄLKIMAKU
Kova vastus 60 000 euron sähköautojen markkinassa. Lisäarvona Mustangin legendaarinen maine. Olisiko tässä tulevaisuuden sähköautoklassikko, kuten nyt on V8-Mustang?
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa