Kaasujalka

Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle

Julkaissut:

|

25.10.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle

Opel Astra Electric ST-farmaria sopivampaa autoa on vaikea kuvitella tämän päivän tarkan euron ihmiselle, vaikkapa harmaata pukua suosivalle talouspäällikölle. Lähtöhinta on painettu himpun alle 40 000 euron ja ainakin kesäkeleillä sähkölasku ABC:n suurteholatausasemien taksoillakin jäi reiluun 5 euroon 100 kilometrillä.

 

”Pieni kulutus, koko kansan farmari”, mainostaa maahantuoja uutta Opel Astra -farmaria kotisivuillaan. Sitähän Astra-farmari tietysti onkin, onhan se tilastojen mukaan Suomen myydyin farmari.

Ja farmariksi Astra Sports Tourer onkin ihan hyvännäköinen tilaihme.  Farmarin valtti on käytännöllisyys ja se menee trendikkyyden ja sporttisuuden edelle. Takapenkin selkänojat kaatamalla farmarin tavaratila kasvaa 516 litrasta jopa 1553 litraan.  Muodikkaampiin katumaastureihin verrattuna farmarin valtti on myös tavaratilan matalampi nostokynnys.

Koeajoon saamani sähkö-Astra oli vaatimattomamman varustetason Electric Sports Tourer Edition 156 -farmari.  jonka hinta varusteineen nousi 44 230 euroon, malliston lähtöhinta on 41 890 €.

Astra-ihmisille riittää, kun auto hyvä ajaa ja siinä on kaikki tarpeellinen. Jo Opel Astra Electric Editionissakin on monipuolinen kuljettajaa avustavien, ja turvallisuutta lisäävien varusteiden paketti.

100 km ja 5 €

Uusi Astra Sports Tourer Electric-farmarissa on tasapainoiset ominaisuudet ja runsaasti tilaa kohtuulliseen hintaan. Samalla se tuo vahvan vaihtoehdon yritysautomarkkinoille, kun tilavan sähköfarmarin käyttöetu on vain 505 euroa kuukaudessa ja vapaa autoetu 565 €/kk.  Siksi uskoisin Astran sähköfarmarin kiinnostavan työsuhdeautona vaikkapa firman kuiteista tarkkaa talouspäällikköä, joka vapaa-aikanaan harrastaa vaikkapa kesämökkeilyä Etelä-Savossa.

Valmistaja lupaa Astra Electric-farmarin keskikulutuksen asettuvan 15 kilowattitunnin tietämille 100 kilometrillä, mutta omalla koeajoviikollani sähkökulutus jäi siitäkin alle, ajoi viikon aikana reilut 800 kilometriä ja ajoista lähes 600 kilometriä oli moottoritieajoa.

Katsoin kuitista, että lataaminen ABC:n suurteholaturissa kustantaa 0,36 euroa kilowattitunnilta. Ja kun ajotietokone kertoi keskikulutukseni olleen van 14,3 kWh/100 km, energiakustannus 100 kilometrillä jäi laskelmieni mukaan vain reiluun 5 euroon.

On melkoinen ihme, jos se ei yritysautona kiinnostaisi kulukuiteista tarkkaa firmaa. Varsinkin kun ainakin kesäkeleillä myös luvattu 416 kilometrin toimintasäde näytti pitävän jokseenkin hyvin kutinsa.

Pienen pettymyksen tuottivat kuitenkin takatilat.  Sports Tourerin akseliväli on vajaat 6 cm pidempi kuin viistoperässä, mutta pitkälle aikuiselle farmarissakin polvitilaa takapenkillä tilaa jokseenkin nimellisesti.

Astran sähkömoottori tehot ovat 155 hevosvoimaa ja vääntö 270 Newtonia. Sähkö-Astra kiihtyy nollasta sataseen 9,2 sekunnissa ja huippunopeus on 170 km/h. Näillä lukemilla Astran sähköfarkku on riittävän ripeä, vaikka ei suorituskyvyltään monen kilpailijan tasolle ihan yllätäkään.

Ajettavuus on ihan mallillaan, vaikka ei varsinaisia ”kicksejä” tarjoakaan. Alusta on perustaltaan ihan hyvä, mutta pikkuisen hellemmin tien epätasaisuudet voisivat persauksissa tuntua. Ohjauskin on perustaltaan hyvä, vaikka voisikin olla himpun terävämpi. Perusajossa Astra Electric ST toimii kuitenkin ihan riittävän mallikkaasti.

Opel kuuluu samaan Stellantis-konserniin kuin Peugeot ja käytännössä Astra onkin Peugeot 308:n sisarmalli.

Perusautona se on osoittanut pätevyytensä jo nyt.

Plussat
Tasapainoinen kokonaisuus
Erittäin taloudellinen
Hyvä ja jämäkkä ajettavuus

Miinukset
Epätasaisuudet lyövät välillä  läpi

JÄLKIMAKU

Astra-sähköfarmarille voi kuitenkin povata hyvää menestystä, sillä eihän näitä käytännöllisiä sähköfarmareita ole markkinoilla muita kuin sisarmalli Peugeot E-308 ja kiinalainen MG5. Opelin valtti verrattuna ranskalaiseen Peugeotiin ja kiinalaiseen MG:hen on kuitenkin sen saksalaiset juuret.

Opel Astra Sports Tourer Electric Edition 54 kWh Automaatti
Moottori: sähkömoottori
Vetotapa: etuveto
Akkutyyppi: Litiumioni, NMC-katodi
Akun bruttokapasiteetti: 54 kWh
Tehot: 156 hv
Vääntö: 270 Nm
Co2-päästöt: 0 g/km
Keskikulutus: 15 kWh/100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka: 414 km
Latauspistoke: CCS
Pikalataus 100 kw, latausaika 0-80 % 30 minuuttia
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h 9.3 s
Huippunopeus 170  km/h
Mitat: pituus 4643 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2733 mm
Tavaratila 516 – 1553 l
Koeajoauton hinta : 44 230 €, malliston hinnat alk. 41 390 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo – Ylellisen tyylikäs Audi Q6 e-tron
Koeajo Byd Seal U – Perusnäyttävä ”patterimaasturi”
Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *