Kaasujalka

Koeajo Byd Seal – Kiinan täsmäase Teslaa vastaan

Julkaissut:

|

5.8.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Byd Seal – Kiinan täsmäase Teslaa vastaan

BYD Sea on pirun hyvännäköinen ja sporttinen sähkösedan, jota syystäkin kuvaillaan kiinalaisten täsmäaseeksi amerikkalaista Tesla Model 3:a vastaan. Ei ihme, että siitä povataan kiinalaisten sähköautojen läpilyöntimalliksi Suomessa. Vain 100 %:n tuontitullit kiinalaisille autoille voisivat estää sen vyöryn Suomen teille.

Tuo 100 %:n tuontitulli oli siis sarkasmia: jenkithän pistivät 100 prosentin tuontitullit kiinalaisille autoille. Ja raskaita tulleja kiinalaisille autoille on suunnitellut EU:kin.
Kiinalainen BYD on noussut pikavauhdilla Teslan ohi maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi.

Kaunis auto

On se vaan pirun ikävää, kun politiikka tunkee niin urheiluun kuin autoihinkin. Erityisen ikävää siinä mielessä, että puhtaasti autoina kiinalaiset autot ovat todella hienoja ja päteviä tuotteita. Ja BYD Seal eli ”hylje” on vielä hyvännäköinenkin. Erityisen hyvännäköinen se on takapäästä katsottuna. Takavalot sulautuvat päiväaikaan harmaina vaaleansiniseen koriin, mutta pimeällä ne hohkaavat tyylikkäästi punaisina pisteinä.

BYD Seal herätti kiinnostusta ja ihastusta, missä tahansa sillä ajelinkin. Se on huomiota herättävän tyylikäs ja kaunis auto. Ja ominaisuuksiinsa nähden kohtuuhintainenkin, joskaan ei sentään halpa. BYD Sealin alkaen-hinta on 50 990 euroa ja koeajoautoon vain väri toi reilun 1000 euron lisän. Kokonaishinta siis jäi 52 270 euroon. Tuolla rahalla saa hyvännäköisen ja nelivetoisen sähköauton, jolla optimioloissa taittaa ajoakku täyteen ladattuna 520 kilometrin matkan.

BYD Sealissa nelivetoisen ja takavetoisen hintaero on vain 3300 euroa.

Sealissa on ovenkahvat, jotka työntyvät ulos, kun ovet ovat auki. Mittaristona toimiva näyttö on BYD Sealissa ohjauspyörän takana, ja siitä on pakko antaa plussaa. Tykkään katsoa nopeusmittaria ratin takana, enkä etsiä sitä sivusta vilkuilemalla auton keskellä olevalta isolta näytöltä. Tämä ratkaisu tekee ajokokemuksesta positiivisessa mielessä perinteisemmän, kun saa tuntea ajavansa autoa, eikä taulutietokonetta.

Kiihtyy kuin ammus

BYD Sealissa istutaan matalalla kuin urheiluautossa. Se kiihtyy kuin ammus, nollasta sataseen alle 4 sekunnissa: onhan siinä tehoa mahtavat 530 hevosvoimaa ja vääntöä 670 Newtonia. Sähköautona se on samanaikaisesti myös todella hiljainen auto ja vakaa ajettava eritoten isoilla teillä ja isoilla nopeuksilla.

Ajaminen BYD Sealilla hauskaa, vaikka ohjaus palauttaakin hiukan laiskasti. Seal kallistelee jonkun verran, kun mennään vauhdikkaasti mutkateillä. Alusta tuntuu kuitenkin sopivasti vähemmän pintakovalta, vaikka valmistaja onkin pyrkinyt tekemään Sealilla mahdollisimman sporttihenkisen. Myös kovaäänisen nopeusvalvontajärjestelmän merkkiäänen pisti pois päältä aika monta kertaa.

Kahdella sähkömoottorilla varustetun Sealin keskikulutus omalla koeajoviikollani oli 17.8 kilowattituntia 100 kilometrillä. Pidän lukemaa kohtuullisena, vaikka sähköautolla ajaessani pidänkin vauhtia satasessa silloinkin, kun moottoritiellä saa ajaa 120 kilometrin tuntinopeutta.

WLP-mittauksessa koeajossa oleva 390 kilowattia kahdella sähkömoottorilla kuskin käyttöön tarjoava nelivetoinen keskikulutti sähköä 18,2 kilowattituntia per 100 kilometriä.  BYD:n ilmoituksen mukaan akku latautuu 30 prosentista 80 prosenttiin 26 minuutissa. Tämä latausaika on laskettu sen mukaan, että ympäristön lämpötila on 30 plusastetta.

BYD Sealissä on 6 vuoden tai 150 000 kilometrin auton takuu sekä 8 vuoden tai 200 000 kilometrin akkutakuu.

BYD Seal Excellence AWD
Moottorit: 2 sähkömoottoria, etupyörille oma ja takapyörille oma
Käyttövoima: sähkö
Sähkömoottorien yhteisteho: 530 hv
Vääntö: 670 Nm
Toimintamatka: 520 km (ilmoitettu)
Akun kapasiteetti: 82,5 kWh
Keskikulutus (WLTP): 18.2 kWh/100 km (ilmoitettu)
Vetotapa: neliveto (4×4)
Vaihteisto: automaatti
Latausaika DC-pikalataus 150 kW: 26 min (30-80 %)
Latausaika – AC 3 -vaihelataus 11kW: 8 h 36 min (0-100 %)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 3.8 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4800 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2920 mm
Tavaratila takana 400 l + edessä 50 l
Koeajoauton hinta: 52 270 €, perushinta 50 990 €

Plussat
Menevä ulkonäkö
Erittäin mukava ajaa isoilla teillä
Kiihtyvyys

Miinukset
Hiukan laiskasti palauttava ohjaus
Kovaääninen nopeusvalvontajärjestelmän merkkiääni

JÄLKIMAKU

Erittäin hyvännäköinen sähköauto ja myös erittäin kiva ajaa, vaikka ohjaus palauttaakin hiukan laiskasti. Harmi, että maailmanpolitiikka langettaa niin ikäviä varjoja muuten erinomaisille ja hinnoiltaan kilpailukykyisille kiinalaisille sähköautoille.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”
Koeajovideo: Renault Scenic Electric – Tilava ja hurja toimintasäde
Koeajo Peugeot E-3008 GT – Tyylikäs SUV-Fastback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *