Kaasujalka

Fyysiset nappulat takaisin!

Julkaissut:

|

11.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Fyysiset nappulat takaisin!

Hesarissa oli äskettäin juttu siitä, kuinka autojen kosketusnäytöt häiritsevät keskittymistä ajamiseen. Tästä olen itse kiukutellut jo pidempään. Onhan se aikamoinen turvallisuusriski, jos kaltaiseni rähmäkäpälä alkaa moottoritienopeudessa hipelöidä kosketusnäytöltä ilmastointiasetuksia.

Olen joskus musiikkimaailmaa seuratessani tullut tuumailleeksi, että oikeastaan tekninen kehitys olisi minun puolestani saanut jäädä vuoteen 1970 ja Beatlesin Let it Be -albumiin. Bändin sointi on täyteläistä ja harmonista ilman turhaa kikkailua. Nyt isona ”henkilönä” olen usein miettinyt, miksi autoihin pitää tuoda yhä vain lisää kaikenlaisia elektronisia ratkaisuja.

Kuvaan tässä nyt itseäni henkilöksi, kun sukupuolen esille tuominen kai ei ole oikein hyväksyttyä. Nythän esimiehetkin ovat esihenkilöitä. Vaikka siis olenkin reilusti keski-iän ylittänyt lihaa syövä heteromies.

Toki on mukavuutta avata ovet kauko-ohjauksella, mutta ei se nyt niin hirveästi vaivalloista ollut silloinkaan, kun piti työntää fyysinen avain lukkopesään. Sitten tuli avaimeton käynnistys ja start & stop -napit. Jos autonavaimesta loppuu virta, avain ei pysty kommunikoimaan ajotietokoneen kanssa eikä autoa voi käynnistää.

No, kaikkeen tottuu ja oppii. Ymmärränhän minä, että autovalmistajat saavat isot säästöt, kun miljoonien fyysisten katkaisinten valmistaminen ja sen jälkeen vielä asentaminen tekee isot kustannukset.

Mutta tämä kosketusnäyttöjuttu menee jo vähän liian pitkälle. Onhan tässä kysymys ennen kaikkea liikenneturvallisuudesta. Kun ajetaan moottoritienopeuksissa, pienikin virheliike voi olla kohtalokas.

Esimerkiksi Tesla Model 3:n uusimmassa versiossa ei ole edes perinteisiä vilkkuviiksiä vaan vilkuttaminen tapahtuu ratin nappeja painelemalla. Muutenkaan kojelaudassa ei ratin takana ole mitään nähtävää, kun kaikki informaatio nopeudesta lähtien ohjaamon keskellä jättinäytöllä.

Itse haluan seurata nopeus- ja kierroslukumittaria edelleen juuri ratin takaa, enkä vilkuilla niitä tabletilta keskellä kojelautaa.

Jarrutkin kosketusnäytölle?

Onneksi Euroopan laajuinen ja riippumaton autojen testausohjelma Euro NCAP on tarttunut tähän kehitykseen. ”Eurooppalaisiksi törmäystestituloksiksi” kuvailun Euro NCAP:n testausohjelman tarkoituksena on auttaa kuluttajaa valitsemaan turvallinen auto. Testausjärjestelmiin on tulossa merkittäviä muutoksia, ja syy siihen on juuri tämä autonvalmistajien digitalisaatio- ja kosketusinnostus.

Maaliskuussa brittilehti The Times uutisoi, että Euro NCAP aikoo rokottaa tähtiä, jos auton käyttöliittymä on kosketusnäyttöjen vuoksi niin hankala käyttää, että se häiritsee ajosuoritetta.

Hyvä niin. En minä ole ainoa, joka vierastaa tätä kehitystä. Hesarin jutussa kerrottiin, että jenkkiläisen data-analytiikkayrityksen tutkimuksen mukaan tietoviihdejärjestelmien käyttö on pudottanut USA:ssakin autonomistajien tyytyväisyyttä kahtena vuotena peräkkäin.

Luoja meitä varjelkoon jarrujenkin viemiseltä kosketusnäytön taakse!

 

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *