Koeajo Hyundai i20 – Kuin isompikin maantieajossa
Hyundai i20 osoittaa, että monet pikkuautoihin liitetyt mielikuvat ovat jo auttamattomasti menneestä maailmasta. Yksinkertaisesti sanottuna siitä pitää etsiä moitittava melkeinpä kuin neulaa heinäsuovasta.
Uusi i20 on pikkuautoksi tilava ja suorastaan yllättävän mukava ajettava. Kyseessä on enemmän vuonna 2020 markkinoille tulleen mallin facelift: eron entiseen huomaa parhaiten keulan aiempaa leveämmästä säleiköstä.
Koeajoauto oli i20-malliston lippulaivamalli, jota kuljettaa 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensiinimoottori kevythybriditekniikalla maustettuna. Hinta lisävarusteineenkin jäi karvan alle 30 000 euron.
Kattava turvavarustelu
Uusi i20 on pakattu täyteen uusimpia liitettävyysominaisuuksia parantaen auton käytettävyyttä entisestään. Kattava turvavarustelu jo vakiona. Lane Following Assist (LFA) seuraa kaistamerkintöjä ja pyrkii pitämään auton keskellä kaistan keskellä vielä 180 kilometrin tuntinopeudessakin. Katvealueen törmäyksen välttämisavustin (BCA) hyödyntää takapuskurien tutkia sekä etukameraa tunnistaakseen katvealueeseen jäävät autot.
Moottorin kyllä tunnistaa pörinästä kolmipyttyiseksi, mutta matka-ajossa pärinät ja pörinät vaimenevat. i20 on yksi miellyttävimpiä, ellei peräti miellyttävin, 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensaturbo. Pitkä moottoritieajo Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin oli yllättävän leppoisaa. Välillä pii melkein nipistää itseään muistutukseksi, että nyt ei oltu liikenteessä isolla autolla.
Pihi pakkasillakin
Tänä talvena pakkaset ovat koetelleet ja pakkasta oli i20:n koeajoviikollakin reippaasti. Pidän kuitenkin pääsyä 5.5 litran keskikulutukseen satasella ihan mallikkaana. Kaikesta päätellen kevythybriditekniikka toimii hyvin taajama-ajossa. 7-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on kytketty 120-hevosvoimaiseen bensamoottoriin, jonka kulkua säestää kevythybriditekniikka. Tehot eivät numeroiden valossa tunnu hurjilta, mutta i20 osoittautui yllättävänkin puhdikkaaksi myös matka-ajossa, kun vääntöäkin löytyy pikkuautoksi riittävät 200 Newtonia.
Sisällä tunnelma on aasialaisille pikkuautoille tyypillisesti muovinen. Halvanoloista ja kovaa muovia on riittämiin niin kojelaudassa kuin keskikonsolissakin.
Ajettavuus i20:ssä kuitenkin joka suhteessa mallillaan. Alusta toimii hyvin röpelöjäisilläkin teillä. Ohjaustuntumakin on kelvollinen, vaikkakaan ei täysin priimaa.
Yllättävän hyvät ovat tilat takanakin kahdelle aikuisellekin. Toki tämä kostautuu vaatimattomana tavaratilana, joka vetää vain 262 litraa. Perusversiossa ilman hybriditekniikkaa litroja on peräti 90 enemmän, 362 litraa.
Pakkaskeleilläkin keskikulutus asettui 5,5 litraan satasella, vaikka viikolla tuli käytyä i20:llä Vantaalta Tampereellakin, jolloin edestakaista moottoritieajoa kertyi 330 kilometriä. Toki lataushybridi säästää, jos pitää autoa piuhan päässä jatkuvasti ja ajaa voittopuolisesti taajama-ajoa hiljaisilla nopeuksilla. Kokemus on osoittanut, että välillä pitkää matkaakin ajavalle lataushybridin hyödyt perushybridiin tai kevythybridiin verrattuna jäävät olemattomiksi.
Plussat
Leppoisa ajettava
Taloudellinen ja yllättävän tilava
Runsas varustelu
Miinukset
Sisätilojen muovisuus
Ohjauksen lievä tunnottomuus
JÄLKIMAKU:
Uudistunut Hyundai i20 on kova vastus kokoluokassaan, vaikkapa Toyota Yarikselle. Tietenkään tässä hinta- ja kokoluokassa ei voi kaikkea vaatia.
Hyundai i20 1.0 T-GDi 120 hv 48V Hybrid 7DCT-aut. Style
Moottori: R3, 998 cm3
Polttoaine: bensa + kevythybridijärjestelmä
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti Tehot: 120 hv
Vääntö: 200 Nm
Keskikulutus (WLTP) 5,2 l/100km (ilmoitettu)
CO 2 -päästöt: 118 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,1 s
Huippunopeutta ei ole ilmoitettu
Mitat: pituus 4 040 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 580 mm
Tavaratila 262 l
Koeajoauton hinta: 29 971 € (alk. 26 990 €, koko malliston hinnat alk. 19 390 €)
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa