Kaasujalka

Teslan saa jo ”taviskin” – Vaihtoautovertailu 25 000–30 000 €

Julkaissut:

|

14.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Teslan saa jo ”taviskin” – Vaihtoautovertailu 25 000–30 000 €

Käytetyn Tesla Model 3:sta hinnassa toimintamatkalla ja vetotavalla on luonnollisesti suuri merkitys. Lyhyemmän toimintamatkan takavetoisen ja yksimoottorisen Standard -mallin saa muutaman tuhat euroa halvemmalla kuin pidemmän toimintamatkan nelivetoisen ja kahdella sähkömoottorilla varustetun Long Range Dual Motor -mallin. Lähes kaikki Nettiautossa nyt alle 30 000 euron hintapyynnöllä myynnissä olevat Tesla Model 3 -mallit ovatkin takavetoisia Standard-malleja. Helsingin Malmin Kamuxin hintapyyntö kuvan 124 000 km ajetusta ja nelivetoisesta kahden sähkömoottorin Tesla Model 3 Long-Range Dual Motorista vuosimallia 2019 oli 29 660 €.

Sähköautojen rynnistys myös keskihintaisiin vaihtoautoihin on muuttanut autokaupan. Enää eivät ratkaise ajetut kilometrit, vaan auton toimintasäde.

 

Vielä pari vuotta sitten tavallisen duunarin kukkarolle sopivia sähköautoja vaihtoautomarkkinoilla olivat vain pienet Volkswagen Upit, Nissan Leafit ja Renault Zoet. Nyt kun googlaa 25 000-30 000 euron hintaluokassa tarjontaa, valikoima on jo ihan toista luokkaa. Kun pistää hintahaarukaksi 25 000 – 30 000 euroa, hakukenttään tulee 90 Teslaa. Niistä valtaosa on toistasataatuhatta kilometriä ajettuja Tesla Model 3 Dual Motor  -malleja, joissa on kaksi sähkömoottoria ja joille Tesla mainostaa jopa yli 400 kilometrin toimintamatkaa täydessä latauksessa.

Kun katsoo sähköautoja arkipäivänä liikenneasemien latauspisteillä, niin aika monessa Tesla Model 3:ssa istuu keski-ikäinen tai hieman nuorempi kaveri huomioliiveissä. Eli Teslastakin on tullut kansanauto. Voisin kuvitella, että aika moni näistä huomioliivihepuista on aiemmin ajanut Volvo V70 -dieselfarmarilla.

Ekotekijöitä enemmän tavallisia suomalaisia houkuttelee keskihintaisen sähköauton omistajaksi julmetun iso säästö polttoainekuluissa. Vähänkin enemmän ajava säästää nopeasti auton vaatiman isoimman investointikustannuksen alentuneinta käyttövoimakuluina. Puhumattakaan heistä, jotka voivat laskuttaa työajoista kilometrikorvauksia työnantajaltaan.

Vaikka sähköautot eivät vaihtoautomarkkinassa vielä olekaan valtavirtaa, niin tarjonta on kasvanut huimasti. Kaikkiaan käytettyjä sähköautoja Nettiautossa oli maaliskuun puolivälissä myynnissä 504 kappaletta pelkästään hintaluokassa 25 000–30 000 euroa, niistä Tesloja oli 90. Valtaosa näistä Tesloista oli Model 3 -mallisia ”kansantesloja”, joukkoon mahtui myös yksittäisiä ja iäkkäämpiä Model S -luksusmalleja.

Lähes yhtä paljon 25 000–30 000 euron hintaluokassa oli myynnissä käytettyjä sähkö-Volkswageneita, 88 kappaletta, niistä 82 kappaletta oli ID3 -malleja. Muita tähän hintaluokkaan osuneita sähköautomerkkejä- ja malleja olivat mm. Nissan Leaft, sekä mm. Citroenin, Kian, Opelin, Peugeotin ja Hyundain eri sähköautomallit.  Uusi tulokas tähän hintaluokkaan on myös kiinalaismerkki MG.

Kiinnostus kasvaa kesää kohti

25 000–30 000 € otettiin tämän vertailun hintaluokaksi, että perinteisesti tässä hintaluokassa on painittu sen kanssa, ostaisiko käytettävissä olevalla rahalla prameamman ja isomman, mutta enemmän ajetun ja iäkkään Mersun tai Volvon, vai olisiko turvallisempaa ostaa vaikkapa upouusi Volkswagen Golf, Ford Focus tai Skoda Octavia kattavine takuineen.

Nyt painiskellaan sen kanssa, ostaisiko tällä rahasummalla uuden polttomoottoriauton vai saman kokoluokan käytetyn sähköauton. Yhä useampi päätyy käytettyyn sähköautoon, koska tietää, että kuluvia osia on vain murto-osa siitä, mitä on bensa- tai dieselauton polttomoottorissa. Akkutakuutkaan tässä hintaluokassa eivät huoleta, kun yleisimmin sähköauton akulle annetaan 8 vuoden takuu. Moni ehkä unohtaa sen, että takuukin kattaa vain valmistusvirheet. Todennäköisesti maahantuoja ei tule vastaan, jos akku on vaurioitunut ajossa, esimerkiksi pohjanlevyn osuessa pahasti routamonttuun.

LUE MYÖS: KOEAJO HYUNDAI KONA ELECTRIC – JO LÄHTÖKOHDILTAANKIN SÄHKÖAUTO – JA HYVÄ NIIN!

Toisaalta yhä enemmän sähköautojen akustoja pystytään myös korjaamaan, ilman, että koko järjestelmä pitäisi uusia.
–Tesla Model 3:lla on oma ostajakuntansa, kun hinnat ovat tulleet tavallisen palkansaajan ulottuville ja Teslojen toimintamatkatkin ovat riittäviä: voimalinja kaikkiaan on aika hieno ja toimiva, kehuu J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Toinen hitti on tietysti Volkswagen ID 3, jonka suosion voi päätellä siitäkin, että onhan se uutenakin myydyin sähköauto Suomessa.
–Myös 20 000 euron hintaluokkaan pudonnutta Volkswagen Golf -sähköautoa myydään paljon, Hiltunen sanoo.

Edelleen vaihtoautoliikkeissä sähköautojen myynti on Hiltusen mukaan ainakin jonkun verran sidoksissa vuodenaikaan.
–Kevättä ja kesää kohti kun mennään, niin sähköautoilu kiinnostaa ihmisiä taas enemmän. Kai se sähköauton toimivuus talvipakkasilla arveluttaa vieläkin, Hiltunen sanoo.

Toimintasäde ratkaisee

Sähköautoa vaihtoautoliikkeestä ostavan asiakkaan kysymykset ovat erilaisia kuin aikana, jolloin tarjolla oli vain polttomoottoriautoja.
–120 000 kilometriä sähköauton matkamittarissa ei ole tämän päivän asiakkaalle sama asia kuin vastaava lukema bensa-auton lasissa. Kilometrilukema ei enää ole se ensisijainen vertailukohta, jonka perusteella auto valitaan. Sähköautossa ei ole niin suurta merkitystä, onko mittarilukema 80 000 tai 130 000 kilometriä. Toki sillä on samanikäisissä autoissa pieni vaikutus hintaan, mutta ei suuri, Hiltunen sanoo.

Enemmän asiakkaalle merkitsee Hiltusen mukaan auton toimintasäde ja latausnopeus.
– Ja kaikkein yllättävintä on, että lämpöpumppua kysyvät melkein kaikki, vaikka oikeasti sen merkitys on lähes olematon. Samalla tavalla se auto lämpiää, tapahtuupa se sitten vastuksilla tai lämpöpumpulla, Mutta kun jostain on luettu, että sähköautossa pitäisi olla lämpöpumppu, niin sitten sellainen on asiakkaan mielestä kanssa oltava, Hiltunen sanoo.

KATSO MYÖS: KOEAJOVIDEO: 435-HEVOSVOIMAINEN MG4 XPOWER – MAHTAVA HÄIRIKKÖ

Sähköautoa vaihtoautoliikkeestä ostava asiakas on tänä päivänä jo hyvin perillä siitä, että sähköautossa on huomattavasti vähemmän huoltokohteita kuin polttomoottoriautossa.
–Kun ei ole isoja ja kalliita jakopäiden vaihtoja, niin myöskään mittarilukemat eivät ratkaise. Akku takuu on kuitenkin suuri tekijä ja siitäkin asiakkaat ovat aika hyvin selvillä. Vuosimalli ei kuitenkaan tässä 25 000 – 30 000 euron hintaluokassa ole niin merkittävä tekijä, koska tämänhintaiset sähköautot ovat vielä melko tuoreita. Olipa vuosimalli 2022 tai 2020, niin akkutakuuta on jäljellä vielä vuosia. Pääasia asiakkaalle on, että se akkutakuu on kuitenkin edelleen voimassa, Hiltunen sanoo.

Sähköautojen akkutakuut ovat pääasiassa kahdeksan vuotta.

Sähköautojen kohdalla vaihtoautokauppiaan ei juurikaan ole tarvinnut käyttää aikaansa riitelyyn asiakkaan kanssa yllättävistä korjauskuluista kaupanteon jälkeen: sähköauto on neljä kertaa yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto. Liikkuvia osia on vain muutama, eikä vaihteistoa tarvita.
–Paljon tutumpaa on asiakkaan tyytymättömyys auton ilmoitettua pienempään toimintasäteeseen. Moni ei tiedä, että maahantuojan ilmoittamat toimintasäteet ja kulutuslukemat perustuvat optimioloissa tehtyihin testauksiin. Heille tulee yllätyksenä, kuinka paljon sää ja matkanopeus vaikuttavat sähköauton toimintamatkan pituuteen. Toimintamatka on se suurin jälkikäteen esitetty kysymys, Hiltunen sanoo.

 

SÄHKÖAUTOJEN KOEAJOJEN ARKISTO! LUE JUTTUJA

 

 

Volkswagen ID.3 koetaan tämän päivän sähköiseksi vastineeksi Volkswagen Golfille. Maaliskuun puolivälissä Nettiautossa oli myynnissä peräti 78 ID3-mallia hintaluokassa 25 000-30 000 euroa. Kuvan Volkswagen ID.3 1ST Plus 150 kW/204 hv 58 kilowattitunnin akulla oli myynnissä K-autossa Hyvinkäällä. Toimintamatkaksi maahantuoja on kertonut optimioloissa jopa 420 km. Hintapyyntö tästä vain 47 000 kilometriä ajetusta takavetoisesta ID.3 1ST Plussasta vuosimallia 2020 oli 25 500 €.

 

Puolivälissä maaliskuuta Nettiautosta löytyi alle 30 000 euron hintaluokassa jopa yksi Skoda Enyaq -sähkömaasturi vuosimallia 2022. Mittarilukemakin oli vain 19 000 km. Edullista hinta selittänee kuitenkin auton ”vajaavetoisuus”, eli auto etenee vain takavetoisesti, kun huomattavasti kalliimmat Enyaq -sähkömaasturit ovat nelivetoisia. Lempäälässä Novosetin hintapyyntö tästä takavetoisesta Skoda Enyaq 50 iV:stä on 29 970 €.

 

Juuriltaan ranskalainen, mutta  nykyään monikansallinen  PSA-yhtymä on panostanut voimakkaasti alemman keskiluokan C-segmentin ja pienten audojen B-segmentin sähköautoihin.  Groupe PSA:n valmistamat utomerkit olivat Citroën, Peugeot, DS, Opel ja Vauxhall. Peugeot e-208 -sähköautoa on vaihtoautomarkkinoilla jo runsaasti. Nettiautossa 15. maaliskuuta tarjolla olleista 78 e-208 -autoista 21 osui hintaluokkaan 25 000-30 000 €. Halvimmillaan alle 100 000 km ajetun e-208:n saa jopa 20 000 eurolla. Kuvan Peugeot e-208 GT 50kWh 136 hv:n varustuksiin kuuluu myös mm. Ilmalämpöpumppu. Auto on vuosimallia 2021 ja mittarilukema on 44 000 km. Espoossa Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö kuvan ”sähkö-Pesosesta” oli 25 480 €.

 

Eteläkorealainen Hyundai on jo pitkään tarjonnut runsaan sähköautomalliston: Konasta Ioniqiin. Kuvan Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style on vuosimallia 2020 ja mittarilukema on vain 51 000 km. Tätä Konaa myy Auto Bassadone Vantaalla hintapyynnöllä 26 480 €

 

Nissan Leaf on sarjatuotantona valmistettujen sähköautojen pioneeri, Leafia on valmistettu jo vuodesta 2010 lähtien ja nykyinen malli on jo toisen sukupolven Leaf. Nissan Leafeja onkin vaihtoautomarkkinoilla tarjolla runsaasti. Kuvan Nissan Leaf e+ Tekna MY21 62 kWh ProPilot Park FI  lämpöpumpulla varustettuna on vuosimallia 2021 ja mittarilukema on vain 23 000 km. Keravalla Hedin Automotiven hintapyyntö tästä Leafista oli 25 490 €.

 

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot
Vaihtoautovertailussa 10–15 000 euron Golf -kokoluokan dieselit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *