Teslan saa jo ”taviskin” – Vaihtoautovertailu 25 000–30 000 €
Sähköautojen rynnistys myös keskihintaisiin vaihtoautoihin on muuttanut autokaupan. Enää eivät ratkaise ajetut kilometrit, vaan auton toimintasäde.
Vielä pari vuotta sitten tavallisen duunarin kukkarolle sopivia sähköautoja vaihtoautomarkkinoilla olivat vain pienet Volkswagen Upit, Nissan Leafit ja Renault Zoet. Nyt kun googlaa 25 000-30 000 euron hintaluokassa tarjontaa, valikoima on jo ihan toista luokkaa. Kun pistää hintahaarukaksi 25 000 – 30 000 euroa, hakukenttään tulee 90 Teslaa. Niistä valtaosa on toistasataatuhatta kilometriä ajettuja Tesla Model 3 Dual Motor -malleja, joissa on kaksi sähkömoottoria ja joille Tesla mainostaa jopa yli 400 kilometrin toimintamatkaa täydessä latauksessa.
Kun katsoo sähköautoja arkipäivänä liikenneasemien latauspisteillä, niin aika monessa Tesla Model 3:ssa istuu keski-ikäinen tai hieman nuorempi kaveri huomioliiveissä. Eli Teslastakin on tullut kansanauto. Voisin kuvitella, että aika moni näistä huomioliivihepuista on aiemmin ajanut Volvo V70 -dieselfarmarilla.
Ekotekijöitä enemmän tavallisia suomalaisia houkuttelee keskihintaisen sähköauton omistajaksi julmetun iso säästö polttoainekuluissa. Vähänkin enemmän ajava säästää nopeasti auton vaatiman isoimman investointikustannuksen alentuneinta käyttövoimakuluina. Puhumattakaan heistä, jotka voivat laskuttaa työajoista kilometrikorvauksia työnantajaltaan.
Vaikka sähköautot eivät vaihtoautomarkkinassa vielä olekaan valtavirtaa, niin tarjonta on kasvanut huimasti. Kaikkiaan käytettyjä sähköautoja Nettiautossa oli maaliskuun puolivälissä myynnissä 504 kappaletta pelkästään hintaluokassa 25 000–30 000 euroa, niistä Tesloja oli 90. Valtaosa näistä Tesloista oli Model 3 -mallisia ”kansantesloja”, joukkoon mahtui myös yksittäisiä ja iäkkäämpiä Model S -luksusmalleja.
Lähes yhtä paljon 25 000–30 000 euron hintaluokassa oli myynnissä käytettyjä sähkö-Volkswageneita, 88 kappaletta, niistä 82 kappaletta oli ID3 -malleja. Muita tähän hintaluokkaan osuneita sähköautomerkkejä- ja malleja olivat mm. Nissan Leaft, sekä mm. Citroenin, Kian, Opelin, Peugeotin ja Hyundain eri sähköautomallit. Uusi tulokas tähän hintaluokkaan on myös kiinalaismerkki MG.
Kiinnostus kasvaa kesää kohti
25 000–30 000 € otettiin tämän vertailun hintaluokaksi, että perinteisesti tässä hintaluokassa on painittu sen kanssa, ostaisiko käytettävissä olevalla rahalla prameamman ja isomman, mutta enemmän ajetun ja iäkkään Mersun tai Volvon, vai olisiko turvallisempaa ostaa vaikkapa upouusi Volkswagen Golf, Ford Focus tai Skoda Octavia kattavine takuineen.
Nyt painiskellaan sen kanssa, ostaisiko tällä rahasummalla uuden polttomoottoriauton vai saman kokoluokan käytetyn sähköauton. Yhä useampi päätyy käytettyyn sähköautoon, koska tietää, että kuluvia osia on vain murto-osa siitä, mitä on bensa- tai dieselauton polttomoottorissa. Akkutakuutkaan tässä hintaluokassa eivät huoleta, kun yleisimmin sähköauton akulle annetaan 8 vuoden takuu. Moni ehkä unohtaa sen, että takuukin kattaa vain valmistusvirheet. Todennäköisesti maahantuoja ei tule vastaan, jos akku on vaurioitunut ajossa, esimerkiksi pohjanlevyn osuessa pahasti routamonttuun.
LUE MYÖS: KOEAJO HYUNDAI KONA ELECTRIC – JO LÄHTÖKOHDILTAANKIN SÄHKÖAUTO – JA HYVÄ NIIN!
Toisaalta yhä enemmän sähköautojen akustoja pystytään myös korjaamaan, ilman, että koko järjestelmä pitäisi uusia.
–Tesla Model 3:lla on oma ostajakuntansa, kun hinnat ovat tulleet tavallisen palkansaajan ulottuville ja Teslojen toimintamatkatkin ovat riittäviä: voimalinja kaikkiaan on aika hieno ja toimiva, kehuu J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Toinen hitti on tietysti Volkswagen ID 3, jonka suosion voi päätellä siitäkin, että onhan se uutenakin myydyin sähköauto Suomessa.
–Myös 20 000 euron hintaluokkaan pudonnutta Volkswagen Golf -sähköautoa myydään paljon, Hiltunen sanoo.
Edelleen vaihtoautoliikkeissä sähköautojen myynti on Hiltusen mukaan ainakin jonkun verran sidoksissa vuodenaikaan.
–Kevättä ja kesää kohti kun mennään, niin sähköautoilu kiinnostaa ihmisiä taas enemmän. Kai se sähköauton toimivuus talvipakkasilla arveluttaa vieläkin, Hiltunen sanoo.
Toimintasäde ratkaisee
Sähköautoa vaihtoautoliikkeestä ostavan asiakkaan kysymykset ovat erilaisia kuin aikana, jolloin tarjolla oli vain polttomoottoriautoja.
–120 000 kilometriä sähköauton matkamittarissa ei ole tämän päivän asiakkaalle sama asia kuin vastaava lukema bensa-auton lasissa. Kilometrilukema ei enää ole se ensisijainen vertailukohta, jonka perusteella auto valitaan. Sähköautossa ei ole niin suurta merkitystä, onko mittarilukema 80 000 tai 130 000 kilometriä. Toki sillä on samanikäisissä autoissa pieni vaikutus hintaan, mutta ei suuri, Hiltunen sanoo.
Enemmän asiakkaalle merkitsee Hiltusen mukaan auton toimintasäde ja latausnopeus.
– Ja kaikkein yllättävintä on, että lämpöpumppua kysyvät melkein kaikki, vaikka oikeasti sen merkitys on lähes olematon. Samalla tavalla se auto lämpiää, tapahtuupa se sitten vastuksilla tai lämpöpumpulla, Mutta kun jostain on luettu, että sähköautossa pitäisi olla lämpöpumppu, niin sitten sellainen on asiakkaan mielestä kanssa oltava, Hiltunen sanoo.
KATSO MYÖS: KOEAJOVIDEO: 435-HEVOSVOIMAINEN MG4 XPOWER – MAHTAVA HÄIRIKKÖ
Sähköautoa vaihtoautoliikkeestä ostava asiakas on tänä päivänä jo hyvin perillä siitä, että sähköautossa on huomattavasti vähemmän huoltokohteita kuin polttomoottoriautossa.
–Kun ei ole isoja ja kalliita jakopäiden vaihtoja, niin myöskään mittarilukemat eivät ratkaise. Akku takuu on kuitenkin suuri tekijä ja siitäkin asiakkaat ovat aika hyvin selvillä. Vuosimalli ei kuitenkaan tässä 25 000 – 30 000 euron hintaluokassa ole niin merkittävä tekijä, koska tämänhintaiset sähköautot ovat vielä melko tuoreita. Olipa vuosimalli 2022 tai 2020, niin akkutakuuta on jäljellä vielä vuosia. Pääasia asiakkaalle on, että se akkutakuu on kuitenkin edelleen voimassa, Hiltunen sanoo.
Sähköautojen akkutakuut ovat pääasiassa kahdeksan vuotta.
Sähköautojen kohdalla vaihtoautokauppiaan ei juurikaan ole tarvinnut käyttää aikaansa riitelyyn asiakkaan kanssa yllättävistä korjauskuluista kaupanteon jälkeen: sähköauto on neljä kertaa yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto. Liikkuvia osia on vain muutama, eikä vaihteistoa tarvita.
–Paljon tutumpaa on asiakkaan tyytymättömyys auton ilmoitettua pienempään toimintasäteeseen. Moni ei tiedä, että maahantuojan ilmoittamat toimintasäteet ja kulutuslukemat perustuvat optimioloissa tehtyihin testauksiin. Heille tulee yllätyksenä, kuinka paljon sää ja matkanopeus vaikuttavat sähköauton toimintamatkan pituuteen. Toimintamatka on se suurin jälkikäteen esitetty kysymys, Hiltunen sanoo.
SÄHKÖAUTOJEN KOEAJOJEN ARKISTO! LUE JUTTUJA
Teksti Timo Kiiski
Vastaa