Täysin uusi Dacia Duster hinta alkaen 24 399 euroa
Tässä se on! Dacia Dusterin kolmas sukupolvi. Jatkossa kaikki voimalinjat ovat sähköistettyjä; kevythybridejä ja hybridejä. Suomeen täysin uusi Duster saapuu loppukesästä 2024 ja hinnat alkavat 24 399 eurosta.
Dacia Duster on ehtinyt nyt 14 vuoden ikään, jona aikana sitä on valmistettu 2,3 miljoonaa kappaletta. Dustereita tehdään Romaniassa Pitestin tehtaalla tuhannen auton päivävauhdilla, mikä tarkoittaa, että tuotantolinjalta valmistuu yksi auto minuutissa. Nyt Pitestissä on alkamassa Dusterin täysin uuden kolmannen sukupolven tuotanto.
Dacian muotoilujohtaja David Durand toteaa, että kolmannen sukupolven Dusterin mittasuhteita on hiottu tarkkaan. Oli tärkeää säilyttää Dusterin DNA, joka on hyvin tunnistettava. Täysin uusi Duster jatkaa Dacian muotoilufilosofiaa, missä auton linjoissa on kaikki olennainen, muttei mitään kikkailua.
Vaikka Duster näyttää tutulta, on siirtymä toisesta sukupolvesta kolmanteen muotoilullisesti paljon suurempi kuin edellinen. Etu- ja takapuskurien alleajosuojat ovat läpivärjättyä materiaalia, joissa naarmut ja kolhut eivät näy.
Helmojen suojauksessa ja monissa muissa korin osissa käytetään Dacian insinöörien ja LyondellBasellin kehittämää täysin uutta materiaalia nimeltään Starkle®. Ensimmäisen kerran uusi materiaali nähtiin Dacian syksyllä 2022 esittelemässä Manifesto-tutkielmassa, ja nyt tämä edistyksellinen materiaali otetaan käyttöön tuotantomallissa. Osittain (20 %) käytetystä polypropyleenistä tehtyä Starklea ei tarvitse maalata lainkaan, mikä osaltaan vähentää valmistuksen hiilijalanjälkeä.
LUE MYÖS: KOEAJO DACIA DUSTER – TODELLINEN ”KANSANMAASTURI”
Kaiken kaikkiaan viidennes Dusterin muoveista on kierrätettyjä. Ympäristöaspektit otetaan Dusterissa huomioon monin tavoin, siinä ei esimerkiksi myöskään käytetä kromia koristeena lainkaan. Sisustuksessa ei ole yhtään eläinperäistä nahkaa. Ympäristö huomioidaan jopa käyttöohjekirjassa, joka on tavallista ohuempi paperin säästämiseksi. Täydellinen käyttöohjekirja löytyy dacia.fi-sivustolta.
Kori ja sisustus
Dacian tunnusmerkkinä ovat Y-muotoiset valot niin edessä (päiväajovalot) kuin takana. Sama muoto löytyy ohjaamossa tuuletussuuttimista ja ovipaneeleista. Uudessa ohjaamossa korostetaan vaakasuoria linjoja.
Ergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota, mikä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi kookkaan 10,1-tuumaisen kosketusnäytön kääntämistä 10 astetta kohti kuljettajaa. Journey-varustetasossa on vakiona lisää säilytystilaa keskikonsoliin tuova sähköinen käsijarru, jonka saa Extremeen lisävarusteena. Ohjauspyörää on litistetty niin ylhäältä kuin alhaalta, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa sen pyörittämistä.
Dusterin ulkomitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua (nyt 4,34 m) lukuun ottamatta. Vaikka muutos mitoissa on pieni, tilaa auton sisällä on paljon aiempaa enemmän. Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Takamatkustajilla on 30 mm enemmän jalkatilaa kuin edellisessä Dusterissa ja suurimmillaan etuvetoisessa Dusterissa tavaratila on 517 litran kokoinen.
Pienempi kulutus ja vähäisemmät päästöt
Kolmannessa sukupolvessaan täysin uusi Dacia siirtyy pelkästään sähköistettyihin voimalinjoihin. Suomeen tuotavista kahdesta vaihtoehdosta ehkä perinteisempänä voidaan pitää TCe 130 -kevythybridiä, jossa on moottorin parina kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä.
Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, mikä auttaa pudottamaan kulutusta ja hiilidioksidipäästöä noin kymmenellä prosentilla. Samalla ajamisesta tulee miellyttävämpää ja sujuvampaa. Vauhtia hidastettaessa ja jarrutettaessa ladataan energiasisällöltään 0,8 kilowattitunnin ajoakkua ilman, että kuljettaja edes huomaa sitä. Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena.
Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Cliossa, joten se on testattu ja hyväksi havaittu.
Hybrid-voimalinjassa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa suurimmillaan 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa jopa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustetulla vastaavalla autolla.
Muunneltava perusrakenne otettiin käyttöön ensin Dacia Sanderossa ja myöhemmin Joggerissa. Nyt rakenteen potentiaali käytetään uudella tavalla Dusterissa. Perusrakenteen lisäksi ajettavuutta parantaa kallistuksenvaimentimien optimointi. Niiden ja jäykemmän rakenteen ansiosta korin kallistelua on vähennetty viidenneksellä. Käytännössä se tarkoittaa tarkempaa ja parempaa käytöstä kaarteissa ja suunnan muutoksissa. Nelivetoisessa Dusterissa jäykempi rakenne kompensoidaan maastossa ajettaessa uudella voiman jakoon vaikuttavalla elektroniikalla.
Uutta Dusteria suunniteltaessa sillä on virtuaalisten testien lisäksi ajettu miljoonia kilometrejä, joiden aikana hiottiin ajettavuuteen vaikuttavien komponenttien toimintaa. Iskunvaimennus, ohjauksen kaikki eri osa-alueet ja renkaat olivat kehitystyön kohteina. Päämääränä oli auton tarkempi ja paremmin kuljettajalle välittyvä käytös kaikissa tilanteissa.
Samaan aikaan ajettavuuden parantamisen kanssa pyrittiin aiempaa korkeatasoisempaan matkustusmukavuuteen. Siihen vaikuttaa merkittävästi aiempaa alhaisempi melutaso. Uuden perusrakenteen avulla myös värinöitä on saatu vähennettyä, minkä tuntee autolla ajaessa.
Luokkansa suurin maavara
Hyvä eteneminen vaikeissakin paikoissa korostuu Suomessa, sillä täällä neljä ostajaa viidestä valitsee Dusterinsa nelivetoisena. Koko Euroopan tasolla etu- ja nelivedon suhde on päinvastainen.
Yhtenä vahvuutena on uuden nelivetoisen Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoisessa 209 mm), mikä on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa myös tulo- ja jättökulmat ovat tärkeitä, ja ne ovatkin Dusterissa samaa luokkaa muiden maastureiden kanssa. Vaikeissa paikoissa on iloa myös korin hyvästä suojauksesta. Maalaamattomat pinnat pysyvät hyvän näköisinä pienistä kosketuksista huolimatta.
Nelivetoisten Dusterien 4×4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa. Auto-tilassa voimaa jaetaan automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä pidon ja nopeuden mukaan. Snow-tilassa optimoidaan pitoa liukkailla, jolloin mukana on myös ajonvakautus ja luistonesto. Mud/Sand-tila on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon. Off-road on tarkoitettu vaikeimpiin paikkoihin, ja se on hyvin samanlainen kuin aiemman Dusterin 4×4 Lock -ajotila. Erona on, että kiinteän lukituksen sijaan nyt vääntöä jaetaan akseleiden välillä automaattisesti pidon ja nopeuden mukaan. Eco-tilassa pyritään mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen rajoittamalla ilmastointilaitteen toimintaa ja auton suorituskykyä.
Maastossa etenkin jyrkissä mäissä alamäkihidastin on erittäin käyttökelpoinen. Kuljettaja voi säätää nopeuden nollan ja 30 km/h välille ja elektroniikka pitää nopeuden vakiona jarrujen avulla. Järjestelmä toimii kaikilla vaihteilla, myös peruutusvaihteella. Järjestelmän ollessa päällä ajajan ei tarvitse käyttää kaasu- tai jarrupoljinta, vaan hän voi keskittyä täysin ohjaamiseen. Hyötyä on myös kosketusnäytölle saatavista tiedoista. Näytöltä voi katsoa auton kallistuskulman sekä nousun tai alamäen jyrkkyyden sekä nelivetoisissa Dustereissa voimanjaon akselien kesken. Vetokykyä nelivetoisessa Dusterissa on samat 1 500 kg kuin edeltäjässään.
Starkle®-materiaalin ohella toinen Manifesto-tutkielmasta Dusteriin otettu oivallus on YouClip. Uudessa Dusterissa on kuusi kiinteää YouClip-kiinnityspistettä (yksi kojelaudassa, yksi keskikonsolin matkustajan puolella, yksi keskitunnelin päässä takamatkustajille, kaksi tavaratilan sivuilla ja yksi takaluukussa), joihin saa kiinnitettyä vaikka tabletti- tai älypuhelintelineen, puhelimen induktiolaturin, lampun tai kolme yhdessä (mukiteline, kassikoukku ja taskulamppu) -paketin. Viimeksi mainittu on vakiona Duster Extremessä.
Dacia Dusterin varusteissa otetaan suuri loikka täydellisempään jo hinnat alkaen -mallissa. Jatkossa Suomeen tuodaan kolme varustetasoa, sillä alin varustetaso Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinoille sopiva.
Suomessa perusmalli on siten Duster Expression, jossa on paljon mallisarjassa ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 10,1-tuumainen kuljettajaa kohden käännetty kosketusnäyttö. Siinä on uusi tieto-viihdejärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle.
Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuuluvat aktiivinen hätäjarrutustoiminto, kaistavahti ja -avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ylinopeusvaroituksella ja kuljettajan vireystilan valvonta. Ulkonäköä kohentavat 17-tuumaisiksi kasvaneet kevytmetallivanteet, minkä lisäksi pitkältä vakiovarustelistalta löytyvät ilmastointi, vakionopeudensäädin, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, peruutustutka ja peruutuskamera. Suomeen tuotavissa autoissa ovat Dusteriiin täysin uusina varusteina lämmitettävä ohjauspyörä sekä lämmitettävä tuulilasi.
Mikäli haluaa vielä kattavamman varustelun, voi valita joko maasturimaisuutta ja käytännöllisyyttä painottavan Extremen tai ylellisen Journeyn. Niissä molemmissa vakiovarusteluun kuuluvat mm. tummennetut takalasit, sähköisesti koria varten taittuvat ulkopeilit, etusumuvalot, automaatti-ilmastointi, älyavainkortti ja Dusterissa ennen näkemättömänä varusteena kaukovaloautomatiikka.
Extremessä korostetaan harrastus- ja ulkoiluhenkisyyttä mm. taakkatelineiksi kääntyvillä monitoimikattokaiteilla, vettä ja likaa hylkivällä helposti puhdistettavalla istuinverhoilulla, tavaratilan kaukalomatolla, YouClip-varusteilla sekä kuparin värisin koristein korissa ja ohjaamossa. Alamäkihidastin on Extremessä myös etuvetoisissa Hybrid 140 -versioissa.
Journeyssä on puolestaan vakiona 18-tuumaiset pyörät. Ohjaamossa on Extremeen lisävarusteena saatavissa oleva monipuolisempi Media Nav LIVE, jossa on reaaliaikainen navigointi sekä korkeatasoisempi Arkamys-äänentoisto. Sähköinen käsijarru vapauttaa tilaa keskikonsolissa, ja sen ansiosta on tilaa älypuhelimen induktiolatausalustalle. Mukavuutta edessä lisää säilytystilalla varustettu kiinteä keskikyynärnoja.
Ulkoilma- ja retkeilyharrastajia silmällä pitäen Dusteriin on nyt saatavilla myös viime kesänä Dacia Joggerissa esitelty Pack Sleep -retkivuode. Tämä kahdelle henkilölle sopiva vuodepaketti mahtuu Dusterin tavaratilaan ja se pitää sisällään säilytystilan matkatavaroille, memory foam -patjan sekä taittopöydän esimerkiksi aamiaishetkiä varten. Saatavilla on myös Dusteriin räätälöity pimennysverhosarja sekä teltta, jonka voi kiinnittää auton perään.
Dacia Dusterin kolmas sukupolvi esiteltiin helmikuun lopulla Geneven autonäyttelyssä. Suomessa ennakkomyynti käynnistyy huhtikuun 16. päivänä, jolloin hinnat julkaistaan virallisesti. Ensimmäiset kolmannen sukupolven Dacia Dusterit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024.
Hinnat alkavat etuvetoisen Dacia Duster TCe 130 Expressionin 24 399 eurosta. Nelivetoisena hinta on edullisimmillaan 27 999 euroa. Paremmilla Journey- ja Extreme-varusteilla kevythybridi (TCe 130) on aina nelivetoinen, ja se maksaa 29 999 euroa. Samaan 29 999 euron hintaan Journeyn ja Extremen voi valita etuvetoisena Hybrid 140 -versiona.
Vastaa