Koeajo Subaru Impreza – Luokkansa ykkönen ja pihi
Subaru Imprezasta esiteltiin ensimmäisenä tämä ”maastoversio”, joka tottelee nimeä XV. Auto ei pelkästään näytä hyvältä vaan on erittäin onnistunut kokonaisuus.
Yleensä automerkit lanseeraavat ensiksi perusmallin ja sitten perässä tulevat erikoisversiot. Subaru tekee uuden Imprezan kohdalla toisinpäin, sillä ensiksi markkinoille putkahtaa crossover XV ja myöhemmin tavikset. Ihan fiksu veto, tämä malli varmasti kerää paremman huomion kuin perus-Imppu.
Aina nelivetoinen
Koeajettu versio oli hinnaston yläpäässä ja näin ollen varusteita ja hintaa löytyy perusmallia enemmän. Halvimmillaan saa perusykskutosen 29 083,37 euron hinnalla, mutta suosittelemme ehdottomasti sijoittamaan 1700 euroa lisää, sillä tuolloin saa 2-litraisen version, joka jaksaa liikuttaa tätä jo kohtuullisesti. Edullisin diesel lähtee 33 317,66 eurolla. Kaikkien Subaruiden tapaan myös XV on aina varustettu jatkuvalla nelivedolla ja kaikki autoilijat eivät varmaan vieläkään sitä tiedosta. Lähes kaikilla muilla merkillä näiden vastaavien crossoverien alkaenmallit ovat etuvetoisia.
Miellyttävä moottori
Ajoasento on oikein hyvä ja kaiken kokoiset kuljettajat viihtyvät varmasti hyvin. Moottorin käyttöalue on mukavan laaja ja sitä auttaa vaihteiston onnistunut välitys. Näin ollen moottorin puutumista ei tapahdu juuri lainkaan. Paikaltaan lähtiestä alkaen moottori vetää tasaisesti.
Subarut ovat aina olleet ajajan autoja, ihan kuin Bemaritkin. Kummatkin merkit ovat onnistuneet tekemään loistavia alustaratkaisuja, jotka toimivat niin ripeissä kurvailuissa kuin joka päiväisessä arkiajossa. Tämä uusi XV ei ole poikkeus. Auto on sporttinen ajettava, houkuttelee helpommin rivakkaaseen ajoon kuin muut crossoverit, kuten Nissan Qashqai.
Arjen paras pihistäjä
Tämänkään auton kohdalla emme yrittäneetkään päästä pienellä polttoainemäärällä vaan ajoimme ihan normaalisti arkiajoa muun liikenteen joukossa. Tämä arkiajon kulutustieto on tavalliselle autoilijalle paljon tärkeämpi kuin pihistämällä pihistelty koeajolenkki, jolla ei ole mitään tekemistä normaalin arjen kanssa. Ajo painottui pitkälti Kehillä kurvailuun ja hämmästys oli suuri, kun kävimme tankkaamassa, sillä kulutus jäi ainoastaan 6,1 litraan satasella. Tämä on pienin lukema johon olemme koskaan törmänneet nelivetoisen auton kohdalla.
XV-Qashqai 6-0
Moni varmasti vertailee tätä esimerkiksi Nissan Qashqaihin, joka onkin oletettavasti tämän yksi pahimmista kilpailijoista, koska ovat samaa kokoluokkaa. Qashqaita on pidetty edullisena autona ja siksipä sen myynti on kovaa tasoa. Edullisimman etuvetoisen Qashqain saa kolme tonnia halvemmalla, kuin edullisimman nelivetoisen XV:n. Molempien kaksilitraiset versiot ovatkin sitten jo samanhintaiset, mutta Subarussa on edelleen vakiona neliveto. Kun Nissanista otetaan nelivetoinen versio se onkin jo peräti 6000 euroa kalliimpi kuin XV ja sama pätee dieseleissä. Kaksilitrainen diesel-XV on parisen tonnia edullisempi kuin Qashqain tehottomampi ykskutonen. Olipa se versio sitten mikä tahansa niin Kaasujalan valinta on ehdottomasti Subaru XV. Ajo-ominaisuudet ja ajamisen fiilis on tässä boxerkoneisessa Subarussa aivan omaa tasoa ja kun huonoille teille lähdetään, Nisukka kannattaa jättää asfalttitielle, ettei tule ylimääräisiä hinaushommia.
Tekniset tiedot
Subaru XV 2.0D Business Sport+
4 sylinteriä, yhteispaineruiskutteinen boxer-diesel, turboahdin, jatkuva neliveto, 6-vaihteinen manuaali vaihteisto, keskitasauspyörästö & viskolukko
Tilavuus 1998 cm3
Vääntö 350 Nm/1600 – 2400r/min
Teho 147hv (108kW) /3600r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4450, 1780, 1570, 2635
Maavara 220mm
Tavaratila 380 litraa
Paino 1510 kg
Rengaskoko 225/55-17
Vetokyky max 1600 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 9,3 sekuntia
Huippunopeus 198 km/h
Yhd. kulutus l/100km 5,6 litraa
C02-päästöt/100km 146 g
Koeajon kulutus l/100 km 6,1 litraa
Hinta 41 010,33€
RUUSUT
Neliveto vakiona
Ajoasento
Moottori
Kulutus
RISUT
Dieseliin ei saa automaattivaihteistoa
JÄLKIMAKU
Ehdottomasti paras crossover, jonka saa 30 000 eurolla. Koeajettu malliston kallein malli kilpaileekin hinnallaan jo citymaastureiden kanssa, mutta ei ominaisuuksillaan yhtään kalpene niiden rinnalla. Monilta osin pesee lähes kaikki.
Vastaa