Kaasujalka

Koeajo Byd Han – Kiinalaista luksuskyytiä

Julkaissut:

|

27.2.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Byd Han – Kiinalaista luksuskyytiä

Kiinalainen BYD Han on luksusluokan sähköauto, joka ei kyydin ja varustelun puolesta juuri jätä toivomisen varaa. Sokerina pohjalla on lyömätön hinta: reilut 70 000 euroa. Paljon rahaa on sekin, mutta vastaavan tasoisesta eurooppalaisesta sähköautosta saisi maksaa ainakin 40 000 euroa enemmän.

Perälaudasta löytyvä merkintä 3.9 S voisi perinteisessä polttomoottoriautossa tarkoittaa 3.9-litraista V8- tai V6 -moottoria. Mutta BYD Han kun on sähköauto, niin merkintä kertoo huikeasta suorituskyvystä: iso ja sporttisesti muotoiltu sedan kiihtyy nollasta sataseen 3.9 sekunnissa. Tehoa on hurjat 517 hevosvoimaa.

Näyttävästi muotoiltu Han tuo mieleen vaikkapa Mercedes-Benz CLS:n: Sivusta katsoen Han on yhdistelmä perinteistä sedania ja linjakasta viistoperää.  Korimalli on kuitenkin selkeästi sedan: takaluukku ei aukea puskurista kattoon kuten vaikkapa Skoda Superbissa.

Paitsi nopea, on BYD Han myös huippumukava ajettava. Ohjauksesta ei juuri tutisemista löydy, varsinkin moottoritienopeuksissa se on tarkka.  Jos nyt hiuksia halkoo, niin ehkä se voisi palauttaa hiukan ripeämmin varsinkin matalammilla nopeuksilla.

Ajotiloja on kolme: sport, eco ja comfort. Eco-asetus säästää akkua ja tekee ajamisesta rauhallisempaa. Sport-asetus puolestaan tuo menoon lisää tehoa ja tarkentaa ohjausta

Kuiskaavaa menoa

Erityisen mukavaksi Hanin tekee kyydin äänettömyys. Meno on varsinkin moottoritiellä yhtä kuiskaavaa kuin saksalaisissa luksusautoissa kuten Audi A8:ssa, 7-sarjan BMW:ssä tai S-sarjan Mercedeksessä. Sisään ei kantaudu sen enempää tuulen suhinoita kuin rengasmeluakaan.  Iskunvaimennus on säätyvä ja tämän ansioista meno on jäntevää pompuissakin. Taajamassa BYD Hanin alusta kuitenkin jää vähän jälkeen eurooppalaisista kilpailijoista, isommat töyssyt tuntuvat ahterin alla.

Kun auton akseliväli on lähes kolme metriä, matkustavat takapenkkiläiset herroiksi. Takaistuin on suunniteltu kahdelle matkustajalle. Neljässä penkissä on ilmastointi ja sisustus on kauttaaltaan nahkaa. Takamatkustajat voivat säädellä erilaisia mukavuusvarusteita kosketusnäytöltä. Luksusta ovat myös säädettävät tunnelmavalot. Audiojärjestelmä on tanskalaisen Dynaudion, sama putiikki on tehnyt hommia myös Bugatille ja Volkswagenille.

Astuessa autoon sisälle etupenkit liikkuvat automaattisesti taakse, tämä tekee kyytiin nousemisen helpoksi.

Ehkä tavaratila näin isossa autossa voisi olla enemmän kuin 450 litraa. Takaistuimet eivät myöskään taitu alas ja tämä tuo omat haasteensa pitkien tavaroiden kuljettamiseen. Suksiaukko kuitenkin Hanista löytyy.

BYD Hanin toimintoja hallitaan keskikonsolin isolta 15,6-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Näyttöä voi käännellä pystyä- ja vaakasuunnassa. Kosketusnäytön valikot ja kuvakkeet ovat selkeät ja tämä tekee sen käytöstä sujuvaa.   Näytöltä voi säädellä mm. ilmastointia, musiikkia, navigointia, peruutuskameraa ja ajotietokonetta.

Ei mikään ”Punalippu”

Tekniikaltaan BYD Han on moderni nelivetoinen sähköauto: Sähkömoottorit ovat etu- ja taka-akselilla. Vääntöä on yhtä hurjasti kuin tehoakin: 700 Newtonia. Vaikka 517 hevosvoimaa kiihdyttävät ison auton sataseen 3,9 sekunnissa, niin huippunopeus jää 180 kilometriin tunnissa. Suomen oloissa sekin on ihan riittävästi.

Yli 70 000 euroa autostaan maksavaa tietysti kiinnostaa yhdistetty WLTP-toimintamatka. Sekin on riittävät 521 kilometriä. Ajoakusto on 85,4-kilowattituntinen ja yhdistetty WLTP-kulutus ainakin kesäkeleillä kohtuulliset 18,5 kWh/100 km. Pikalatauksen huipputeho on 120 kW: tuolla lukemalla Han ei yllä ihan parhaiden sähköautojen tasolle. Toyotan tavoin BYD taitaa panostaa enemmän akuston kestävyyteen.

BYD Han voitti vuonna 2021 arvostetun iF Design Award -muotoilutunnustuksen. Eikä ihme.

”Maailmanluokan muotoilun ruumiillistuma, jossa yhdistyvät tehokkuus ja ylivertainen ylellisyys”, tiivistää BYDin jenkkisivusto. Vaikka hehkutus on autotehtaan mainoksesta, niin eipä siihen nyt hirveästi ole lisättävää. Kirjainyhdistelmä BYD tulee englannin kielen sanoista Build Your Dreams: rakenna unelmasi.  BYD- Hanista voisi unelmaksi ehkä aivan pienin varauksin ollakin.

On tämä maailmanmeno vaan hurjasti muuttunut. Kaukana ovat ne ajat, kun ainoa eurooppalaisten tuntema kiinalaismerkki oli Kiinan valtiojohtoa kuljettava Punalippu-limusiini. Vielä joitakin vuosia sitten ei voinut edes kuvitella, että Mercedekselle, Audille ja BMW:lle tulisi kova vastus Aasiasta ja vieläpä Kiinasta.

BYD Han
Moottori: kestomagneettisynkroninen sähkömoottori
Maksimiteho: 380 kW
Maksimivääntö: 700 Nm
Vetotapa: nelivetoinen
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 3.9 s
Huippunopeus 180 km/h
Toimintamatka: yhdistetty 521 km, kaupungissa 662 km
Yhdistetty kulutus: 18.5 kWh/100 km, kaupunkikulutus 14,6 kWh/100 km (ilmoitettu)
Akun koko 85.4 kWh, kapasiteetti 150 Ah
Latausajat: DC-pikalataus 30%-80% 30 min, maksimilatausteho AC 6.6 kW, maksimilatausteho DC 120 kW

Mitat: pituus 4995 mm, leveys 1910 mm, leveys sivupeilien kanssa 2134 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2920 mm
Tavaratila 410 l
Hinta: alk. 71 900 € + metalliväri 790 €

Plussat
Edustava ulkonäkö
Erittäin hiljainen
Tilava matkustamo

Miinukset
Rajallinen tavaratila
Hieman tehoton pikalataus

JÄLKIMAKU

Vaikea kuvitella, että reilulla 70 000 eurolla juuri mukavampaa limusiinia löytyisi. BYD Han antaa kovan vastuksen paljon kalliimmille eurooppalaisille kilpailijoille. Ennakkoluulot kiinalaista autoa kohtaan lienevät kuitenkin niin tiukassa, että erittäin kilpailukykyisestä hinnasta BYD Han jäänee marginaaliautoksi Suomen teillä. Jos suomalainen on valmis ostamaan kiinalaisen sähköauton, se pitää pääsääntöisesti saada alle 40 000 eurolla.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *