Kaasujalka

Törkyparkkeeraajia ja muita öykkäreitä

Julkaissut:

|

19.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Törkyparkkeeraajia ja muita öykkäreitä

Näitä iltapäivälehden otsikoimia öky-Mersuja on Nettiautossa myynnissä 44 kpl ja hinnat alkavat noin 1500 eurosta ylöspäin. Kyseinen yksikö lähtee 2600 eurolla.

Vaikka hajuttomat ja mauttomat sähköautot ”trendaavat” jo somessakin, niin onneksi vielä Mersu herättää suuria tunteita. Egoa hiveli, kun iltapäivälehti kuvaili julkkismiehen kolaroimaa ikivanhaa 190E -Mersua ”öky-Mersuksi”.

 

”Törkyparkkeeraaja teki sen taas!”, otsikoi Seiska julkkisnaisen tavasta parkkeerata toistuvasti öky-Mersunsa parkkikieltoalueelle suoraan porttikongin eteen. Soppa kuulemma syveni kahden naisen yrittäessä päästä autollaan sisäpihalle, jonne vievän tien julkkisnainen oli tukkinut.

Julkkisnaisen kova äänenvoimakkuus oli kaikunut kadulta asuntoihin sisään, ja kuulijoille ei jäänyt epäselväksi kuka oli asialla.

Kyseessä on ns. Tosi-tv -julkkis, ei siis mikään A-studiossa tai edes Elämäni biisi -viihdeohjelmassa nähty korkean profiilin asiantuntija, poliitikko tai taiteilija.

Tämähän tietysti herätti heti keskustelua Suomi24.fi -palstalla. Julkkisnaisen törkyparkkeeraamisen lomassa perään ilmestyi kaikkia Mersu-kuskeja yleistävä kommentti, siitä oli luettavissa rasismiakin. Leimatuiksi tulivat Mersun-ratissa usein nähdyt etniset vähemmistötkin ja naapurimaan rakennusmiehet.

Kertoo auto enää omistajastaan?

Polttomoottoriautojen aikakaudella automerkin uskottiin kertovan paljon omistajastaan. Ja olihan siinä perääkin. 1960-luvulla boheemi sukulaismies osti ”ison kissan” eli näyttävän Citroen ID:n. Häntä oli vaikea kuvitella yhtä kalliin Mersun rattiin. Ja ilman muuta kaikki Ladoilla ja Mosseilla ajavat olivat kommunisteja, vaikka Ladalla ajoi kotipitäjässä moni varakkaan maatalon pihiksi tiedetty kepulainen isäntämieskin.

Mitä taas tulee puhumiseen Mersusta ökyautona, niin sehän on tietysti tulkintakysymys, minkälaisesta Mersusta puhutaan. Minulla on ollut kolme Mersu, mutta olen ostanut ne käytettyinä, joten ei niillä oikein ökyillä.

Eikä öky-Mersuksi voi kuvailla oikein E-sarjan taksi-Mersuakaan. En muuten tullut edes 1990-luvulla ajatelleeksi, että 10 vuotta vanha Mercedes-Benzini 190 E, olisi ollut ”öky-Mersu”. Sellaiseksi kuitenkin iltapäivälehti kuvaili 10 vuotta myöhemmin tähtinäyttelijän kolaroimaa ”Baby-Benziä”.

Mutta luojan kiitos, että autot ainakin vielä herättävät tunteita. 10 vuoden päästä tilanne voi olla jo toinen.

Vilkaisin nimittäin sitäkin, minkälaista keskustelua Suomi24.fi:ssä käydään sähköautoista. Intohimoa ja asennetta niissä ei ollut. Enkä sitä edes ihmettele. Halpa MG 4 -sähköauto on ihan yhtä vetävän näköinen kuin moni kalliimpikin sähköauto. Ja kun sisälle halvassakaan sähköautossa ei enää kantaudu murinaa, joka kertoisi moottorin tehoista, auto menettää merkitystään osana jonkunlaista kulttuuriperintöä.  Tämä vähän surettaakin.

Ikävän paljon lisääntyneet törkyparkkeeraukset koskevat sähköautojen latauspaikkoja, joissa on todella usein polttomoottoriautoja. Kuten tässäkin kuvassa on sekä Audi että Volkswagen.

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *