Kaasujalka

Koeajo Mitsubishi ASX – Omaa sukua Renault Captur

Julkaissut:

|

22.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mitsubishi ASX – Omaa sukua Renault Captur

Vaikka uusi Mitsubishi ASX onkin sullottu Renault Capturilta lainattuihin höyheniin, niin jollain kumman tavalla siinä on onnistuttu tavoittamaan riittävästi nuorekasta omaperäisyyttä.

Edellinen Mitsubishi ASX palveli kaikkiaan vuodesta 2010 saakka ja kolmentoista vuoden aikana sille ehdittiin tehdä peräti neljä faceliftiä. Uudistunut ASX on kokonaan uusi malli ja täytyy sanoa, että nyt ASX näyttää jopa nuorekkaan houkuttelevalta. Edellinen ja suht korkea malli oli kulmikkuudessaan joidenkin mielestä tylsän, toisten mielestä suorastaan kömpelön näköinen. Renaultilta lainattu pyöreys terästää mukavasti ASX:n ulkonäköä.

Bensamoottorin kuulee

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX on ensimmäinen Mitsubishin lanseeraama malli Euroopassa, joka on varustettu täyshybridimoottorilla (HEV).

Koeajoon saavun ASX:n voimalinjassa 1.6-litrainen bensiininmoottori on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin sekä automaattiseen monitilavaihteistoon. Kevythybridejä on saatavilla myös 1,3-litraisella bensiinimoottorilla varustettuna. Malliston huipulla on ladattava hybridi.

Espoon Otaniemestä kehä III-tielle kruisaillessa täyshybridi-ASX tuntui heti kättelyssä oikein mukavalta ja pirteältä kulkineelta, löytyyhän konepellin alta tehoa pikkuautolle riittävät 143 hevosvoimaa. Voimalinja kävi jouhevasti eivätkä automaattilaatikon pykälienvaihdot tuntuneet ahterin alla ollenkaan.

Metelikin pysyi maltillisena, kunnes polttomoottori pärähti käyntiin. Kun moottoritiellä vauhti nousi yli 100 km/h, sen myös kuuli. Muuten meno satasen nopeuksissa pysytellessä ja varsinkin sileillä pinnoilla on yllättävänkin hiljaista.

ASX:ää leimaa vähän kaikessa helppouden tuntu: näkyvyys on joka suuntaan hyvä ja melko korkealla istuttavaan autoon on helppo nousta ja siitä on vaivatonta myös poistua.

Alusta tuntuu perusajossa miellyttävältä, mutta syvemmät töyssyt tuntuivat ahterissa sen verran terävinä, että kyydissä ollut rouvakin sen huomasi.

ASX:n etupenkeillä istutaan ryhdikkäästi ja korkealla ja takapenkilläkin on kohtuullisesti tilaa. Tavaratila ja istumatila on tarvittaessa laajennettavissa liikuttamalla takaistuinta edes-takaisin kiskoa pitkin. Takapenkkiä eteenpäin liu’uttamalla 422 litran tavaratilaa saa laajennettua peräti 114 litralla.

Eväät menestykseen

Kulutus pysyi alle 6 litrassa 100 kilometrillä, vaikka viikkoon sisältyi paljon moottoritieajoakin. Mielestäni tämä lukema on ihan kohtuullinen.

Kun Mitsubishi ASX on hinnoiteltu sisarmalli Renault Capturia kalliimmaksi, niin tietysti kuluttajaa kiinnostaa, saako rahalle vastineeksi jotain muutakin kuin ehkä dynaamisemman ulkomuodon. Saa sillä vähän parempaa varustelua ja vuoden pidemmän takuun. Kun Capturin takuu kattaa 4 vuotta ja 100 000 kilometriä, on ASX:n takuu niin ikään 100 000 km, mutta 5 vuotta.

Plussat
Hiljainen moottorin käydessä sähköllä
Kohtuullinen kulutus
Sulavasti toimiva monitilavaihteisto
Riittävän tehokas

Miinukset
Moottorin käyntiääni
Iskee töyssyissä terävästi

JÄLKIMAKU
Pienetkin muotoseikat voivat ratkaista. Vaikka ASX on käytännössä sama auto kuin Renault Captur, niin pelkkä kolmisakarainen logo kromitehosteineen etumaskissa teki ASX:stä dynaamisemman näköisen. Koeajetun Mitsubishi ASX 1.6 HEV Intense AT:n lähtöhinta 35 390 €: se on kuitenkin vain 3600 euroa halvempi kuin saman ASX:n pistokehybridiversio. Toisaalta edullisimman automaattivaihteisen ASX HEV Adventure Editionin -täyshybridin lähtöhinta on 29 390 €: se kuulostaa jo järkevämmältä.

 

Mitsubishi ASX 1.6 HEV Intense AT
Polttomoottori: R4, 1598 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö, täyshybridi
Vaihteisto: automaattinen monitilavaihteisto
Hybridijärjestelmät tehot: yht. 143 hv, polttomoottorin teho 105 hv
Yhdistetty kulutus: 4.6 – 4.8 l/100 km (ilmoitettu)
Vääntö: 148 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.9 s
Huippunopeus 170 km/h
Mitat: pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2639 mm
Tavaratila 326 – 1149 l
Hinta: koeajoauto lisävarusteineen 38 594 €, ilman lisävarusteita alk. 35 990 €, ASX-malliston hinnat alk. 24 390 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski       

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *