Kaasujalka

Koeajo Mercedes-EQ EQS580 SUV – Vuorineuvoksen nautintoväline

Julkaissut:

|

15.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-EQ EQS580 SUV – Vuorineuvoksen nautintoväline

Mercedes-EQ EQS580 SUV on markkinoiden yksi mukavimmista autoista matkantekoon, eikä ylistyssanoille meinaa tulla loppua lainkaan.

Mercedes-EQ EQS580 SUV on merkin kallein ja kookkain sähköauto, joka saapui markkinoille tämän vuoden alussa. Tämä hulppea luksusauto tuli Kaasujalan koeajoon kesän alussa.

Viikko vuoristoneuvoksen autolla on takana ja täytyy todeta, että johan on hävyttömän hulppea peli. EQS:llä tuli käytyä Jyväskylässä, enkä muista yhtä rentouttavaa autoa matkan taittamiseen koskaan aiemmin.

Voimaa löytyy

Mercedes-EQ EQS SUV580 tarjoilee voimaakin peräti 544 hevosen verran ja vääntöä murskaavat 858 Nm:iä. Nuo määrät takaavat, että ohitukset sujuvat kädenkäänteessä. Puhtia pitää ollakin, sillä tämä 5.1 metriä pitkä järkäle painaa peräti 2800 kiloa. Siihen omaan massaan kun laitetaan matkustajat ja tavarat päälle ollaan jo lähes kevytkuorma-auton lukemissa. Siksi onkin lähes uskomatonta, että auto kiihtyy nollasta sataseen 4.6 sekunnissa. Vielä joitain vuosia sitten tuo oli nopeimpien AMG-mallien lukema. On sanomattakin selvää, että tämä ei kuulu minnekään ratapäiville tai mutkaisille syheröpätkille. Tällä taitetaan matkaa arvokkaasti ja ylellisesti. Tuulen suhinat ei kuulu, eivätkä mukulakivet munaskuita ravistele.

Näppärä myös kaupungissa

Voisi kuvitella, että tämmöinen iso auto on kuljettajan kauhistus kaupunkiolosuhteissa, mutta enempää ei voisi väärin luulla. Nelipyöräohjauksen ansiosta kääntyy pienemmässä tilassa kuin vaimon Golf ja auton kulmat on yllättävän helppo havaita. Markkinoiden yksi parhaimmista kuvanlaaduista takaa sen, että peruutustilanteissa kuljettaja näkee piiruntarkasti mitä ympärillä on.

Lapset pelasivat jotain muistipeliä matkustajien näytöillä, toinen edessä ja toinen takana. Ainut purnaus tuli etupenkillä istuvalta varhaisteiniltä, joka ei pystynyt pelaamaan peliä auton lähdettäessä liikkeelle. Sekös takapenkillä istuvaa takapenkkiläistä riemastutti, kun hän pystyi jatkamaan pelaamista.

Nopea lataus

EQS 580 Suvissa on 108,4 kilowattitunnin kokoinen akku, jonka ansiosta WLTP-standardin mukaan toimintamatkaa on 581 kilometriä. Käytännössä se kesäkeleillä pyörii ajotavasta riippuen 450-500 kilometrin hujakoilla. Joka sekin on varsin hyvä lukema ja erittäin nopean (max 200kW) lataustehon vuoksi jo täysin riittävä toimintasäde. Akun lämmitystoiminto luonnollisesti löytyy niin monipuolisine vaihtoehtoineen, että heikompaa hirvittää. EQS:n ostajalle kuuluu ensimmäisen vuoden ajan veloituksettomat lataukset Ionityn pikalatausasemilla ja ne lataustolpat tunnistavat auton sen saapuessa. Eli minkään äppien tai tägien kanssa ei tarvitse pulailla, kunhan on muistanut navigaattorille ilmoittaa, että on menossa juuri kyseiseen Ionityn latausasemaan.

Jyväskylän reissulla sekä meno, että tulomatkalla pysähdyin Lahden Kariston Ionityssä ja molemmilla kerroilla vieressä oli toinen EQS-malli. Menomatkalla vieressä lataili EQS sedan ja paluumatkalla perhe, joka oli juuri hankkinut uuden EQS SUV:n ja oli ensimmäistä kertaa lataamassa autoa. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun saan ohjeistaa ja opastaa laitteiden käytössä.

Koeajon kulutus pyörii sadalla kilometrillä noin 22-24 kWh:n paikkeilla, joka ei todellakaan ole paha lukema tämmöiselle järkäleelle.

Mercedes-EQ ESQ580 SUV
Hinta: 152 400€
Hinta varusteineen: 193 690€
Akun koko: 108,4 kWh
Teho: 400kW (544 hv)
Vääntö: 858 Nm
Paino: 2810 kg
Vetokyky: 750kg/1800kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 5125, 2157, 1718, 3210
Tavaratila: 565 l (7p), 645 l (5p)
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.6s
Huippunopeus: 210 km/h
Toimintasäde: 599 km
Kulutus: 20.7kWh/100km
Koeajon kulutus: 23 kWh / 100km

Plussat
Ylellisyys
Suorituskyky
Tilat
Mukavuus

Miinukset
Hinta (varauksin)

Jälkimaku
Mercedes-EQ EQS580 SUV:n kohdalla meinaa ylistyssanavarasto ehtyä täysin. Tämän auton kohdalla voidaan puhua jo hävyttömän ylellisestä matkustamisesta. Samalle mukavuustasolle yltää sähköautoista ehkä vain BMW i7. (syksyn aikana sekin on Kaasujalassa)

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *