Kaasujalka

Ovatko ranskalaiset autot epäluotettavia?

Julkaissut:

|

9.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ovatko ranskalaiset autot epäluotettavia?

Ranska on yksi maailman 10 suurimmasta autonvalmistusmaasta. Suomessa elää kuitenkin sitkeässä myytti ranskalaisten autojen epäluotettavuudesta. Onko ennakkoluuloille katetta?

Viime kuussa etsimme syitä Volvon ja Mersun luotettavuuden maineeseen. Nyt on vuorossa ranskalaisten autojen maine epäluotettavina. Onko se totta vai myytti?

LUE MYÖS:OVATKO MERSUT JA VOLVOT OIKEASTI KESTÄVIÄ?

Ranskalaiset autonomistajat pysyvät uskollisina kotimaisille autoilleen ja ostavat Peugeoteja ja Citroeneja auto toisensa jälkeen. Suomessa varsinkin vanhemmalla väellä riittää kuitenkin edelleen epäilyjä patonkimaan autojen luotettavuudesta varsinkin pohjolan ankarissa sääolosuhteissa.

Ulkomaisia autosivustoja lukiessa ranskalaiset autot näyttäytyvät erittäin luotettavina: luotettavampina jopa kuin vastaavan kokoluokan saksalaiset ja etenkin amerikkalaiset autot: ranskalainen auto kestää pidempään ja vaatii vähemmän huoltoa.

Vuonna 2018 Peugeot 3008 luokiteltiin jossain kansainvälisessä vertailussa jopa maailman luotettavimmaksi autoksi, 93,8 % omistajista oli autoonsa tyytyväisiä.

Japanilaisia kestävämpiä?

Maailmalla jotkut väittävät ranskalaisia jopa japanilaisia ja korealaisia luotettavammiksi autoiksi. No, tämä nyt tiettävästi ei ihan taida pitää paikkaansa. Ne voivat olla saksalaisia luotettavampia otollisten sääolosuhteiden maissa, mutta tuskin ovat luotettavampia kuin japanilaiset ja korealaiset kilpailijat.

Ranskalaisten autojen vahvuutena pidetään ylivoimaisia moottoreita ja valmistuksen laatua. Jo ajat sitten on romutettu myytti ranskalaisten autojen ruosteherkkyydestä.

Tosin ruotsalaisen Vi Bilägäre-lehden 39 auton testissä heikoimman arvosanan ruosteherkkyydestä sai ranskalainen Citroën C4 Cactus: auton kori on galvanoitu, mutta konepellin, ovien ja takakannen tiivistys on erittäin heikko.

Vaan eipä siinä testissä yhdeksän ruosteherkimmän auton joukkoon noussut mitään toista ranskalaista automallia. Yllättäen listalle nousi 4 japanilaista, kolme saksalaista ja yksi korealainenkin automalli.

Vai olisitteko osanneet odottaa, että Suomessakin menestyneet Nissan Qashqai ja Ford Focuskin tarvitsevat ruostumista vastaan kunnon lisäsuojauksen?

Maailmalla ja Suomessa on vähän ristiriitaista tietoa siitäkin, hajoavatko ranskalaisten autojen uudemmat ja vanhemmat mallit helpommin. Your Great Car -sivusto väittää, että ranskalaisten autojen uudemmat mallit, joissa on huippuluokan ominaisuuksia, hajoavat useammin. Sama sivusto tietää kertoa, että toisaalta ranskalaisten autojen vanhemmat mallit ovat yleensä luotettavampia ja vaativat vähemmän huoltoa. Yleisimmät ranskalaisten autojen ongelmat liittyivät sähköjohtoihin tai jousitukseen.

Yrittäjä Ari Viinikka pyörittää Mekonomen –monimerkkikorjaamoa pääkaupunkiseudulla ja yhtä Hyvinkäällä. Hän sanoo juuri iäkkäämpien ranskalaisten autojen olevan vikaherkimpiä.
–Ruoste ei enää ole uudempien ranskalaisten autojen ongelma, se myytti joutaa jo menneisyyteen. Ihan samalla tavalla sitä saa hitsata saksalaisen Volkswagen Golfinkin helmaa. Enemmän vanhemmissa ranskalaisissa autoissa tulee vastaan sähkövikoja, esimerkiksi sähköisissä flekteissä ja puhallinmoottoreissa. Tosin samanlaisia ongelmia on vähän kaikissa autoissa, nykyään kun saman auton keulalle ja rattiin voidaan vaihtaa vain toisen merkin logo, Viinikka sanoo.

Ranskalaisten perusautojen varaosatkin tiettävästi ovat edullisia. Esimerkiksi Peugeot 2008 SUV on palkittu halvimpien varaosien autona. Konsulttiyhtiö Kinseyn vuoden 2017 raportissa ranskalaiset autonvalmistajat menestyivät hyvin kaikissa kolmessa varaosaluokassa.

Ajo-olosuhteilla iso vaikutus

Auton ruostumiseen vaikuttaa merkkiä ja valmistusmaata enemmän nykyään se, missä sillä ajetaan.
–Autoja ei enää maahantuoja massaa kuten ennen. Varkaudessa autoja 30 vuotta korjannut mekaanikkomme sanoi olevansa ihan kauhuissaan huomatessaan, kuinka ruosteessa autojen alustat ovat täällä etelässä. Tämä taas johtuu ihan tiesuolan käytöstä, Viinikka sanoo.

Isossa kuvassa Viinikka ei kuitenkaan pidä vaikkapa käytetyn Peugeot 308:n ostamista sen suurempana riskinä kuin vaikkapa saksalaisen Volkswagen Golfinkaan.
–Osa ranskalaisiin autoihin liittyvistä epäluuloista on vanhoja peruja. Tänä päivänä vähän joka autossa on omat ongelmansa, Viinikka sanoo.

Jonkun verran ranskalaistenkin autojen sähkövikoja saattavat lisätä myös pohjolan sääolosuhteet.
–Olemme spekuloineet esimerkiksi johtosarjojen johtojen ohentumisen vaikutuksella. Moottoritilassa kun kesällä lämpötila voi nousta pahimmillaan 90 plusasteeseen ja kesällä se taas voi laskea –30 pakkasasteeseen. Jatkuva lämpötilan vaihtelu voi johtaa siihen, että täysin ehjän johtosarjan muovikuoren alta löytyy katkennut johto. Mahdollisesti johtosarjan muovikuori ei kestä sitä lämpölaajentumista. Nämä tietysti ovat spekulaatioita, jotka koskevat monia muitakin kuin ranskalaisia autoja. Viinikka sanoo.

Viinikan mukaan valmistajien työn laatu kestää vertailun ja suurin osa ongelmista johtuu materiaaleista.
–Kun autoista pitää tehdä vähäpäästöisemmiksi, käytetään kierrätysmateriaaleja. Nykyään alumiinikin on korvattu muovilla ja sehän taas ei kestä Suomen sääoloja: jokainen tietää, miten muoville käy, kun lämpötila sahaa jatkuvasti kuuman ja pakkasen väliä.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Kaasujalan arkisto

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *