Kaasujalka

Koeajo Peugeot 408 PHEV – ”Hyvää ja kallista”

Julkaissut:

|

23.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 408 PHEV – ”Hyvää ja kallista”

Tiivistän tunnelmani Peugeot 408 PHEV -pistokehybridistä tuohon muunnelmaan Kolmannen Naisen biisistä ”Hyvää ja kaunista”.

Koeajossa Peugeot 408 PHEV. Uusi myyntijohtajatason ”Pösö 408” pistokehybridinä on kaikin puolin hyvä ja hyvännäköinen auto. Niin sen pitääkin olla, kun koeajetun Allure Pack Hybrid 225 EAT8- version lähtöhinta on 50 419 €, lisävarusteineen nousi 52 823 euroon.

Kalliimmassa päässä potentiaaliset ostajat löytyvät Audi-, BMW- ja Mersu -miehistä, -naisista ja -muunsukupuolisista.

Uskoisin kuitenkin, että 408:sta ovat kiinnostuneita nimenomaan ne, jotka tähän saakka ovat ajaneet esimerkiksi Ford Mondeoilla ja Volkswagen Passateilla. Silloin keskihinta lisävarusteineen asettuu sinne 44–45 000 euron tietämille.

Sulava fastback

Luokitellaanko auto kalliiksi vai edulliseksi, riippuu tietysti, mihin sitä verrataan. Jos 408 pistetään samanhintaisten Audien ja Bemarien rinnalle, niin helposti äimistellään, että ”miksi maksaisin Pösöstä noin paljon, kun samalla hinnalla saa Audin tai Bemarin”. Siitäkin huolimatta, vaikka auto kaikin puolin tarjoaisi täysmittaisen vastuksen saksalaisille premium-merkeille.

Pösön brändiarvo onkin aina ollut vähän epäselvä.

Tämä hatchbackin ja coupen viistoperäinen fastback-yhdistelmä on ihan julmetun kaunis auto. En yhtään ihmettele, jos 508 ainakin sedanina jää jossain vaiheessa pois mallistosta. 408 on sulavan näköinen auto, kun sitä vertaa pystyperäisiin crossover-möhkäleisiin.

Kalteva ja urheilullinen kattolinja tuo mieleen mm. Mercedes-Benz GLC Coupen ja BMW X4:n. Eli olisikohan tämä nyt sitten crossover-coupe?

Voi olla, että 408:n edullisemman pään versioita ostavatkin ne merkkiuskolliset Peugeot-asiakkaat, joiden silmissä pienempi 308-malli on alkanut näyttää jo vähän tylsältä.

Todella hiljainen

Pitkältä coupelta näyttävään autoon on saatu erinomaiset jalkatilat takapenkkiläisillekin, mutta viisto katto pakottaa kyllä pitkän hujopin kumartamaan eteenpäin. Mittaristoa katsotaan pienikokoisen ratin yli ja itseäni se vähän häiritsi: ratin yläosa peitti ajoittain mittariston alemman näkymän.  Ohjaus sinänsä pienikokoisella ratilla on mukavan nopea, enkä isokehäistä rattia osaa enää kaivata.

Keskikonsolin kahteen osaan jaetussa näytössä fyysiset painikkeet on korvattu muokattavalla näytöllä. Mm. penkkejä ja ilmastointia säädellään näytöltä. Itse olen vanhan liiton mies, ja kaipaan niitä fyysisiä nappuloita ja säätimiä.

Nyt kun 1.6-litraisen rivinelosen vauhtia höystää hybriditekniikka ja isot tehot, on selvää, että kyydistä on oikeastaan turhakin etsiä sanomista.

Talvipakkasilla valmistajan parhaassa tapauksessa lupailema jopa 64 kilometrin toimintamatka sähköllä kyllä jäi 30-40 kilometriin. Rehellisesti sanottuna, siirtymistä sähköstä polttomoottoriajoon en oikein matka-ajossa edes huomannut. Mutta lataussähkönkin loputtua ajon aikana perushybriditekniikka auttaa polttomoottoria.

Kun koeajoviikolla itselläni oli paljon kaupunkiajoa, pääsin isolla autolla lopulta 5.7 litran kulutuksella satasella. Mittari tosin näytti keskikulutukseksi jopa 5 litraa satasella, mutta ajetuista kilometreistä osa ajettiin lataussähköllä ja se tietysti laski mittarissa näkyvää keskikulutusta.

Ajoautona 408 on huippumukava ja äänetön. Sisään ei kantaudu moottoritielläkään sen enempää renkaiden rallatusta, polttomoottorin raakkumista kuin tuulensuhinoitakaan.

Peugeot 408 Allure Pack Hybrid 225 EAT8-automaatti
Polttomoottori: R4, 1598 cm3 (180 hv/132 kW)
Sähkömoottori:: 80 kW
Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho: 225 hv
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vääntö: 360 Nm
Vetotapa: etuveto
Keskikulutus (WLTP): 1.2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 26 g/km (ilmoitettu)
Akusto: energiasisältö 12,4 kWh
Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 16 A)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s
Huippunopeus 233 km/h
Mitat: pituus 4687 mm, leveys: 1848 mm, korkeus: 1478 mm, akseliväli: 2787 mm
Tavaratila 454 – 1545 l
Hinta lisävarusteineen: 52 823,97 € (408-malliston hinnat alk. 37 981 €, lataushybridien hinnat alk. 45 387 €).

Plussat
Erittäin hyvännäköinen
Hiljainen ja vakaa

Miinukset
Hinta
Ohjauspyörän yli katsottava mittaristo työläs luettava

JÄLKIMAKU

Kaikin puolin loistava auto, mutta niin sen pitääkin olla, kun hinta on lähes 53 000 euroa.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *