Kaasujalka

Eduskuntavaalit – Äänestäkää nyt ihmeessä!

Julkaissut:

|

22.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Eduskuntavaalit – Äänestäkää nyt ihmeessä!

Tänään 22.3. alkoi vuoden 2023 Eduskuntavaalien ennakkoäänestys. Kun Suomessa liikennekäytössä on 5,2 miljoonaa ajoneuvoa, niin luulisi, että niiden omistajista löytyisi riittävä määrä äänestämään eduskuntavaaleissa uuden suunnan autopolitiikalle.

Nyt tuntuu, että valtiovalta ja hallitus puhuvat tyystin eri kieltä, mitä tulee autopolitiikkaan. Kyllä, polttomoottoriautojen valmistus kielletään vuonna 2035 ja autokanta sähköistyy koko ajan vauhdilla.

Tyystin eri asia, onko kansan suuri enemmistö tähän oikeasti valmis.

Iltalehden kyselytulos oli sähköautojen kannalta murskaava: suomalaiset haluavat jatkoa polttomoottoriautoille. Lukijat eivät kannata polttomoottoriautojen kieltämistä.

No, voi tietysti olla, että Iltalehden lukijat pääsääntöisesti ovat polttomoottoriautoilijoita.

Kuitenkin myös Tekniikka & talous -lehden mukaan vielä vuonna 2030 Suomessa polttomoottoriautot rökittävät sähköautot luvuin 2 200 000 – 600 000.

Korkea hinta suitsii täyssähköautojen yleistymistä, sillä täyssähköauto maksaa keskimäärin 1,6–1,8 kertaa vastaavan polttomoottoriauton verran.

Suomalaiset myös haluavat ensin nähdä sivusta, miten tuttavien ostamat täyssähköautot toimivat, ennen kuin lähtevät itse kaupoille.

Käytä vaalikonetta!

Edessä on tärkeät eduskuntavaalit. Sekaisinhan tässä pienen ihmisen pää menee, kun päinvastaisiakin tutkimustuloksia julkaistaan vähän väliä. Kauppalehden ja Aktian markkinaraati julistaa Suomen autosektorin olevan keskellä vihreää siirtymää: Suomen autokanta kuulemma sähköistyy vuoteen 2035 mennessä.

Sekaisinhan siinä pää menee, kun toiset kyselyt ja tutkimukset viestivät ihan päinvastaista.   Kauppalehden ja Aktian tuottama Markkinaraadissa julistaa Suomen autosektorin keskellä vihreää siirtymää Suomen autokanta sähköistyy vuoteen 20

Käytin kahden eri suuren median vaalikonetta selvittääkseni, kuka Uudenmaan läänin kansanedustajaehdokkaista olisi minulle sopivin ehdokas. No, eihän se tulos yllättänyt. Kun en ole minkään puolueen kanssa tyystin samaa mieltä eri asioista, niin sopivimmaksi ehdokkaaksi löytyi maltillinen keskustalainen mies. Hän olisi minulle 82-prosenttisesti sopivin ehdokas.

Vaan 81-prosenttisesti sopivia ehdokkaita minulle löytyi viidestä muustakin puolueesta. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi Iltalehden kyselyssä jouduin monessa kohdassa sijoittamaan oman kantani neutraaliksi. Esimerkiksi perussuomalaisten kanssa olen ilmasto- ja autopolitiikasta hyvin pitkälle samaa mieltä, mutta en täysin. Monessa muussa kysymyksessä olen heidän kanssaan täysin eri mieltä.

Kokoomuksen, kepulaisten ja demareidenkin kanssa olin joistakin kysymyksistä täysin samaa mieltä, mutta myös monessa kysymyksessä täysin eri mieltä.

Ääni tolkun autoihmiselle

Ilmasto- ja autoasioissakaan en ole 100-prosenttisesti sähköautoja ja nykyistä ilmastopolitiikkaa vastaan. Autokannan sähköistyminen pitkällä aikavälillä on ilmaston kannalta varmasti ihan hyvä asia. Eduskuntavaalit ovat tärkeät autoilun tulevaisuuden kannalta.

Mutta nyt vauhti ajaa Suomi kohti Co2-päästöjen nollalinjaa on pahasti ristiriidassa suomalaisten maksukyvyn ja arkitodellisuuden kanssa.

Ketä sitten äänestäkin eduskuntavaaleissa, toivon hänen olevan jämäkkä tolkun ihminen. Sellainen edustaja kannustaa kyllä ihmisiä vaihtamaan sähköautoon, jos on rahaa ja jos pitkät matkat tehdään lataustauot pitkillä matkoilla mahdollistavalla kiireettömällä aikataululla.

Mutta tolkun ehdokas myös ymmärtää, että Suomessa ajetaan vielä ainakin seuraavat 15 vuotta polttomoottoriautoilla, kun käytettyjä sähköautoja kohtuuhintaan ei ole vielä riittävästi tarjolla ja latausinfrakin seuraa perässä laahaten. Siksi hän ymmärtää, ettei polttomoottoriautoilijoitakaan voi nitistää esimerkiksi pilviin nousevilla polttoainekustannuksilla. Eduskuntavaalit 2023, muista äänestää autoilun puolustajaa.

 

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *