Kaasujalka

Hyvä, kunnes tulee parempi auto

Julkaissut:

|

14.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hyvä, kunnes tulee parempi auto

Kun jokseenkin kaikki autot halvimpia myöten alkavat olla kohtuullisen mukavia ajettavia, joutuvat valmistajat kilpailemaan erilaisilla digihärpäkkeillä. Puhutaanko silloin enää autosta?

Muistan, kun sain työsuhdeautoksi kauan sitten uuden Ford Mondeon. Se oli täysin karvalakkimalli. Kun halusin verotusarvon mahdollisimman pieneksi, en ottanut siihen juuri mitään extrahärpäkkeitäkään.

Se oli ihan 1.6-litrainen perus-Mondeo.

Riitti, kun sain naapurille osoittaa, että olen ihan kohtuullisesti menestyvä pikkupäällikkö, jolla on riittävän kookas työsuhdefarmari.

Muistan, kun Mondeon mennessä huoltoon sain päiväksi alleni firman yleisautona palvelleen Volkswagen Polo -farmarin. Mukavuudessa Polon ja Mondeon ero oli ihan valtaisa. Polo tuntui varsinaiselta raastinraudalta.

Tänä päivänä asiat ovat ihan toisin. Halvinkin Dacia Sandero etenee moottoritiellä talvirenkaillakin ilman turhaa paimentamista ja kanssamatkustajien kanssa pystyy keskustelemaan huutamatta.

LUE: VAIN TALOUDELLISUUS RATKAISEE

Usein tulee mietittyä, kuinka tarpeellisia kaiken maailman digihärpäkkeet autoissa ovat. En minä kärsinyt silloinkaan, kun autoissa ei ollut vielä edes kauko-ohjattavia lukituksia. Riittävän hyvin se keskuslukitus toimi työntämällä avain kuskin oven lukkopesään.

Jos tämän päivän tavallisellakin perheautolla ajava pistettäisiin taittamaan pitkää matkaa 1960-luvun premiumautolla, kokemus saattaisi tuntua karmaisevalta. Vaan tuskin tangokuningas Olavi Virta osasi edes unelmoida paremmasta niittämällä nopeusennätyksiä tuhdissa kännissä 1950-luvun Chevrolet Bel-Airilla.

Kun itsekin 1980-luvun alkupuolella ajokortin saatuani pääsin tekemään pitkää matkaa isän Volvo 244:llä, ei olisi tullut mieleenkään, että auton pitäisi olla sitäkin parempi. Jos tänä päivänä alle annettaisiin 1980-luvun Volvo 244 tehdasuutena, se varmasti tuntuisi karmean meluisalta.

Kun en todennäköisesti tule sittenkään vaihtamaan tänä vuonna jo 14 vuotta täyttävää C-Mersuani uudempaan, saati tuliterään autoon, psyykkaan itseäni arvostamaan sen edelleen riittävää meluttomuutta ja kyydin vakautta.

Kaikki on loistavasti siihen asti, kunnes vastaan tulee parempi auto. Ja se eteen tuleva parempikin on loistava vain siihen asti, kunnes taas vastaan tulee joku uudempi ja parempi auto.

 

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *