Kaasujalka

Koeajo Toyota Proace Verso – Suurperheen pitkien matkojen järkibussi

Julkaissut:

|

2.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Proace Verso – Suurperheen pitkien matkojen järkibussi

Viime aikoina huomio on kiinnittynyt Toyota Proace -tila- ja pakettiautojen kohdalla eniten täyssähköiseen Toyota Proace EV -sähköautoon. Toyotalla on edelleen tarjota myös pitkän matkan ajoon realistisempi vaihtoehto: dieselmoottorinen Proace Verso.

Iltalehti totesi Toyota Proace EV -sähköpakun koeajettuaan, että jos 200–300 km toimintamatkaksi riittää päivittäiseen käyttöön, on Proace EV hyvä auto.

Epäilemättä näin on, mutta onneksi Toyotalla on tarjota muitakin vaihtoehtoja. Sellaisia kuin 2-litrainen ja 180-hevosvoimainen Proace Verso -diesel.

180-hevosvoimaisessa koneessa oli 6-portainen automaattivaihteisto. Ajoltaan uusi Proace-diesel on todella toimiva työkalu. Ohjaamo on yllättävän henkilöautomainen kaikkine lisä- ja turvavarusteineen.

Ajoin Proce Verso Premium -dieselillä koeajoviikon aikana yhden pitkän lenkin Nokialle ja takaisin. Edellisellä viikolla olin käynyt Tampereella täyssähköisellä henkilöautomallilla, jolle luvataan täydessä latauksessa yli 400 kilometrin toimintamatka. Kuitenkin jo Lempäälän Ideaparkin kohdalla ymmärsin, että ilman 30–40 minuuttia kestävää latauskäyntiä en reissusta selviä, vaikka kotoa Keravalta lähtiessä ”rangea” mittari lupasikin rapiat 400 km.

Kun lähdin diesel-Proacella matkaan, olo oli huoleton. Jos ”löpö” loppuisikin tankista, aina riittää huoltoasemia, joilla dieseliä lorauttaa tankkiin tarvittavan määrän muutamassa minuutissa.

Käy tasaisesti

2-litrainen dieselmoottori käy ainakin kiihdyttäessä sen verran karkeassa sävyssä, että sen kanssa kuulee. Vaikka 2-litrainen diesel ei hyrrääkään samalla tavalla maukkaasti kuin vaikkapa 3-litrainen V6-turbodiesel, niin tasaisessa matka-ajossa Proace Verso käy riittävän tasaisesti ja äänettömästi.

Toki 5.3 metriä pitkän Proace Verso L2 Preumiumin mallaaminen taloyhtiön kellarihallin ahtaaseen parkkiruutuun ja naapuriautojen väliin vaatii tottumattomalta kärsivällisyyttä ja vähän hinkkaamistakin.

Matka-ajossa Proace-diesel on kuitenkin leppoisa kulkine, vaikka ohjaus onkin hieman tunnoton. Miellyttävä ajoasentokin löytyi yhtä helposti kuin tavallisessa henkilöautossakin. 180-hevosvoimaisen tehot riittävät mainiosti kahdeksanpaikkaisen ison auton kuljettamiseen, kun vääntöä on hulppeat 400 Newtonia.

Vaikka Proace Verso on tehty pakettiauton pohjalle, niin ulkoiselta olemukseltaan se on enemmän iso tila-auto tai tyylikäs pikkubussi kuin askeettinen pakettiauto. Legendaarisen Toyota Hiacen seuraaja on tyylikkyydessä ottanut aimo harppauksen moderniin nykyaikaan.

Koska itse ajoin koeajoviikolla pääasiassa yksin, niin piti oikein muistuttaa itseä Proace Verson tärkeimmästä valtista: se on ihan pirun tilava. Takapenkkien osalta se on myös erittäin muunneltava. Kun penkkirivejä voi liikutella reippaasti pituussuunnassa, saa lisätilaa loihdittua tarpeen mukaan niin tavaratilaan kuin penkkiriveillekin.

Ammattikäyttöön

Taloudelliseksi Proace Versoa ei voi varsinaisesti kehua. mutta en minä pitäisi näin isolle autolle pahana 8 litran keskikulutusta satasella. Siitä ison osan haukkasi 400 kilometrin edestakainen matka satasta losotellen Vantaalta Tampereelle ja takaisin.

Halpahan Proace Verso ei ole. Koeajossa oli Proacen kallein Premium-versio 2-litraisella ja 180-hevosvoimaisella dieselmoottorilla ja 8-vaihteisella automaattilaatikolla. Koeajoautossa oli suunnilleen kaikki varusteet, mitä Proace Versoon voi saada: mm. nahkasisustus, sähköiset liukuovet ja peruutustutkat kaikissa kulmissa.

Kun hinnat alkavat 75 822 eurosta, niin eiköhän sillä rahalla pidäkin saada suunnilleen kaikkea maan ja taivaan väliltä. Eivätköhän näitä ostelekin lähinnä Kovasen kaltaiset ammattiliikennöitsijät.

Toyota Proace Verso Premium L2 2.0 D 180 Automaatti
Moottori: R4, 1997 cm³
Polttoaine: diesel
Teho: 177 hv
Vääntö: 400 Nm
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: etuveto
Keskikulutus: 7.9 l/100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt: 198 g/km
Mitat: pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1899 mm, akseliväli 3275 mm
Istuinten lukumäärä: 7
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.8 s
Huippunopeus: 185 km/h
Toyota Proace Verso Premium L2 2.0 D 180 Automaatti -malliston hinnat alk. 75 822 € (Proace Verso Family L! 2.0 D Automaatti –malliston hinnat alk. 60 500 €).

Plussat
Henkilöautomainen kyyti
Mahtavat tilat

Miinukset
Ohjauksen tunnokkuudessa olisi pientä toivomisen varaa

JÄLKIMAKU

Pitkä auto vaati ahtaassa parkkihallissa melkoista totuttelua. Matka-ajossa yllättävänkin mukava tila-auto. Eivätköhän ammattiliikennöitsijät tämän löydä, kun kirsikkana kakun päälle vielä Toyota Relax tuo mielenrauhaa auton omistamiseen veloituksetta jopa kymmeneksi vuodeksi, kun auton käyttää Toyotan merkkihuollossa huoltovälin mukaisesti.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *