Koeajo käytetty Toyota Avensis – Ei se ollutkaan niin huono…
Niin tuumasi Hurmalainen palatessaan toisen polven 2-litraisen ja automaattivaihteisen bensa-Avensiksen rattiin. Alla tuntui olevan ihan eri auto kuin Hurmalaisen oma takavuosien Toyota Avensis 1.6-litraisella bensamyllyllä ja manuaalilaatikolla.
Iäkäs Toyota Avensis pienellä kilometrilukemalla ei ole lottokuponkia Veikkauspisteeseen köröttelevän tuulipukupapan auto. Tämä kuvaus sopii paremmin Auris- ja Corolla -miehiin. Avensis on kuitenkin kookas auto ja muiden Toyotojen tavoin arvonsa hyvin pitävänä se on enemmän ”oikean” automiehen auto. Enemmän sellaisen vaarin, joka auton säännöllisen pesemisen lisäksi säntillisesti myös imuroi sen matot ja kiillottaa kojelaudankin muoviosat.
Ehkä tällaisella hyvin huolletulla Avensiksella voisi ajaa jonkun metallifirman eläkkeelle jäänyt säntillinen työnjohtaja.
Toisen polven Avensis oli tuotannossa vuodet 2003–2008. Itsellänikin oli sellainen ja vielä ihan karvalakkimallina. Se oli vuosimallia 2005 ja ostin sen 33 000 kilometriä ajettuna vuonna 2007. Alun perin piti mennä vaihtamaan silloista vuosimallin 1996 Väyrys-Mersua vuosimallin 2002 C-sarjan farmari-Mersuun. Jokin kuitenkin napsahti päässä Kaivokselan Autotalossa.
”Nyt rupean järkimieheksi ja ostan farmari-Toyotan”, minä päätin.
Ja farmari-Avensiksen tosiaan ostin. Aika pian se suhteellisen uuden auton hehku hävisi, sillä jo muutaman kuukauden jälkeen manuaalilaatikkoinen ja 1.6-litrainen farmari-Avensis alkoi tuntua varsinkin matka-ajossa rasittavan tylsältä ja moottoriteillä meluisaltakin. Ajoin sillä Avensiksella kuitenkin kahdeksan vuotta. Vaakakupissa painoi Toyotan luotettavuus ja olemattomat korjaustarpeet. Ja olihan farmarista hyötyä myös, kun rakensimme omakotitaloa.
Huippuhuollettu
Vaihdoin Avensiksen ensin vuosimallin 2009 Opel Insigniaan keväällä 2015 ja vielä saman vuoden syksyllä Opelin samanikäiseen bensamoottoriseen C-Mersuun. Mersulla on siis tullut ajeltua marraskuuhun mennessä jo seitsemän vuotta. Ne kilometrit eivät ole olleet lähimainkaan yhtä huolettomia ja korjaukset yhtä halpoja kuin Avensiksella. Välillä olen jopa kiroillut turhamaisuuttani. Onko sillä nyt hitonkaan väliä, jos rengasäänet tunkevat kabiinista sisälle, kunhan auto muuten pelittää…
Mieli olikin utelias, kun tarjoutui mahdollisuus palata samanlaisen, mutta ylellisemmin varustetun toisen polven bensa-Avensiksen rattiin. Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saatu Avensis vuosimallia 2007 tuntui heti kättelyssä suorastaan helmeltä: mittarilukema oli vain 89 000 km. Huollot on tehty täsmällisesti ja öljyt vaihdettu täsmällisesti jopa 10 000 kilometrin välein. Huoltokirjan mukaan tiheimmillään öljyjä on vaihdettu jopa muutaman tuhannen kilometrin välein.
Millään ”rapa-Reiskalla” tämä Toyota Avensis 2.0 Linea Sol automaattilaatikolla ei ole siis varmasti palvellut. Korimalli oli hatchback eli 5-ovinen viistoperä. Tämä korimalli ei tainnut olla toisen polven Avensiksen hittejä: pääosa niistä myytiin farmareina ja sedaneina.
Muistaakseni 2. sukupolven Avensista ei saanut automaattivaihteilla dieselinä. Tämä tiettävästi jurppi monia taksiautoilijoita.
2-litraisen bensa-Avensiksen automaattivaihteisto on hyvä valinta ajamisen vaivattomuutta arvostavalle. Vastoin omia muistikuviani, ainakin tämä Avensis on kokoisekseen varsin näppärä käsiteltävä taajama-ajossa ja muussa pikkupyörityksessä.
Jämäkämpi jousitus
Todella isot ajettavuuserot omaan Avensikseeni voivat tietysti johtua yksilöeroista, minä pihtasin esimerkiksi rengasostoissa. Todennäköisempi ne johtuvat kuitenkin isommasta moottorista, automaattivaihteistosta ja suuremman korin mukanaan tuoman lisäpainon vaatimasta jämäkämmästä jousituksesta ja tuhdimmasta iskunvaimennuksesta.
Tahmeahkon ohjauksen keskitys jää hiukan vajaaksi, mutta paranee nopeuden kasvaessa. ’’Öky-Avensiksenkin” ohjauksesta puuttuu se varsinainen ”pihvi”, mutta kohtuullisen suuntavakavuuden vuoksi ohjauksen outouteen kyllä tottuu ajon aikana. Suuntavakavuus on luokkansa keskitasoa. Niin isommissa heitoissa kuin kaarre–ajossakin ajotuntuma on jämäkkä. Jousitus nielee hienosti pienet kuopat. Jonkunlaista lievää nypytystä olin aistivinani vain rikkonaisilla päällystepinnoilla.
Sileällä asfaltilla Avensis etenee hiljaisesti, mutta karkealla tiellä renkaat kumisevat kuuluvasti. Se ärsytti omassakin Avensiksessa aikoinaan.
Toyotan vahvuus on aina ollut laatu. Luja kori ei natise ja viimeistely tuntuu 15 vuotta vanhassakin Avensiksessa edelleen erittäin korkeatasoisesta. Tosin, täytyy muistaa, että koeajoon saatiin poikkeusyksilö.
Tämän palstan tarkoitushan on raportoida koeajoista vähän kieli poskella ja olisi ollut mukava siunailla, kuinka ihanaa onkaan, kun ei enää tarvitse ajaa Avensiksella. Nyt kävi niin, että aloin päätoimittajalle miettiä, pitäisikö jo 260 000 km ajettu ja vain pari vuotta tuoreempi C-Mersu vaihtaa tähän Avensikseen. Tämän sanoin osittain vähän vakavissanikin.
Toyota Avensis 1.6 Sedan Linea Sol Technical vm. 2007
Mittarilukema: 89 000 km
Teho: 147 hv
Vääntö: 196 Nm
Co2-päästöt: 221 g/km
Keskikulutus: 9.2 l/100 km
Vaihteisto: automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,1 s
Huippunopeus 195 km/h
Mitat: pituus 4650 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 510 – 1320 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko Vantaa
Hinta: 10 990 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa