Kaasujalka

Mitähän seuraavaksi keksitään autoilijoiden päänmenoksi?

Julkaissut:

|

20.10.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mitähän seuraavaksi keksitään autoilijoiden päänmenoksi?

Syksyllä 2008 dieselauto oli yhtäkkiä varsinkin työsuhdeautomarkkinoilla oikein ympäristöteko. Nyt diesel on syntiä ja sähköautoilija puolestaan modernin ajan hyvä ihminen.

Mitähän seuraavaksi? No, vaihtoautomarkkinassa valtaosa suomalaisista vaihtaa edelleen vanhan polttomoottoriautonsa toiseen polttomoottoriautoon.

Tämä tieto perustuu J. Rinta-Joupin tuoreeseen tilastoselvitykseen ketjun viimeisen vuoden aikana tehdyistä vaihtoautokaupoista. Samanaikaisesti media kertoo intopiukeana sähköautojen suosien kasvusta uusien autojen markkinassa. Ja ihan vasta äskettäin, syyskuussa, Hesari uutisoi, että määräaikaisissa sähkösopimuksissa tarjottavat hinnat alkavat jo hätyytellä tasoa, jossa bensiinillä ajaminen tulee sähköajoa halvemmaksi. Kesällä bensalitra maksoi välillä taas jopa alle kaksi euroa

Vähemmästäkin menee pienen ihmisen pää sekaisin. Ukrainaa helmikuusta lähtien sotakoneilla moukaroinut Putin pisti maailmankirjat ja samalla autoilinkin uusiksi.

Kovin suosittuja ovat nämä median tekemät vertailut polttomoottoriauton ja sähköauton ajamisen kustannuksista. Yksi suosituimpia lienee Suomen Ilmastopaneelin autokalkulaattori. Näissä laskelmissa verrataan yleensä autoilun kokonaiskustannuksia useamman vuoden ajalta. Vertailuissa huomioidaan auton uushankintahinta.

Varmasti sähköautoilu edelleen tulee monissa tapauksissa viiden vuoden aikana bensa- tai dieselautoa edullisemmaksi, jos autot ostetaan uutena ja niillä ajetaan paljon. Autokalkulaattori tekee kylmiä laskelmia, joissa ei tietenkään huomioida vaikkapa sähköauton lataamisen hitautta ja edelleen melko harvaa latausverkostoa. Kaikki eivät myöskään asu omakotitaloissa, joissa noin vain voi ladata sähköautoa yön yli. Ja joskus ne omakotiasujatkin joutuvat ajamaan pitkän matkan, jonka varrella sähköauton latauspisteitä on harvassa ja jos sellainen latauspiste löytyykin, niin se voi olla jo varattuna toiselle. Ja kun sitten itse pääsee puolen tunnin odottelun jälkeen lataamaan, pitää keksiä toisen puolen tunnin ajalle tekemistä, kun auto on pistokkeessa.

Ja vaikka tilastokeskuksen mukaan lähes suomalaisista asuu pientaloissa, niin aika moni pientaloasuja on pienituloinen ihminen, jonka koti sijaitsee haja-asutusalueella maaseudulla. Hänkin tarvitsee autoa, mutta ei hänellä ole varaa vähintään 40 000 euroa maksavaan sähköautoon. Kymppitonninkin sähköauton ostaminen on riski, kun Leafilla on ikää jo toistakymmentä vuotta ja akkutakuut ovat rauenneet jo aikaa sitten.

Vapaus valita

Rinta-Joupin selvitys kertoo omaa kieltään vaihtomarkkinan maailmasta. Se, että dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan kertoo paljon siitä, että auton valinnassa painotetaan muutakin kuin käyttökustannuksia ja auton hintaa.

Kaasujalan päätoimittajan kanssa ihmettelimmekin äskettäin, kun nykyään autoista keskustellessa puhutaan lähes yksinomaan sen kalleudesta. Onhan autossa muutakin: sen käytön pitää olla myös vaivatonta. Ja autossa on myös erilaisia ominaisuuksia, muitakin kuin ajo-ominaisuuksia. Polttomoottoriauton moottorissa on tuhansia erilaisia osasia, jotka vaikuttavat moottorin käytökseen: joitakin viehättää V6-moottorin muhkea käynti, toisille riittää 1-litrainen ja 3-sylinterinen taloudellinen bensaturbo.

Sähköautoa liikuttaa sähkömoottori, joka rakenteeltaan on jokseenkin samanlainen kaikissa sähköautoissa, vain toimintamatkat vaihtelevat sen mukaan, miten kallis auto on kyseessä. Tietysti sähköautojenkin ominaisuuksissa on eroja: toiset ovat pieniä kökkeröitä, toiset taas isoja ja muhkeita. Mutta enpä usko, että tulevaisuuden automiehet, jos heitä enää edes on, vertailevat juuri moottorien ominaisuuksia.

En vastusta sähköautoja. Minusta olisi kuitenkin hyvä, jos ihmisille jätettäisiin itselleen oikeus valita. Välillä jopa ärsyttää, kun mediassakin polttomoottoriautoilijat ja sähköautoilijatkin vuoronperään esittävät omia näkemyksiään ainoina oikeina totuuksina.

Kuten Rinta-Joupin pomo firman lehdistötiedotteessa sanoo: ”Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet. Toisaalta yhä edelleen moni ostaja katsoo ainoastaan hybridi- ja täyssähköautojen korkeahkoja pyyntihintoja, eikä laske mukaan omia, todellisia käyttökustannuksiaan. Samalla täytyy todeta, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensa- tai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa.”

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *