Koeajo Citroen C5X – ”Ison kissan” taika on tallella
Uusi Citroen C5X -lataushybridi todistaa, että ”ison kissan” taika on yhä tallella. Jo lukiovuosina 40 vuotta sitten ihailin tavattomasti Citroënin ”Isoja kissoja”: DS-, ID-, CX –malleja.
Uusi Citroen C5X on komea ilmestys. ”Iso kissa” teki minuun vaikutuksen jo alle kouluikäisenä 1960-luvulla, kun itseäni parikymmentä vuotta vanhemman serkkutytön aviomies ajoi pyöreälamppuisella Citroën ID:llä mummolan pihaan.
Viimeinen ”Iso kissa” oli omituisen näköinen C6-malli. Se jäi melkoiseksi tähdenlennoksi: hirveän pitkä keula ja lyhyt perä. Vähän samalla tavalla kuin Jaguar E -type -klassikko, mutta paljon kömpelömmin toteutettuna.
Oikea ”Iso kissa” oli pitkään poissa ja isoin Citroën henkilöautomalli C5 kilpaili samassa D-segmentissä Ford Mondeon ja Volkswagen Passatin kanssa. Nyt Iso kissa on tehnyt ikään kuin paluun, kun Citroën toi markkinoille C5 X -mallin.
Monta autoa yhdessä
Uusi C5 X yhdistää sedanin, viistoperän, farmarin ja SUV:n piirteitä. Se on ihmiselle, joka hakee autoltaan samassa paketissa mukavuutta ja muunneltavuutta. Linjakas ranskalainen on nyt konservatiivisemmin näyttävä kuin edellinen ”mahti-Sitikka” C6.
”Lentäväksi matoksikin” nimetty Advanced Comfort-aktiivijousitus tuo kyytiin pehmeyttä ja ylellisyyden tuntua. Oikein unohtuu, että C5 X sittenkin kilpailee edelleen samassa sarjassa mm. arkisempien Mondeon, Passatin ja Opel Insignian kanssa.
Vyötärölinja on korkea ja lihaksikas. Muodot ovat nätin pyöreät. Eräs tuttava sanoi, että C5 X muistuttaa erehdyttävästi Porsche Panameraa.
Korotetun maavaran ansiosta C5 X:ään on helppoa istua alas ja nousta siitä myös ylös. Ikääntyvä ja pulskistuva vantaalaisukko tervehtii sitä ilolla, kun ei enää tarvitse punkea itseään autosta ylös kauhukahvasta apua hakemalla.
Sisätilat ovat riittävät ja takapenkkiläisellekin jää riittävästi polvitilaa, vaikka kuljettaja olisi pitempikin mies. Leveyttäkin on riittävästi. Advanced Comfort -istuimissa riittää säätöjä, ja tukevat reippaammassakin ajossa mukavuuden siitä kärsimättä.
Sisätiloissa kaikkiaan on laadukas tunnelma, vaikka toisissa paikoissa muoviset ratkaisut tuovat fiiliksen kustannussäästöjen hakemisesta.
Kaipaa takalasin pyyhintä
Tietoviihdejärjestelmä on ison kosketusnäytön takana. Se on selkeä ja toiminnot ovat helposti löydettävissä.
Digitaalinen mittaristo ratin takana näyttää tietoa maltillisesti ja HUD-näyttö heittää tuulilasiin infoa esim. nopeudesta. Tämä helpottaa kuljettajan katseen pitämistä tiessä.
Onneksi kosketusnäytön lisäksi C5 X:ssä on turvauduttu myös perinteisiin mekaanisiin painikkeisiin. Esimerkiksi ilmastointia tällaisen ”rähmäkäpälän” on tuskaista näpläillä hipaisunäytöltä.
Vaikka iso Sitikka peräpäästä tuo mieleen hatchbackin, on tavaratila reilu. Se vähän hämmensi, kun takalasin pyyhintä ei ole. Edellisen kerran itselläni on ollut iso hatchback vuosina 2003–2004, kun ehdin ajaa vähän aikaa työsuhde-Mondeolla, ja siinäkin muistaakseni häiritsi takalasin pyyhkimen puuttuminen.
C5 X:ssä takalasin ainakin yrittää pitää puhtaana ilmanohjain katon takareunassa: se suuntaa puhurit takalasille. Toimiihan se niinkin. Kuitenkaan en pistäisi pahakseni takalasin pyyhintä, kun ikkunapinta-alakin on iso.
Hiljainen kaikissa oloissa
225-hevosvoimaisella lataushybridin liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jos akussa on virtaa. Sähköllä voi ajaa moottoritievauhtiin 135 km/h asti. Bensiinillä käyvä polttomoottori tulee mukaan, kun virta on vähissä tai tehoa tarvitaan lisää.
Bensa- ja sähkömoottorin yhteistyö on saumatonta. Kun sähkö loppui joskus 50 kilometrin jälkeen, en edes kunnolla huomannut polttomoottorin mukaan tuloa. Optimioloissa C5 X plug-in-hybridillä pitäisi päästä pelkällä sähköllä 55 kilometriä, kunhan malttaa polkea pedaalia maltillisesti.
Advanced Comfort -alustassa on progressiivisesti reagoivat hydrauliset iskunvaimentimet elektronisella ohjauksella. Jo 1960-luvulla Iso kissa kulki kuoppaisillakin sorateillä lähes kuin sileällä asfaltilla. auton maavara säätyi itsestään; moottorin ollessa käynnissä maavara pysyi normaalilla tasolla tai palautui normaalille tasolle muutoksen perään.
Tässä C5 X:ssäkin tietokone säätää jokaista iskunvaimenninta erikseen, jolloin sopiva määrä jämäkkyyttä tai pehmeyttä saadaan ohjattua juuri niihin pyöriin, missä sitä milloinkin tarvitaan. Tämän ansiosta C5 X ei kallistele oikein missään oloissa. Alusta nielee kaikenlaiset töyssyt lähes huomaamattomasti.
Alustaa voi myös itse säätää jämäkästä Sport-asetuksesta mukavaan Comfort-tilaan: ajettavuuden sitä kärsimättä.
Citroen C5X jätti erittäin hienostuneen vaikutelman. Olisi mukava päästä kokeilemaan, kuinka paljon mukavuudesta joutuu tinkimään, jos alle annetaan noin 12 000 euroa halvempi Citroen C5 X Pure Tech 130 Feel EAT: kevythybridi samalla 8-lovisella automaattivaihteistolla, mutta 3 ilman latausmahdollisuutta ja vaatimattomammalla 130-hevosvoimaisella ja 3-pyttyisellä bensamoottorilla.
Plussat
Hiljainen
Vakuuttavan näköinen
Vakaa ajettava
Miinukset
Lataushybriditekniikka tuo aina tuntuvan lisän hintaan
Puuttuva takalasin pyyhin
JÄLKIMAKU
Pakko myöntää, että nyt sanomista piti oikein etsimällä etsiä, ja nuo listatutkin miinukset ovat vähän kuin hätäkakka housuissa. Tiedä, vaikka Ranskan presidentti vaihtaisi vielä DS7 Crossback Élysée -maasturinsa tähän kevyempään C5 X:ään. Kyydittiinhän presidentti de Gaulleakin 1960-luvulla Citroën DS:llä.
Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition EAT 8 Automaatti
Moottori: R4, 1598 cm3
Polttoaine: lataussähkö & bensa
Tehot: max. 225 hv
Vääntö: max. 360 Nm
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: etuvetoinen
Keskikulutus: 1.3 l/100 km (ivalmistajan ilmoittama)
Co2: 29 – 30 g/km (valmistajan ilmoittama)
Suorituskyky: huippunopeus 233 km/h, sähköllä huippunopeus 135 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s
Mitat: pituus 4 805 mm, leveys 1 865 mm, korkeus 1 485 mm, maavara 194 mm, akseliväli 2 785 mm
Tavaratila 485 l (tilaa hattuhyllyn alla) – 1 580 l tilavuus takaistuimien selkänojat alhaalla)
Kokonaishinta lisävarusteineen: 56 029,27 € (C5 X -malliston hinnat alk. 36 214 €)
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa