Kaasujalka

Koeajo Peugeot 308 GT Hybrid – Kallis ja kalliin tuntuinenkin

Julkaissut:

|

7.4.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 308 GT Hybrid – Kallis ja kalliin tuntuinenkin

Peugeot 308 GT Hybrid 225 eEAT8 on Peugeotin uudistunut 308-malli lataushybridinä ja 8-lovisella automaattilaatikolla. Mukava kuin mikä, vaan kyllä se maksaakin melkein 44 000 €

Uudistuneen Peugeot 308 -mallin perusväri on oliivinvihreä. Ja sellaisen sain itsekin koeajoon. Aiempaan verrattuna ranskalaisessa ”Pesosessa” tai ”Pösössä” on nyt sporttista särmää kuten isommassa 508 -mallissakin.

Kromimaski mustalla pohjalla ja syöksyhampaiset päiväajovalot luovat autolle aggressiivisen ilmeen. Kohta en enää tiedä, uskaltaako Peugeoteja enää edes hellitellä sellaisilla lempinimillä kuin ”Pesonen” tai ”Pösö”. Tämä varmaan johtuu yleisesti maailmantilanteesta.

Peugeot 308 on saatavilla nyt myös lataushydridinä ja kahtena korimallina; 5-ovisena Hatchbackina ja tilavana SW-farmarina. Keulalla on nyt myös uusi leijonalogo. Suurikokoista, pystysuoraa etusäleikköä täydentää pitkä konepelti. Peräpään lihaksikasta aerodynamiikkaa korostaa laskeutuva kattolinja.

308 on kasvanut ulkomitoiltaan, leveyttä viisi ja pituutta kymmenisen senttiä. Akselivälikin on pidentynyt viisi senttiä,

Automaattivaihteisten versioiden uuteen ja kompaktiin, lämmitettävään ohjauspyörään on integroitu tärkeät radion, median, puhelin ja ajoavustinten hallintalaitteet.

i-Cockpit® -ohjaamossa on: uusi, monikuvakkeinen kosketusnäyttö ja uudet virtuaaliset ja personoitavat  i-Toggle-pikavalintapainikkeet. Uudistuneessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystiloja. Kuljettaja voi personoida mittariston mieleisekseen.

Koeajoauton bensamoottorissa on tehoa 180 hevosvoimaa ja sen kulkua säestää 81 kW:n sähkömoottori. 12,4 kWh tehoisen akun täyssähköiseksi toimintamatkaksi luvataan jopa 60 km WLTP-mittaustavalla.

Talvella sähköä riitti Kehä III -tien ja Tuusulantien 80 km/h nopeuksissa reilun 40 kilometrin verran.

Mukava maku jäi

Pidemmän matkan ”Pesosella” tein Hämeenlinnaan. Moottoritietä tuli edestakaisella matkalla paahdettua noin 200 kilometrin verran. Koska asun kerrostalossa, sähköllä ajaminen rajoittui vain koeajoviikon ensimmäisen päivän ajoihin. Silti keskikulutus talvellakin oli 6 litraa 100 kilometrillä ja pidän sitä ihan kelpo lukemana. Minä kun olen realisti, enkä ole koskaan uskonut autovalmistajien lupauksiin häikäisevän pienistä kulutuslukemista.

Koeajoviikosta jäi oikein mukava maku. Istuimet on tukevasti muotoiltu, 8-lovinen automaatti toimi saumattomasti ja nykimättä.

Jos nyt jotain pientä sanottavaa on itse kyydistä haettava, niin välillä ohjaus tuntui jopa sietämättömän kevyeltä.

Uudistunut lataushybridi 308 on kaikkiaan kuitenkin mukava ja näyttäväkin perheauto. Mutta halvaksi sitä ei voi enää sanoa.  Vaikka uudistuneen Peugeot 308 -malliston hinnat lähtevätkin reilusta 25 000 eurosta, niin koeajoauton hinta lisävarusteineen nousi jo lähelle 44 000 euroa.

Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8
Moottori: R4, 1598 cm3,
Polttoaine: bensa & lataussähkö
Teho: 180 hv + 110hv
Vääntö: 360 Nm
Toimintamatka sähköllä: 59 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Huippunopeus: 225 km/h
Yhdistetty WLTP-kulutus: 1.2 l/100 km (ilmoitettu)
Yhdistetty kulutus koeajoviikolla: 6 l /100 km (lähes kokonaan bensalla)
Co2-päästöt: 27 g/km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4366 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli  2675 mm
Tavaratila 361-1271 l
Hinta lisävarusteineen: 43 819,39 € (lisävarusteet 773,43 €), 308-malliston hinnat alk. 25 383 €

Plussat
Ylellisen tuntuinen hiljainen kyyti
Ärhäkkä ulkonäkö

Miinukset
Ajoittain hieman liian kevyeltä tuntuva ohjaus

JÄLKIMAKU
Miksikäs ei… mutta 44 000 € tämän kokoluokan Peugeotista lataushybridinäkin tuntuu aika suolaiselta hinnalta. Halvempaa ja vaatimattomammin varusteltua 308:aa voisin kyllä harkita.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *