Diktaattori Putin ja autot
Diktaattori Vladimir Putin tiettävästi fanittaa vanhoja Neuvostoliiton autoja, mutta takavuosina hänelle maistui meno myös Mersu-maasturilla. Olen jonkun verran tutkaillut Putinia ihmisenä ennen tätä Ukrainan sotaakin.
Venäläinen Russia Beyond -life style -sivusto teki joskus takavuosina jutun näistä Putinin automieltymyksistä. Nyt katsaus millaisilla autoilla Vladimir Putin on ajanut.
Jotenkin olen halunnut aina uskoa, että mieleinen auto vie halut niin terroritekoihin kuin sotimiseenkin. Ei se nyt ihan niin taida mennä. Isis-miehetkin kuvien perusteella ovat viihtyneet Mersujen ratissa ja vaikka Putinilla olisi varaa vaikka minkälaiseen ökyautoon, niin sotimaan piti päästä.
Putinhan kovasti on halunnut, että Venäjä pystyisi tekemään omiakin luksuspelejä, mutta siinä on vedetty toistuvasti vesiperä. Olisiko ”Volodja” jättänyt sotimatta, jos Venäjä olisi kehittänyt Rolls-Roycelle pärjäävän edustusauton?
Volga-kyydit Bushille
On se kumma, kun Putin niin kovasti vihaa länttä, mutta ajoi ainakin takavuosina saksalaisella Mersun ML-maasturilla. Kaasujalka esitteleekin nyt, minkälainen automies on itänaapurin diktaattori.
Suurimman osan ajasta Putinia viedään pisteestä A pisteeseen B, kun panssaroitujen ajoneuvojen saattue saattaa häntä, mutta hänen tiedetään haluavan päästä ratin taakse. Hän on heikkona Neuvostoliiton aikaisiin malleihin.
Kerran Putin antoi USA:n presidentille George Bushille kierroksen GAZ-21 -mallilla eli suomalaisille tutulla ”hirvi-Volgalla”.
Näin kerrotaan Russia Beyond -sivustolla.
1960-luvulla taksina suositun Volgan konepellissä oli hirvikoriste, jota kehuttiin tyylikkääksi.
Minusta on kiinnostavaa, kun joku kuuluisuus ajaa olemukseensa huonosti sopivalla autolla. Minusta on kiinnostavaa, kun pitkätukkainen rokkari ajaa uudella Jaguarilla tai vastaavasti liike-elämässä ansioitunut yritysjohtaja vähät välittää auton statuksesta ja ajaa halvalla ”räppänällä”.
Putinin autovalinnat eivät hirveästi riko sitä mielikuvaa, minkä olen luonut hänestä jo aikoja sitten. KGB-miehen ensimmäisiä autoja lehtikuvien perusteella oli neuvostoliittolainen Jalta. Aika paljon on kuvia, joissa hän kokeilee kulloistakin venäläisen Ladan uutuusmallia.
Esitti myös ekomiestä
Valtansa alkuvuosina Putinia kyydittiin vuosia saksalaisella S-sarjan Mersulla. Ilmeisesti niihin aikoihin, kun hänestä vielä leivottiin jonkinlaista Euroopan ystävää, hänellä oli privaattiautonakin Mercedes-Benzin ML-maasturi.
Mutta jo aika pian Neuvostoliiton suuruusaikoja haikaillut entinen KGB-vakoilija halusi, että Venäjäkin loisi eliitille oman luksusautonsa. Marussia-maasturi oli ruma ja epäonnistunut luomus. Nyt Putinia kyyditään venäläisvalmisteisella Kortezh-limusiinilla.
Kortezshan on selvästi kopioitu läntisestä Rolls-Roycesta tai Bentleystä, joten edes edustusautoa Venäjä ei ole onnistunut luomaan omin voimin. Onkohan Kortezh koottu länsimaisista osista, vai onko Iivana tehnyt ne itse?
Vaan jos ei itse osaa, niin ainahan voi kopioida, myös varaosia. Eiköhän Putin oligarkkikavereineen pyyhi ahterinsa kaiken maailman markkinaoikeuksilla.
Vielä lokakuussa 2021 ”Volodja” esiintyi melkoisena ekomiehenä, kun lupasi, että Venäjästä tulee hiilineutraali vuoteen 2060 mennessä.
”Planeetta tarvitsee asiantuntevia, vastuullisia toimia kaikilta markkinaosallisilta, sekä tuottajilta että kuluttajilta, joiden fokus on pitkällä tähtäimellä kaikkien maiden kestävän kehityksen intressit”, tämä ”humanisti-Hannu” sanoi.
No, Kortezhissa on tiettävästi V8- tai V12 -moottori. Onhan se Putin ennenkin tehnyt toisin kuin on sanonut. Viimeksi luvatessaan, ettei Venäjä hyökkää Ukrainaan.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa