Kaasujalka

Koeajo Vuoden Auto Suomessa 2022 – Skoda Enyaq

Julkaissut:

|

24.12.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Vuoden Auto Suomessa 2022 – Skoda Enyaq

Koeajossa Skoda Enyaq. Ei tarvitse olla kovin kyvykäs ennustaja sanoessaan, että Skoda Enyaq tulee varmasti olemaan yksi suosituimmista sähköautoista Suomen markkinoilla. Auto voitti myös Vuoden Auto Suomessa 2022.

Skoda Enyaq jakaa samat ominaisuudet kuin ID.4 ja Audi Q4 etron, joten nämä kolme varmastikin kamppailevat armottomasti samasta asiakkaista. Hintaerotkaan näiden kesken eivät ole mitkään mahdottoman suuret. Pelin loppujen lopuksi ratkaisee varmastikin brändiarvo, muotoilun miellyttävyys ja myyjäliikkeellä varmasti hurja vaikutus. Kahdeksannen kerran järjestetyn Vuoden Auto Suomessa -kilpailun Enyaq voitti loppujen lopuksi aika pienellä marginaalilla Mercedes-Benz C-sarjaan. Kaasujalka on ollut mukana joka vuosi raadissa.

Tällä juuri sähköautoa varten tehdylle pohjalevylle tehdyt kilpakumppanit ovat sisätiloiltaan paljon hulppeammat kuin samankokoiset polttomoottoriautot ja se miellyttää varmasti kaikkia perheellisiä.

LUE MYÖS: SKODA ENYAQ RS KOEAJO – TSEKKI-FERRARI IHAN KUNNIOITUKSELLA

Enyaq on saatavana kolmena eri tehoversiona: 60, 80 ja 80x 4×4. Me saimme koeajoon 80iV:n, jossa on tehoa 204 hevosvoimaa, joka on noin 5000 euroa kalliimpi kuin 60iV, jossa on tehoa 180 heppaa.  Nämä molemmat mallit ovat aina takavetoisia. Nelivetoinen tehokkain malli maksaa reilut 52 000 euroa. Edullisimman mallin toimintasäde (WLPT) 409 kilometriä ja tämän koeajoauton säde on 530 kilometriä.  Latausaika (11kW) 7 tuntia ja 30 minuuttia, 50kW-pikalatauksella tunti ja kymmenen minuuttia.

Enyaqin ohjaamo ensivaikutelma on varsin pelkistetty, mutta onneksi ei olla sorruttu teslamaiseen totaaliseen spartalaisuuteen. Paljon toimintoja on siirretty isoon näyttöön, mutta myös löytyy muutama nappi kojetaulusta.

Skoda Enyaqissa ohjaamon materiaalivalinnat ovat erittäin onnistuneita ja laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Teslan materiaaleihin verrattuna Skoda tuntuu luksusautolta.
Kaiken kokoiset kuljettajat saavat erittäin hyvän ajoasennon ja myös pitkä mies istuu kuskin paikalla oikein mielellään.
Enyaqin ajettavuus on erittäin hyvä, jousitus kantaa kuorman erittäin hyvä ja oikein hyvä kombinaatio jämäkkyyttä ja mukavuutta. Takavetoisin Enyaqin yksi vahvuus on hyvin pieni kääntösäde ja se tekeekin tästä oikein maukkaan pyöritellä kaupunkiolosuhteissa.

Skoda Enyaq 80iV
Hinta alk: 49 728,94€
Teho: 204hv
Vääntö: 310Nm
Akkukapasiteetti: 77kWh
Paino: 2090kg
Tavaratila: 585l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4649, 1879, 2765, 1616
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.6s
Huippunopeus: 160km/h

Plussat
Ajettavuus
Laatuvaikutelma
Ajoasento
Tilat

Miinukset
Sähkön kulutus moottoritienopeuksissa

Jälkimaku
Skoda Enyaq on oikein miellyttävä sähköauto. Ajettavuus on todella tunnokas ja tarjoaa hyvät tilat. Jos olisin ostamassa sähköautoa niin tämä olisi varmasti yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *