Kaasujalka

Koeajo Skoda Enyaq Coupe – ” Tšekki-Ferrari” – ihan kunnioituksella

Julkaissut:

|

13.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Enyaq Coupe – ” Tšekki-Ferrari” – ihan kunnioituksella

Vielä vuosia sitten automaailmaa vähemmän seuraavat saattoivat vähätellen ilkkua hulppeintakin Skodaa ” Tšekki-Ferrariksi”. Nelivetoista Skoda Enyaq Coupe RS :ää sellaiseksi voisi kutsua oikeasti kunnioituksella.

 

Koeajo Skoda Enyaq Coupe RS. Skodassa mallimerkintä ”Coupe RS” tarkoittaa räyhäkkäämpää suorituskykyä ja sporttisempaa varustelua. Nelivetoinen RS on myös Skoda-malliston lippulaiva: aina nelivetoa ja 220 kilowatin tehoa myöten, siis mitä sananmukaisesti ”tshekki-Ferrari”.

Coupe-muotoinen Enyaq iV RS 4 x 4 on käytännössä sama auto kuin saman konsernin Volkswagen ID.5 GTX ja Audi Q4 Sportback e-tron 50. Eroja on, mutta ne pitää hakemalla hakea.

Vihreä erikoisväri täydennyttynä mustilla Crystal Face -maskilla, taustapeileillä ja vanteilla erottaa RS:n välittömästi massasta. Kromia ei Enyaq RS:stä löydä.

Hyrylän S-marketin latauspisteellä kokonaisvaltaisesti kaunis Enyaq RS herätti taukoamatonta kiinnostusta.

LUE MYÖS: SKODA ENYAQ VUODEN AUTO SUOMESSA 2022

Enyaq iV RS on Enyaq Coupe-malliston nopein: se kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,5 sekunnissa ja kelaa huippunopeutta 180 km/h.

Toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa parhaimmillaan ja optimioloissa jopa 496 km. Todellinen toimintamatka tietysti riippuu ajotavasta, vauhdista ja sääolosuhteista.

Enyaq RS Coupessa on start & stop -nappi, mutta siihen ei tarvitse koskea sen enempää liikkeelle lähtiessä kuin pysähtyessäkään. Automaattijarru (eli Auto Hold) aktivoituu heti ja autosta voi poistua painelematta yhtikäs mitään, edes parkkivaihdetta ei tarvitse laittaa päälle.

Jarrutusenergian talteenottoa voi säätää tehokkaammaksi ratin vaihdevivuilla kolmiasteisella porrastuksella.

Audi vai Skoda?

Enyaq RS:n alusta on selvästi tehty urheilulliseen ajoon. Siksi myös tien epätasaisuudet myös tuntuvat ainakin jonkun verran ajossa. Sen sijaan hidastetöyssyt RS Coupe ylittää mallikkaasti.

Enyaq RS Coupe ei ole hiljainen auto. Rengasmelua sisään kantautuu enemmän kuin muutamissa selvästi halvemmissa sähköautoissa. Ehkä sekin palvelee auton urheilullista luonnetta.

Mukavuutta ajoon tuovat huippuluokan ajoavustimet, mukautuvat vakionopeudensäädin ja kaistavahti.  Korkealla istuminen tarjoaa hyvän näkyvyyden.

Ydinkysymys loputa on, onko Skoda Enyaq RS Coupe yhtä hyvä tai jopa parempi kuin saman konsernin vastaava Audi, eli Audi Q4 Sportback e-tron 50 Quattro. Audi tietysti maksaa enemmän ja epäilemättä automaailmaa vähemmän seuraavat mieltävät Skodan myös vastaavaa Audia kansanautomaisemmaksi.

Hinnan takia kukaan ei Skoda Enyaq iV RS 4×4 Coupea osta. Kun auto joka tapauksessa maksaa varusteineen yli 70 000 euroa, sillä tuskin on merkitystä, vaikka säästöä vastaavaan Audiin tulisikin muutama tuhat euroa.

Eläkkeelle jäänyt seitsenkymppinen yritysjohtaja vielä saattaa muistaa Skodan itäblokkihistorian ja valitsee empimättä Audin. Tämän päivän nelikymppiset myynti- ja markkinointijohtajat eivät ehkä tuota aikaa vahvasti muista, heidän silmissään Audi voi Skoda RS:ään verrattuna hyvinkin olla konservatiivisten pappojen merkki.

 

SKODA ENYAQ COUPÉ iV 80x 4×4 RS iV
Sähkömoottorin teho: 299 hv/ 220 kW
Suurin vääntö: 460 Nm
Vetotapa: nelivetoinen
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.5 s
Huippunopeus 180 km/h
Toimintamatka, WLTP (yhdistetty) 496 km
Latausaika (AC, 1-100% SOC) n. 7 h 30 min (11 kW)
Latausaika (DC, 5-80% SOC) n. 1 h 10 min (50 kW) / 36 min (135 kW)
Kulutus WLTP): 17,6 kWh / 100 km
Mitat: pituus 4 653 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 607 mm, akseliväli 2 770 mm
Tavaratila 570–1610 l
Koeajoauton arvioitu kokonaishinta 70 765,00 € (ENYAQ COUPÉ RS iV -mallin hinta alkaen: 65 340€)

 

Plussat
Räyhäkäs ulkonäkö
Maukas auto urheiluhenkiselle
Riittävä toimintasäde

Miinukset
Urheilullisen auton rengasmelu
Urheilullisen auton kova jousitus

JÄLKIMAKU

Mukavuushakuiselle kuusikymppiselle ukolle liian urheilullinen auto. Itse päätyisin valintatilanteeseen ENYAQ –katumaasturiin, jonka lähtöhintakin on yli 13 000 € vähemmän. Nelivetoinen Enyaq RS Coupe on kuitenkin jokseenkin täydellinen sähköauto varakkaalle ja urheiluhenkiselle kuskille.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *