Kaasujalka

Lopetetaan yhdessä autoilijan kurittaminen!

Julkaissut:

|

27.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Lopetetaan yhdessä autoilijan kurittaminen!

Polttoaineveron puolittamista vaativa kansanliike oli 23. maaliskuuta mennessä saanut Facebookissa jo 280 000 tukijaa. Ja netissä tämän vetoomuksen oli 23. maaliskuuta mennessä allekirjoittanut jo yli 89 000 suomalaista. Kun lorottelin vanhaan Mersuun bensaa Riihimäellä lähes 1,7 euron litrahinnalla, en tätä ilmiötä ihmettele.

Tämän kansalaisaloitteen tarkoituksena on lähettää eduskunnalle viesti siitä, että autoilijoiden kustannukset liikkumiseen ovat kasvaneet kestämättömälle tasolle.

”Täten esitämme, että eduskunta ryhtyy kiireellisiin toimiin, jotta bensan ja dieselin hintaan vaikuttavat verot ja muut laissa säädettävät kustannukset saataisiin alemmalle tasolle. Ehdotamme lainvalmisteluun ryhtymistä nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta ja valmisteveron laskemisesta nykyisestä vuoden 2021 tasosta 50 prosentilla”.

Kaukana takana ovat ne ajat, kun autolla lähdettiin huviajelulle. Omassa lapsuudessani niin tehtiin. Vaikka meidän virkamiesperhe oli vankkaa ja ehkä vähän keskivertoa parempituloistakin keskiluokkaa, emme me lennelleet edes Keihäsmatkoilla etelään. Meitä alaikäisiä poikia kun oli perheessä neljä. Me matkustelimme kesälomat Ford Cortinalla sukulaisissa ympäri Suomen ja teimme automatkoja myös muihin Pohjoismaihin.

Maailma avautuu kohta koronan jälkeiseen aikaan. Onkohan näille autoilun vastustajille tullut mieleen, säästäisikö se luontoakin enemmän, jos suomalaiset perheet jatkossakin enemmän ajelisivat omalla autolla lomamatkoja kotimaassa sen sijaan että lentelisivät parikin kertaa vuodessa aurinkorannoille? Jos vähänkään olen käsittänyt oikein, niin lentäminen on sitä saastuttavampaa, mitä korkeammalla lennetään. Lentäminen noin kymmenen kilometrin korkeudessa saattaa jopa kaksinkertaistaa lentämisestä aiheutuvat ilmastovaikutukset. Ja matkustajalentokoneet lentävät tyypillisesti noin 10–12 kilometrin korkeudessa.

Pari vuotta sitten Maaseudun Tulevaisuus -lehti otsikoi, että Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta. Eikö nyt koronan toivon mukaan hellittäessä olisi järkevämpää kannustaa jengiä lomailemaan omalla autolla kotimaassa jatkossakin?

Jotkut rajoitukset ihan ok

Olen ennenkin kirjoittanut, että väkisinkin tulee vähän fiilis, että yksityisautoilun vastustajat eivät edes halua keskustella kompromisseista. Vähän samalla tavalla kuin toisen poliittisen äärilaidan edustajat eivät halua keskustella maahanmuuton kompromisseista.

Elän kirjoittamisesta. Toisen äärilaidan maalittamista välttääkseni en oikein viitsi julkisesti peräänkuuluttaa fiksumpaa maahanmuuttokeskustelua ilman ilkkumista ja huorittelua. Sen toisen äärilaidan kostoa välttääkseni en puolestaan halua äänekkäästi nousta barrikadeille vaatimaan autoilijan kurittamisen lopettamista. Siinä viherliberaalissa ääripäässä kun on jonkun verran yksityisautoilua vastustavaa väkeä, jonka suututtaminen voisi haitata jopa elinkeinoani.

Tosin se vihersiipi nyt ei sentään suuttuessaan tunge vasaran kanssa ovesta sisään. Korkeintaan voivat spreijata Mersun kyljet.

Tämä vihersiipi tuntuu elävän sellaisessa maailmassa, jossa jokainen yksityisautoilua puolustava vaatii oikeutta tuprutella vanhan nokivasaradieselin tai vähintään kolmelitraisen V6-bensasyöpän kaasuja suruttomasti ilmakehään. Kyllä se porukka on ihan tavallisia suomalaisia, jotka ajavat aamulla töihin ja illalla kakaroita treeneihin. Tuskinpa heistä kovinkaan moni ilmastonmuutostakaan kieltää.

En minäkään vastusta kaikkea autoilun rajoittamista. Periaatteena on ihan hyvä, että esimerkiksi Helsingin keskustaa pyritään tekemään autottomaksi. En ole sinne omalla autolla sinne enää mennyt aikoihin. Olen myöhästynyt liian monesta tapaamisesta tyhjää parkkiruutua etsiessäni. Eikä se mukavaa ole ruuhkissa pönöttäminenkään, kun lähijuna kuljettaa Vantaalle nopeammin. Lyhemmät kauppareissut teen jalan, kevään edetessä fillarilla.

Korotukset epädemokraattisia

Tuntuva osa suomalaisista elää kuitenkin keskustojen ulkopuolella ja tarvitsee autoa pitkien etäisyyksien takia. Ei ole myöskään kovin demokraattista nostaa kaikilta bensan hintaa tasapuolisesti. Ihan kuten ei ole tarkoituksenmukaista sulkea koronan takia baareja sielläkin, missä tartuntoja ei juuri ole. Haja-asutusalueella asuva maatalouslomittaja on eri asemassa kuin ratikkapysäkin varrella asuva tutkija.

Kaikkien aikojen suosituin kansalaisadressi taitaa yhä olla 7 päivää -lehteä boikottiin vaatinut vetoomus. Euroviisuvoittaja Lordin naamakuvan julkaiseminen ilman maskia herätti kansallisen hätätilan.

Seiskasta voi kukin olla mitä mieltä haluaa. Toivoisin kuitenkin, että useampi suomalainen kokisi tavallisen suomalaisen auton käyttäjän kukkaron puolustamisen hevirokkarin kasvomaskia tärkeämmäksi asiaksi. Painopiste pitäisi siirtää ympäristöystävällisten autojen parempaan saatavuuteen enemmän kuin autoilijan kustannusten nostamiseen.

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *