Koeajossa Peugeot e-208 sähköauto – Matka-ajossakin hiljainen
Saimme koeajoon uuden Peugeot e-208. Sähköauton hyvät puolet korostuvat erityisesti pikkuautossa, kun vertailukohdaksi otetaan saman auton polttomoottoriversio.
Tietenkään ei ole ihan reilua verrata Peugeot e-208 :aa bensalla käyvään 1.2-litraiseen ja 3-sylinteriseen tavalliseen Peugeot 208:aan. Onhan niillä iso hintaerokin. Nyt koeajossa olleen e-208:n hinnat lähtevät 33 000 eurosta, tavallisen bensa-208:n alkaen hinta on 18 000 €.
Kuoret ja tilat ovat samat. Peugeot 208 on sporttisen näköinen pikkuauto, muotoilua voi pitää onnistuneena. Jo ihan perusmallissakin on ikäänkuin ripaus GT-henkeä. Pienet e-kirjaimet auton takapilarissa ja takapellissä paljastavat e-208:n sähköisen voimanlähteen.
Sille ei kuitenkaan mitään voi, että sähköauton suurin valtti on äänettömyys. Kun polttomoottoria ei ole, niin jäljelle jäävät vain tuulensuhinat ja renkaiden kuminat. Odotinkin, että ne alkaisivat häiritä pienessä sähkö-Pösössäkin viimeistään moottoritienopeuksissa. Mutta eivät ne alkaneet.
Kun kävimme vaimon kanssa sähkö-Pösöllä Hämeenlinnassa totesin, että tässä sitä on niin mukava auto, että voisin tällaisen ostaakin. Polttomoottoriautoissa autot muuttuvat aina sitä mukavammiksi, mitä kalliimpaan malliin mennään. e-208 alkoi kyseenalaistaa, miksi lottovoiton osuessa pitäisi harkita kalliimpaa Teslaa tai muuta isompaa sähköautoa.
Vakaa moottoritielläkin
Peugeot e-208 :lle luvataan täydessä latauksessa 340 kilometrin toimintamatkaa. Itselläni mittari ei täyteen lataamisen jälkeenkään näyttänyt missään vaiheessa enempää kuin 314 kilometrin toimintamatkaa. Siksi suhtauduin jo lähtiessä hyvin epäillen, näinköhän sitä näillä sähköillä ajettaisiin edestakainen reilun 200 kilometrin matka moottoritietä Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin.
Kun tulin Hämeenlinnan keskustaan, toimintamatkaa oli mittarin mukaan jäljellä enää 160 kilometriä. Onneksi Tiiriön Lidlin pihassa sai ladata ilmaiseksi. Toki moottoritienopeuksissa sähköauton energiankulutus kasvaa kerralla ihan toisiin lukemiin kuin kaupunkiliikenteessä.
Mutta en minä kyllä pelkässä kaupunkiliikenteessäkään olisi oman kokemukseni mukaan ajanut 314-320 kilometriä yhdellä latauksessa, vaikka latauksen jälkeen tuollaisia lukemia mittaritaulu lupasikin aina latauksen jälkeen. Ja minä ajoin koko ajan energiaa vähiten syövillä asetuksilla. Kun asettaa automaattivaihteiston vaihdekepin B-asentoon, niin energian talteenottoa vahvistamalla toimintamatkaa saa siten pidennettyä jopa 10 prosentilla.
Koska olen pihi mies, kokeilin vain lyhyesti sähköä runsaammin vievää sport-ajotilaa. Käynti oli vieläkin pakottomampaa, mutta täydellä akulla sport-asetus leikkaa toimintamatkaa yli 20 kilometriä, kenties enemmänkin. Eco-ajoasetus taas laskee tuntuvasti ohjaamon lämpötilaa, mutta toimintamatkakin pitenee vastaavasti reilusti.
Moottoritiellä 120 km/h nopeudessa toimintasäde on kesällä 180-220 km.
e-208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, mutta vakaa ajettavuus säilyy moottoritienopeuksissakin. Ohjaustunto on hyvä. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee ajamisesta vielä polttomoottoriversioitakin vaivattomampaa. Ajamiskokemuksen voisi tiivistää sanaan ”helppoa”.
Lievä miinus tulee alustan pintakovuudesta, jousituksen pieni nypytys ajoittain havaittavissa. Koeajoautossa oli kuitenkin näyttävät vanteet ja kovuus ehkä vähenisi, jos vaihtaisi pienempään rengaskokoon.
Lämpiää tehokkaasti
Kojelautanäkymä on hyvin samanlainen kuin Peugeot 208:n polttomoottoriversiossakin. Ja se on omasta mielestäni vain hyvä juttu. Kyllä minä haluan ajaa autoa, enkä kojelaudan keskelle sijoitettua tablettia. Mittaristoa tiiraillaan i-cockpit -ohjaamossa Peugeotille tuttuun tyyliin ratin yli.
Kun en ole tekniikan ihmelapsi, niin saadessani sähköauton koeajoon stressaan jo etukäteen lataamiseen tarvittavilla mobiilisovelluksilla. Onneksi lähellä on Lidl, jossa lataaminen on ilmaista ja onnistuu vain töpseli autoon tökkäämällä.
Lataaminen vajaan 100 kilometrin toimintamatkasta 250 kilometriin onnistui 50 kW:n DC-pikalaturilla noin 45 minuutissa.
Maahantuojan lehdistöihminen kyllä kertoi esilämmittämisen mahdollisuudestakin, mutta sitä en käyttänyt. Ehkä e-Pösö senkin takia vei vähän odottamaani enemmän kaupunkiliikenteessäkin: elettiinhän sentään jo lokakuun loppua.
Matkustamon esilämmitystä voi seurata ja säädellä älypuhelimella, samoin latauksia. Harmi, että hätäisenä ja vähän laiskanakin ihmisenä monet digitekniikan ihmeet jäävät hyödyntämättä.
5 kW:n lämmitysvastus saa tehonsa auton korkeajänniteakulta ja sähkö-Pösö lämpiää tehokkaasti. e-208:ssa on myös ilmanlämpöpumppu.
Koska akusto on sijoitettu lattian alle, e-208:ssa on yhtä lailla tilaa kuin polttomoottoriversiossakin.
Lopulta e-208:sta jäi vaikutelma pykälää isomman, ns. Golf-kokoluokan autosta. Kun mitat ja tilat ovat samat kuin 208:n polttomoottoriversiossa, niin sen on pakko johtua sähköisyyden mukanaan tuomasta mukavuuslisästä. Kun pikkuauto kulkee hiljaa, niin se tuntuu kooltaankin isommalta.
Vaan onhan hinnoissakin iso ero. Polttomoottoriversioiden perushinnat ovat 16 530-28 420 euroa. e-208 -sähköautojen hintahaitari onkin jo 33 961 – 40 221 €. Koeajossa olleen Allure-varustetason e-208:n perushinta on 35 000 €.
Tekniset tiedot
Peugeot e-208 Allure 50 kWh 136
Moottori: sähkömoottori, akun kapasiteetti 50 kWh
Teho: 136 hv
Sähkön kulutus: 16.4 kWh /100 km
Vääntö: 260 Nm
Toimintasäde: 340 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.1 s, huippunopeus 150 km/h
Latausajat: hidas lataus ns. sukolaturilla,1,8kW (8A) n. 28 tuntia (esim. kotitalouspistorasiasta), keskinopea lataus 11kW (3x16A) ”tyhjästä täyteen” n. 5 tuntia, pikalataus 100 kW-pisteessä 20 %:sta 80 %:iin n. 25-30 min, pikalataus 50 kW:n pisteessä 20 %:sta 80 %:iin n. 40-45 min.
Mitat: pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm
Tavaratila 265 – 1106 l
e-208 -malliston autovero: 861-1 021 €
Koeajoauton kokonaishinta: alk. 36 167 € (malliston hinnat 33 961 – 40 221 €)
Tehdaslisävarusteet: metalliväri, langaton älypuhelimen lataus, panoraama-lasikatto kaihdinverholla, Visio Park 1 -peruutuskamera, navigointijärjestelmä
PLUSSAT
Ulkonäkö
Hiljainen ja vakaa ajettava
Tilat
MIINUKSET
Sähkönkulutus moottoritienopeuksissa
JÄLKIMAKU
e-208 vakuutti. Se on mukava, äänetön, ketterä ja samalla kuitenkin myös vakaa ajettava. Toki samalla hinnalla saisi myös selkeästi isomman ja näyttävän keskikokoisen perinteisen itselataavan perhehybridin, mutta mihin minä tilaa vaimon kanssa kaksin ajelevana tarvitsisin?
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa