Koeajo Mercedes-Benz A250e – Akuilla pitkälle
Mercedes-Benz A250e:llä pääsee ladattavista hybrideistä kaikkein pisimmälle tähän asti koeajetuista pelkän sähköakun voimalla.
Koeajossa Mercedes-Benz A250e. Mercedes-Benz tykittää sähköistyneitä malleja tuhkatiheään ja nyt on koeajovuorossa merkin pienin malli A-sarja. Juuri tämän lehden mennessä painoon GLE 350de on saapunut maahan ja sillä pääsee ilmeisesti yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Taitaapa seuraavakin Kaasujalan toimintasäde-ennätys mennä siis Mersulle. Tämä kuvastaa hyvin miten nopeaa tahtia nämä ladattavat hybridit kehittyvät.
Siinä missä GLC-malliston myyntivaltiksi nousee nopeasti ladattava hybridi niin sama ei varmastikaan ihan heti tule käymään tämän A-sarjan kohdalla, sillä hintaero malliston edullisimpaan on noin 7000 euroa ja se on tämän hintatason autoissa todella suuri. Jos kuitenkin vertailukohdaksi otetaan suurin piirtein saman suorituskyvyn tarjoava A250 4Matic niin tämä hybridi on jo reilut 7000 euroa edullisempi. A-sarjan hybridistä on tarjolla myös viisiovinen versio ja sen saa pari tonnia huokeammalla hinnalla. Uskonkin sen nousevan suositummaksi malliksi, sillä sedanin rasitteena on onnettoman pieni lastausaukko.
Kyllähän tämä hybridien markkinoilletulo näin vahvasti laittaa ostajan pään varmasti entistä enemmän pyörälleen. Hybridien parhaimmat edut vaativat vähän ylimääräistä puuhaa sähköjohdon pulaamisen kanssa ja akut vievät tilaa matkustamosta. Joten onko ostaja valmis kestämään nämä, kun vastapainona on pienempi kulutus ja parempi suorituskyky. A-sarjan sedanin kohdalla tavaratila on 75 litraa pienempi akkujen vuoksi ja se on prosentuaalisesti todella paljon.
Pienellä menee
Koeajon aikana ajoimme lähes 500 kilometriä ja koeajon keskikulutus jäi vain 2.4 litraan, joten polttoainekauppias ei kyllä tykkää tästäkään autosta. A-sarjan ladattava hybridi teki Kaasujalan koeajohistorian ennätyksen toimintasäteen pituudeksi pelkällä sähköllä. Bensamoottori hörähti käyntiin vasta 76 kilometrin matkan jälkeen ja noin 66 kilometrin toimintasäteitä on helppo saada. Toimintasäteen pituus ei ole plugarin tärkein ominaisuus, vaan vieläkin tärkeämpää on nopea lataus ja A-sarjalainen on siinäkin todella etevä, sillä verkkovirrasta akut saa täyteen reilussa 6 tunnissa. Se on erittäin hyvä suoritus se. Paksumman johdon päästä akut latautuvat luonnollisesti vielä nopeammin. Vakiovarustukseen kuuluvalla 7,4 kW-laturilla akku latautuu alle kahdessa tunnissa. Pikalatauksella varaustila nousee 80 prosenttiin alle puolessa tunnissa.
Ajettavuudeltaan tämä on yhtä etevä kuin kaikki muutkin A-sarjan mallit. Ajotuntuma on täsmällinen ja jämäkkä. Ainut purnaus tulee vähän kovasta rengasmelusta karkealla tienpinnalla. Suorituskyky on varsin ripeää, kuten kaikkien ladattavien hybridien kohdalla on todettu aiemminkin.
Valitettavaa on todeta, että pienen A-sarjan hybridin hinta nousee kyllä todella kovaksi. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että samalla rahalla saa jopa hulppean kokoisen Skoda Suberb iV:n.
Mercedes-Benz A250e
Hinta alk: 43 365 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 48 014 €
Moottori: 1332cm3
Järjestelmän yhteisteho: 218hv
Järjestemän yhteisvääntö: 450Nm
Paino: 1700kg
Tavaratila: 345l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4549, 1796, 1446, 2729
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.7s
Huippunopeus: 240km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.3l
Päästöt: 25g/km
Koeajon kulutus: 2.4l
Plussat
Nopea lataus
Suorituskyky
Toimintasäde
Miinukset
Pienempi tavaratila
Hinta
Jälkimaku
A-sarjan ladattava hybridi on markkinoiden yksi järkevimmistä ladattavista hybrideistä ja osoittaa hyvin miten nopeasti tekniikka kehittyy.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa