Oma auto on vapautta!
Koko maailmaa riepotteleva koronavirus on nostanut yksityisautoilun taas suureen arvoon. Itsellenikin oma auto oli kuukausien ajan tärkeä pakopaikka kodin ulkopuoliseen maailmaan.
Yksityisautoilun suosio on tietysti huolestuttanut viherväkeä, koska se vaarantaa kunnianhimoisten päästötavoitteiden saavuttamisen. Niin ainakin muutama vihreä tuttava on sanonut.
En ihan tätä ymmärrä. Yksityisautoilun suosion kasvu on käsittääkseni melko suoraan verrannollinen lentämisen vähenemiseen. Lentomatkojen hintojen kallistuminen ja muut vaikutukset voivat arvovaltaisten professorien mukaan kestää vuosia, eikä vanhaan välttämättä ole paluuta.
Jatkossa lentokoneita ei Kanarian lennoilla välttämättä lastata täyteen ihmisiä, vaan penkkiriveille jätetään tyhjiä paikkoja. Todennäköisesti hinnat kallistuvat, kun lentoja on vähemmän, ehkä matkustajiakin.
Tammikuussa 2019 Yle uutisoi, kuinka suomalaisten lentämisen päästöistä näkyy vain murto-osa ja lentokoneet saastuttavat jo saman verran kuin autot. Elettiin aikaa ennen koronaa ja reippaasti yleistynyt ulkomaanmatkailu oli lisännyt lentämisen päästöjä.
Autolla kotimaassa
Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa. Menee jo jankuttamiseksi, mutta en ymmärrä, miten ihmeessä yksityisautoilussa ympäristöväki ei näe mitään mahdollisuuksia.
Sylki jo kuivuu, kun pitäisi vääntää rautalangasta, että Suomen sähköautoistaminen on epärealistista jo siksi, että sähköautoja tuskin pystytään myymään koskaan siihen hintaan, että tavallisella perusperheellisellä sellaiseen olisi varaa. Ja vaikka pystyttäisiinkin, niin mitä hyötyä on isossa kuvassa päästöttömästi sähköautoilevasta pienestä Suomesta, jos se sähköautoilee autoilla, joiden sähköakut tehdään isoilla päästöillä muualla maailmassa?
Jo tänä kesänä moni suomalainen lomailee omalla autolla kotimaassa sen sijaan, että lentäisi ulkomaille. Voi olla, että sama linja jatkuu pitkälti seuraavinakin kesinä. Vaikka koronarajoitukset purettaisiin ja pelätty toinen aalto ei tulisikaan, korona todennäköisesti muuttaa monen ajatusmaailmaa pysyvästi ja pelko on tullut jäädäkseen. Ja se taas jarruttaa intoa matkustaa ulkomaille.
Omaakin ajattelua korona on muuttanut todella paljon. Meillä on oma pieni loma-asuntoja Espanjan Aurinkorannikolla. Minun piti matkustaa sinne vaimon kanssa heinäkuussa. Koska korona vei keväällä yrittäjältä monet työt, on pakko paikata kukkaroa, kun työhanat ovat taas tuntuvasti auenneet. Siksi vaimo matkustaa Aurinkorannikolle yksin ja minä jään Suomeen tekemään töitä. Ennen minua tämä olisi kyrsinyt armottomasti. Jostain syystä tänä kesänä se ei kyrsi. Kun vielä kesäkuussa oli vähän hiljaisempaa, nautin ajeluista omalla autolla sukulaisiin ja Vantaan Kuusijärven ulkoilualueelle.
Keväällä, kun töitä oli vähän ja monet ystävät ja sukulaiset olivat jumittuneet koteihinsa ja välttelivät tapaamisia, hyppäsin rouvan kanssa yli kymmenen vuotta vanhaan Mersuumme ja huristelin eri puolilla pääkaupunkiseutua ja rajojen avauduttua myös vähän lääninrajojen ulkopuolellekin.
Ohikiitävien maisemien katsominen kevätauringossa tuulilasin takaa oli terapeuttista. Maailma ilman omaa autoa olisi jäänyt paljon suppeammaksi.
Pieniä ilmastotekoja
Miksi ei hyväksytä, että Suomi ei koko maailmaa pelasta, vaikka ne kunnianhimoiset ilmastotavoitteet vuoteen 2035 mennessä toteutuisivatkin? Tavallinen suomalainen maksaisi siitä aika kovan hinnan. Jo pelkästään perinteisten lämpötolppien muuttaminen sähköautojen latauspisteiksi ja tästä aiheutuvien kustannusten jakaminen aiheuttaisi monessa taloyhtiössä riitoja.
Miksi ei hyväksytä ajattelutapaa, että pieni Suomi tekee ilmaston eteen sen, minkä se pystyy, mutta hyväksyy rajallisuutensa? Annetaan ihmisten nauttia yksityisautoilun vapaudesta, kun he voivat tehdä senkin nykyistä ekologisemmin. Kannustetaan vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kun niiden tuotannolla maahan saadaan lisää bisnestäkin.
”Pieni” ihminen yksin voi omalta osaltaan tehdä pieniä ilmastotekoja jo pelkästään sillä, että miettii, miten käyttää autonsa ilmastointia. Tutkimusten mukaan ilmastoinnin käyttö täydellä teholla lisää auton polttoaineen kulutusta noin 0,2 litraa/100 km/ henkilöautoissa ja normaali sekakäyttö vuoden aikana lisää kulutusta noin 5 %.
Automaattinen ilmastointi olisi täten hyvä saada kytketyksi pois silloin kun ilmastoinnin käyttö ei ole välttämätöntä. Omassa Mersussa ilmastointi on tällä hetkellä rikki, enkä ole koronan kukkaroon tekemän loven takia tohtinut viedä sitä korjattavaksi, kun uskoisin laskun olevan useampia satasia. Olen kuitenkin huomannut, että lämpötilan ollessa alle 20 celsiusta pärjään ihan hyvin ilman ilmastointiakin.
Ennakoivalla ajotavalla voidaan vähentää ajonaikaista kulutusta 5-7 prosenttia. Myöskään kaikkia bensa- ja dieselautoja ei voi niputtaa ilmaston vihollisiksi. Eikä uusikaan automalli ei aina ole oikotie onneen päästöjen vähentämisessä: monet suositut automallit kun olivat massaltaan selkeästi pienempiä vielä reilut 10 vuotta sitten.
Sähköauton ostaminen ei todellakaan ole ainoa keino vähentää liikenteen päästöjä.
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuva Kaasujalan kestotestiauto
Vastaa