Koeajo Kia Xceed – Tyylikäs ja tehokas CUV
Autotermistöön on nyt tullut sellainenkin lyhenne kuin CUV, joka tarkoittaa SUV-tila-auton ja crossover-katumaasturin sekoitusta. Kia Xceed 1.6-litraisella ja 184-hevosvoimaisella bensamoottorilla on erittäin onnistunut C-segmentin CUV.
Jo lähtö 1.6-litraisella KIA Xceed 1.6 T-GDI:LLÄ sai huokaisemaan ihastuksesta. Ihanaa, kun alla oli taas Kiastakin versio, jonka bensamoottorissa on neljä sylinteriä rivissä ja tehoa 204 hevosvoimaa. Vaikka Xceed näyttää ulkoa sporttiselta coupe-farmarin ja pienen katumaasturin yhdistelmältä, niin urheiluauto se ei ole. Eikä valmistaja sellaiseksi sitä ole tarkoittanutkaan.
18-tuumaisilla renkailla Xceedin maavara on 18,4 senttiä eli 4,2 senttiä enemmän kuin perus-Ceedissä ja korkeampi kuin useimmissa kilpailijoissa. Xceedin akseliväli on sama kuin perus-Ceedissä, mutta se on 4,8 senttiä korkeampi ja 2,6 senttiä leveämpi.
Xceedillä ajaminen on luontevaa ja pakotonta. Sillä ajaa kivasti moottoritienopeuksiakin, vaikka suuri rengaskoko nostaakin melun jo yli 100 kilometrin tuntinopeudessa tuntuvaksi. 18-tuumaiset renkaat tekevät Xceedistä näyttävän, mutta ehkä Suomen karkeapintaisille teille 16-tuumaiset renkaat sopisivat paremmin.
Vakaa kaikissa nopeuksissa
Tuulensuhinat ja moottorinäänet kuitenkin on saatu eristettyä erittäin hyvin matkustamosta. Kaupunki- ja taajama-ajossa Xceed on erittäin hiljainen.
Ohjaustuntuma ja suuntavakavuus pysyvät hyvinä kaikilla tienpinnoilla ja kaikissa nopeuksissa. Koeajoauton 204-hevosvoimainen bensamoottori on tehokkain, mitä Kia Xceediin voi saada.
Vaihteisto on 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti. Yksi muuten etevän Xceedin harvoista heikkouksista onkin sen takelteleva yhteistyö kaasupolkimen kanssa. Varsinkin liikkeelle lähteminen liikennevaloista on ajoittain haastavaa, kun Xceed ottaa kierroksia ja samanaikaisesti lähteminen tuntuu venyvän kuin löysä kuminauha. Oikean kaasuvasteen löytäminen vaatii pientä totuttelua.
Ajoin viikon aikana Xceedillä paljon taajama-ajoa ja kävin Tampereella. Eihän saavuttamani 7.3 litran kulutus satasella nyt mikään huippu ole, mutta pidän sitä näin tehokkaalle autolle kuitenkin kohtuullisena.
Jalkoihin ei yli 200-hevosvoimaisella bensaturbolla jää, ja sadan kilometrin tuntinopeuteen Xceed ampaisee 7.5 sekunnissa. Vääntöä on 265 Newtonmetriä laajalla kierrosalueella.
Varteenotettava haastaja
Mittaristo on digitaalinen ja 12,3-tuumainen. Risteävän liikenteen ja kuolleen kulman valvontajärjestelmät tuovat ajoon turvallisuutta ja joulun alla lahjojen pakkaamista helpotti sähkötoiminen takaluukku.
Kennokuvioiset ja keltaiset istuintikkaukset saivat meidän rouvalta kehuja pirteydestä. Tämä on tietysti makuasia, kaikki eivät ole samaa mieltä. Kaikkiaan Xceed näyttää hyvältä ja tuntuu kokoluokkaansa isommalta autolta. Xceed on ihan varteenotettava haastaja pienimmille coupekorisille kilpailijoilleen, mm. Mercedes-Benz GLA:lle ja Toyota C-HR:lle.
Ajo-ominaisuuksiltaan jo perus-Ceedikin on noussut samalle tasolle kuin eurooppalaiset Ford Focus ja Volkswagen Golf. Ja tietysti Xceedinkin tärkeänä valttina on Kian 7 vuoden takuu.
Kia XCeed 1,6 T-GDI 204 hv Business Premium DCT AT
Moottori: R4, 1591 cm3, turbo
Tehot: 204 hevosvoimaa
Vääntö: 265 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Huippunopeus: 220 km/h
Yhdistetty kulutus: 6.8-7.1 l/100 km /ilmoitettu)
Co2-päästöt: 154-162 g/km
Mitat: pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm
tavaratila 426-1378 l
Yhdistetty kulutus: 6.9 l/100 km (ilmoitettu)
Hinnat: alk. 37 633 €. koeajoauto lisävarustein 40 435 €
Plussat
Hyvännäköinen
Hyvä ohjaustuntuma ja suuntavakavuus
Tehokas
Miinukset
Automaattilaatikon toiminta liikkeelle lähtiessä
Kulutus (tosin hyvin pienin varauksin)
JÄLKIMAKU
Kia Xceed on omassa kokoluokassaan kilpailukykyinen CUV, jonka voisin hyvinkin ostaa, korotettu korimalli ja coupemainen muotoilu tuo selkeää lisäarvoa perus-Ceediin verrattuna.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa